علی سیفی، مدیر رادیو جوان تشریح کرد:

رادیو جوان، به دنبال الگو‌های جدید برنامه‌سازی

«جمعه من» روی موج رادیو جوان

برنامه «جمعه من» مدتی است از رادیو جوان پخش می‌شود. این برنامه روزهای جمعه از ساعت 9 و 30 تا 11 و 30 دقیقه به مخاطبان این رادیو ارائه می‌شود. جمعه من را فریبرز گلبن تهیه‌ می‌کند و فرزاد حسنی، مجری و گوینده اصلی آن است و افشین حسین‌خانی هم دیگر مجری برنامه است. جمعه ایرانی بخش‌های مختلفی دارد که از میان آنها می‌توان به نمایش‌های طنز، ارتباط تلفنی و... اشاره کرد.
کد خبر: ۸۲۳۶۸۶
«جمعه من» روی موج رادیو جوان

موسیقی و ترانه برای همه

روزی که ما برای تهیه گزارش پشت‌صحنه برنامه جمعه من رفتیم موضوع برنامه انتخاب رشته بود. لحن فرزاد حسنی طنز است و تهیه‌کننده هم به اقتضای این لحن و جملاتی که حسنی می‌گوید در لابه‌لای برنامه موسیقی‌ و ترانه‌های مناسب را پخش می‌کند. ترانه‌های این برنامه فقط مختص جوانان نیست، بلکه ترانه‌هایی هم برای شنوندگان قدیمی رادیو در نظر گرفته می‌شود. در قسمت دیگر برنامه با قدیریان ارتباط تلفنی برقرار می‌شود و او نمایشی را تلفنی اجرا می‌کند. مهمان برنامه مهندس محبت است که با سوالات شنوندگان درباره انتخاب رشته توضیح می‌دهد.

یک هفته فعالیت برای 2 ساعت برنامه

فریبرز گلبن، درباره طرح برنامه جمعه من به جام‌جم می‌گوید: در ابتدا من و آقای حسنی درباره ساختار و موضوع این برنامه فکر و با ابوالقاسم صادقی هم صحبت کردیم و نظرات او را گرفتیم. بعد از موافقت مدیر شبکه، برنامه جمعه من شکل گرفت و قرار شد جایگزین برنامه موسیقی من شود. با بررسی برنامه‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که جمعه من ترکیبی از برنامه‌های موسیقی من و هفت شنبه باشد که هر دو برنامه در زمان پخش مخاطبان زیادی داشتند. برای تک تک بخش‌های این برنامه از قبل فکر می‌شود. وقتی روز جمعه پخش برنامه تمام می‌شود تازه کار ما شروع شده و ما به طراحی بخش‌های برنامه هفته آینده فکر می‌کنیم. در طول هفته موسیقی‌های برنامه را جمع‌آوری می‌کنیم. در مجموع کل هفته به نوعی درگیر کار هستیم تا این برنامه روز جمعه پخش شود.

فریبرز گلبن:

روز جمعه که پخش برنامه تمام می‌شود تازه کار ما شروع شده و به طراحی بخش‌های برنامه هفته آینده فکر می‌کنیم. در طول هفته موسیقی‌های برنامه را جمع‌آوری می‌کنیم. در مجموع کل هفته به نوعی درگیر کار هستیم تا این برنامه روز جمعه پخش شود.

گلبن از برنامه‌سازان پیشکسوت رادیو است که بیشتر برای جوانان برنامه‌سازی می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه زیادی که در برنامه‌سازی رادیو دارید، برای این‌که یک برنامه به تکرار نیفتد از چه راهکاری استفاده می‌کنید، توضیح می‌دهد: هنر برنامه‌ساز این است که همیشه چند گام از مخاطبانش جلوتر باشد و من هم همیشه به‌دنبال به روز کردن اطلاعات خودم در برنامه‌سازی هستم. بیشتر برای جوانان برنامه می‌سازم چون خودم را عقب‌تر از آنها نمی‌دانم.

گفت‌وگو با هنرمندان

در بخشی از برنامه فرزاد حسنی برای تغییر فضای برنامه نام برخی از بازیگران را به یک دانشگاه پیوند می‌زند مثلا برای رشته باغبانی محمدرضا گلزار، برای دانشگاه خواجه نصیر علی نصیریان، برای دانشگاه تهران هدیه تهرانی، برای رشته مهندسی برق مسعود روشن‌پژوه و...

در ادامه با بهنوش بختیاری و سروش صحت ارتباط تلفنی برقرار می‌شود و آنها درباره رشته‌ دانشگاهی خود توضیحاتی می‌دهند.بازگو کردن خاطرات دوران دانشگاه برای آنها شیرین است و آنها را به‌وجد می‌آورد. محیا اسناوندی هم در بخشی از برنامه وارد استودیو می‌شود و همراه فرزاد حسنی نمایشی را اجرا می‌کند.

هفت شنبه بالغ

فرزاد حسنی برنامه «جمعه من» را به نوعی ادامه برنامه هفت‌شنبه ذکر می‌کند و توضیح می‌دهد: برنامه هفت شنبه جزو برنامه‌های درخشان رادیو در آن دوره بود و هنوز هم در یاد مردم هست.

جمعه من همان هفت‌شنبه است که سنش بالاتر رفته، قوام بیشتری یافته، اما کودک درونش را حفظ کرده و آگاه‌تر و حرفه‌ای‌تر مسیر را طی کرده و حالا به بلوغ رسیده است.

این مجری درباره این‌که چرا برخی از برنامه‌های رادیویی شنیدنی نیستند، می‌گوید: هر برنامه‌ رادیویی مشتری‌ خاص خودش را دارد.

حسنی درباره فاکتورهایی که او در برنامه‌سازی رعایت می‌کند، توضیح می‌دهد: معتقدم بازیگر در برنامه باید آزادی عمل داشته باشد اما درست هدایت شود، ضرباهنگ طنز را بشناسد و ریتم گفت‌وگوی طنز را بداند. ما در جمعه من با موضوعات جدی شوخی می‌کنیم و مدل گفت‌وگو هم شوخی و جدی است و این کار سختی است.

نویسندگان برای برنامه متن‌های خوبی می‌نویسند اما بداهه‌گویی هم داریم، ضمن این‌که تهیه‌کننده هم موسیقی‌های مناسب انتخاب می‌کند.

در مجموع همه تلاش می‌کنیم تا با همراهی یکدیگر برنامه شنیدنی را روی آنتن بفرستیم؛ ضمن این‌که وظیفه خودمان می‌دانیم در زمان تولید و پخش هر برنامه‌ای نیروهایی را هم آموزش بدهیم که در آینده، رادیو بتواند از آنها استفاده کند.

حفظ کودک درون با «جمعه من»

جمعه من همان هفت‌شنبه است که سنش بالاتر رفته، قوام بیشتری یافته اما کودک درونش را حفظ کرده و آگاه‌تر و حرفه‌ای‌تر مسیر را طی کرده و حالا به بلوغ رسیده است. برنامه جمعه من در پرشنونده‌ترین زمان رادیو پخش می‌شود. به نظرم بقیه دوستان هم تلاش می‌کنند. حال ممکن است برخی از برنامه‌ها در جذب مخاطب موفق‌تر باشند برخی ضعیف‌تر. اما به نظرم همه برنامه‌های رادیو شنیدنی هستند.

فاطمه عود باشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها