با توجه به این که خانواده محور توسعه انسانی و اجتماعی است و شأن و شخصیت افراد در خانواده شکل می‌گیرد، توجه به پرورش و بالندگی خانواده یعنی ساختن نسل و جامعه‌ای پویا و بالنده امری مهم و ضروری است. یکی از عناصر در شکل گیری این مهم، آموزش مهارت برقراری ارتباط بین اعضای خانواده با یکدیگر و با افراد دیگر اجتماع است.
کد خبر: ۸۲۴۰۸۱

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، مهارت برقراری ارتباط مؤثر است؛ چرا که ارتباط یکی از مؤلفه‏های اصلی زندگی اجتماعی است و چنانچه این مؤلفه نادیده گرفته شود، بی‏شک پایه اصلی زندگی به لغزش می‏افتد و رضایتمندی از آن محو می‏شود.

بر همین اساس، شبکه رادیویی سلامت با طراحی برنامه‌ گفت‌وگو‌محور «حلقه گمشده» تلاش می‌کند تا روابط صحیح بین اعضای خانواده را آموزش دهد. برنامه «حلقه گمشده» هر هفته با حضور روان‌شناسان و کارشناسان حوزه خانواده و انتخاب یک موضوع به بررسی روابط بین اعضای خانواده می‌پردازد. بنابراین عوامل و کارشناسان این برنامه با هوشمندی تلاش دارند موضوعاتی را بررسی کنند که دغدغه خانواده‌هاست. برنامه حلقه گمشده به تهیه‌کنندگی ملیحه صادق کاظمی، پنجشنبه شب‌ها ساعت 22 پخش می‌شود. برنامه حلقه گمشده از تولیدات گروه خانواده شبکه رادیویی سلامت است.

آموزش مهارت ارتباطی

طاهره راستی پیشه، مدیر گروه خانواده این شبکه رادیویی درباره اهداف تولید این برنامه می‌گوید: هدف اصلی برنامه حلقه گمشده آموزش مهارت‌های ارتباطی در بین اعضای خانواده است. وی ادامه می‌دهد: عمده‌ترین مباحث مطرح شده در این برنامه چگونگی برقراری ارتباط بین همسران، والدین و فرزندان و ارتباطات فامیلی است.

ازدواج، مهم‌ترین بنا و رویداد زندگی است. بنایی که اگر پایه‌های آن سالم و استوار باشد، امنیت خاطر، شادی و خوشبختی را به ارمغان می‌آورد. برای دستیابی به خانواده‌ای شاد، سالم، پایدار و موفق باید از راهنمایی‌های عقل و دین استفاده کرد. این تنها بخشی از صحبت‌های ملیحه کاظمی، تهیه‌کننده این برنامه است. او معتقد است: بیشتر همسران جوان به‌دلیل نداشتن اطلاعات و مهارت‌های کافی درخصوص ارتباط سالم قادر به لذت بردن از زندگی نیستند که این اتفاق در سال‌های بعد و ورود فرزندان هم می‌تواند امتداد داشته باشد. گاهی مشاهده می‌شود که شیرین‌ترین دوره زندگی به دلیل نداشتن آگاهی و مهارت لازم به تلخ‌ترین دوره زندگی تبدیل می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های متنوعی از جمله گزارش و نمایش است که با دو نگاه نیمه‌پر و خالی، روایت‌های متنوعی از زندگی خانوادگی افراد گوناگون دارد.

تکیه بر فرهنگ بومی

نرگس فتحی، نویسندگی این برنامه را به‌عهده دارد. او درباره بخش نویسندگی برنامه حلقه گمشده می‌گوید: پیدا کردن مسیر و پاسخ صحیح برای رسیدن به پرسش‌ها و سوالاتی که در حوزه روان‌شناختی و روان‌شناسی در ذهن‌مان است یا با مراجعه به متخصص حاصل می‌شود یا مطالعه مربوط، که در این زمینه دسترسی به کارشناسان برای همگان مقدور نیست و از طرفی اکثر منابع روان‌شناسی موجود از آثار ترجمه شده است که با فرهنگ بومی ما چندان تطابق ندارد. بر همین اساس، رادیو سلامت به‌عنوان یکی از بهترین ابزارهای فرهنگسازی بخوبی در خدمت جامعه است. رسانه‌ای که این امکان را دارد تا در ارتباطی پویا با مخاطبان خود، هم اثر بگذارد و هم بازخورد آثار را بسرعت دریافت کند. در این میان برنامه حلقه گمشده به دنبال پیدا کردن ارتباطی موثر است و در جهت آموزش تکنیک‌های ارتباط بین افراد کوچک‌ترین نهاد جامعه یعنی خانواده گام بر‌می‌دارد.

رقیه بقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها