شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۲۳۳۸۸
سفرهای تفریحی گردشگران با وضعیت زننده

سفرهای تفریحی گردشگران با وضعیت زننده

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسافرت‌های تفریحی از سراسر کشور به استان اردبیل که همراه با بی‌بندوباری است، فرهنگ مذهبی این استان را بشدت تهدید می‌کند. طی سال‌های اخیر علیرغم اعتراضات مردم و خانواده‌های متدین و مذهبی استان اردبیل به بی‌توجهی مسئولین در زمینه ورود گردشگران با رفتار و وضعیت و پوشش‌های نامناسب، امسال عده‌ای گردشگر با وضعیت زننده و ظاهر نامناسب در بعضی موارد اقدام به رقص و پایکوبی در کنار جاده‌ها و راه‌های مناطق توریستی و تفریحی استان اردبیل نموده و وجهه مذهبی فرهنگی مردم منطقه را خدشه‌دار می‌کنند بطوری که مردم معتقدند جاذبه‌های استان به یک تهدید بزرگ علیه عقاید مذهبی مردم تبدیل شده است. خانواده‌های متدین استان اردبیل خواهان نظارت مسئولان بر این رفتارها و ضابطه‌مند کردن آن هستند.

حزب‌الله لبنان جاسوس رژیم صهیونیستی را بازداشت کرد

جمهوری اسلامی آورده:حزب‌الله لبنان یکی از جاسوسان مرتبط با دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی را بازداشت کرد. به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری سمای فلسطین، این فرد ناصر حرب نام دارد، او 43 ساله است، تابعیت آلمانی دارد و دو سال قبل به همراه خانواده‌اش از آلمان به شهر خود در لبنان یعنی شهر حاروف از توابع نبطیه بازگشته بود. او مهندس سیستم‌های خنک کننده در بیمارستان شیخ راغب حرب از بیمارستان‌های حزب‌الله در شهرک تول بود اما پس از مدتی به سازمان امداد حزب‌الله که یک سازمان خیریه فعال در حوزه اجتماعی است پیوسته بود. این فرد با شبکه محمد شوربا (هیثم) از مزدوران و جاسوسان موساد ارتباط دارد،‌ محمد شوربا نه ماه پیش بازداشت شد.

رئیس جمهور مصر در حکم امیرالمومنین است

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:مفتی سابق مصر مدعی شد رئیس‌جمهور این کشور در حکم امیرالمومنین است و کسی که از او سرپیچی کند از پیامبر(ص) سرپیچی کرده است. به گزارش پایگاه خبری «الحیات الجدید»، «علی جمعه» با حضور در برنامه‌ای در شبکه «سی بی‌سی» مصر با استناد به حدیثی که به نقل از پیامبر(ص) در صحیح مسلم آمده «هر کسی که از پیامبر اطاعت کند از خدا اطاعت کرده و کسی که از من سرپیچی کند از فرمان خدا سرپیچی کرده و کسی که از امیر اطاعت کند مانند این است که از من اطاعت کرده و اگر از امیر سرپیچی کند از من سرپیچی کرده است» آن را بر السیسی منطبق دانسته و می‌گوید کسانی که از السیسی سرپیچی کنند از پیامبر خدا سرپیچی کرده‌اند. علی جمعه یکی از حامیان سرسخت عبدالفتاح السیسی به شمار می‌رود که بارها اتهامات فراوانی به مخالفان کودتای نظامی در این کشور وارد کرده است.

هیأت تجاری انگلیس به تهران می‌آید

روزنامه ایران درستون دیگه چه خبر نوشت:مدیر کل «اتاق بازرگانی انگلیس و ایران» ضمن رو به گسترش توصیف کردن مناسبات تجاری لندن و تهران اعلام کرد: «این اتاق، قرار است هیأتی را برای گفت‌و‌گو با طرف‌های ایرانی و توسعه هرچه بیشتر مناسبات به تهران اعزام کند».

«مارتین جانستون» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: «‌سفر این هیأت تجاری برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده اما اعضای این هیأت اعزامی هنوز به طور دقیق مشخص نشده‌اند و باید تا اواخر سپتامبر صبر کرد». به گفته مدیر کل «اتاق بازرگانی انگلیس و ایران»، هیأت اعزامی از لندن با طرف‌های خود در «اتاق مشترک بازرگانی ایران و انگلیس» و نیز نمایندگان بخش‌های اقتصادی کشورمان دیدار و مذاکره خواهد کرد.

واکنش دختر «کری» به خبر‌سازی علیه پسر ظریف

ایران نوشت:دختر جان کری وزیر خارجه امریکا، برخی گزارش‌ها در رسانه‌های این کشور مبنی بر حضور فرزند محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مراسم عروسی اش را تکذیب کرد. به گزارش «مشرق»، «ونسا کری» در صفحه خود در شبکه اجتماعی «توییتر» نوشت: «زمانی که ما ازدواج کردیم، هیچ میهمانی برگزار نشد و پسر ظریف هم حضور نداشت». یکشنبه گذشته نیز یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ادعای یک سایت امریکایی در مورد حضور فرزند وزیر خارجه ایران در مراسم ازدواج فرزند وزیر خارجه امریکا را «خبر‌سازی محض» دانست. گفتنی است همسر «ونسا کری»، بهروز (برایان) والا ناهید یک ایرانی- امریکایی است که از دانشگاه «هاروارد» فارغ التحصیل شده و در سال ۲۰۰۹ با دختر «جان کری» ازدواج کرده است.

لوموند: مبارزه با «داعش»محبوبیت ایران را افزایش داد

روزنامه ایران نوشت:نشریه فرانسوی «لوموند» در گزارشی با تأکید بر نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه نوشت که «این اقدامات و تعهدات ایران علیه گروه تروریستی داعش محبوبیت دولت آن را افزون تر از گذشته کرده است».به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه فرانسوی، «ایران به خاطر تعهدات و اقدامات نظامی اش در عراق علیه داعش نه تنها از محبوبیت بیشتری برخوردار شده بلکه دورنمای لغو بحران‌ها و بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی، دهان منتقدان را بسته است». به نوشته «لوموند»، « براساس منابع مختلف خبری، قاسم سلیمانی در عراق صدها مبارز شیعه را در کنار ارتش عراق علیه داعش هدایت می‌کند». «لوموند»، در ادامه مطلب از سردار سلیمانی به عنوان یک «برنامه ریز بزرگ» یاد کرد.

پسر مهاجرانی: از وزیر نفت دولت قبل شکایت می‌کنم

روزنامه ایران آورده:سیدمحمد محسن مهاجرانی گفت:« وکلای اینجانب بزودی شکایتی علیه مفتریان در نسبت دادن موضوع دکل نفتی به‌بنده، به طور خاص وزیر نفت دولت پاکدست سابق تقدیم دستگاه قضایی خواهند کرد».

فرزند وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای که رونوشتی از آن را در اختیار ایرنا قرار داده، تأکید کرد: «بعضی چهره‌های سیاسی- اقتصادی که مدعی اصولگرایی اند، با مطرح کردن نام اینجانب و ارتباط دادن موضوع دکل گمشده با فعالیت‌های قانونی اینجانب در کشور، می‌خواهند برای کارهای خلاف قانون همفکران و حامیان خود در غارت بیت المال مفری پیدا کنند». وی ادامه داد: «آمادگی تمام دارم تا در دادگاه به هر پرسش و استفساری پاسخ دهم، البته حق تعقیب قضایی افترازنندگان را هم برای خود محفوظ می‌دارم».

احمدی‌نژاد به خندوانه می‌رود؟

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که رامبد جوان گفته که قرار است از همه در برنامه خندوانه دعوت کند. او حتی قصد دعوت احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان را نیز در این برنامه دارد. وی در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است از رئیس‌جمهور هم روزی دعوت کنید، گفت: بله، من گفته‌ام از همه دعوت می‌کنم ولی الان زود است. حتی برنامه‌ای هم دارم که از آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان دعوت کنم.

هتک حرمت به بانوان ایرانی در ترکیه

روزنامه آرمان شنیده شد که مأموران پلیس فرودگاه ترکیه در مواجهه با مسافران ایرانی، برخورد زننده داشته‌اند! تابناک نوشت: طی روزهای گذشته، در یکی از پروازهای هواپیمایی پگاسوس که به مقصد استانبول در حرکت بوده است، مسافران ایرانی شاهد برخورد زننده مأموران هواپیمایی بوده‌اند؛ به گونه‌ای که سه تن از بانوان ایرانی را پس از ضرب و شتم و بی‌احترامی بازداشت کرده‌اند.

مش دونالد جای مک دونالد در ایران

آرمان نوشت:شنیده شد که ایندیپندنت در گزارشی از تلاش رستوران‌های ایرانی برای نزدیک شدن به ظاهر و استفاده از نام شرکت‌ رستوران‌های زنجیره‌ای خارجی خبر داد. طی سال‌های گذشته رستوران‌های مک دونالد همه جای جهان از توکیو تا چین و تورکی بریتانیا را فرا گرفته است. تنها جایی از جهان که این رستوران‌ها همچنان اجازه حضور نداشته و دیده نمی‌شوند، ایران است. در حال حاضر رستوران‌هایی با نام‌هایی مانند «مش دونالد» با هدف ایجاد تشابه با رستوران‌های زنجیره ای مک دونالد در سطح ایران تأسیس شده‌اند که تمام ظاهر رستوران و حتی سطل آشغال‌های زردرنگ شبیه رستوران‌های مکدونالد گذاشته است. صاحب یکی از این رستوران‌ها طی مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز اعلام کرده بود ما در حال تلاش برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به مک‌دونالد هستیم.

ماجرای«ج-ا» و انتخابات‌مجلس

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که یک نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: برادر یک مجرم مالی به نام «ج. ا » با استفاده از پول‌های کثیف قصد ورود به انتخابات مجلس را دارد. موید حسینی صدر در گفت‌وگو با ایلنا، تصریح کرد: برادر یکی از مجرمان مالی قصد ورود به مجلس را دارد که این مجرم مالی نامش در پرونده معاون اول رئیس‌جمهور سابق مطرح است و در زمان تکیه زدن محمدرضا رحیمی بر صندلی دیوان محاسبات، نامبرده در سمت مدیرکل استان آذربایجان غربی مشغول بوده است. وی، ادامه داد: برادر متهم مالی یاد شده فردی به نام «ج-ا» است که حرف اول نام وی با برادرش یکی است. چندی پیش این نماینده مجلس در این باره گفته بود: از همین حالا برادر یکی از مجرمان معروف اقتصادی در تلاش برای کاندیدا شدن در انتخابات آتی مجلس است و این فرد با پول همان مفسد اقتصادی در زندان، در حال فعالیت انتخاباتی، تلاش برای خرید رأی و ایجاد تیم‌های خبرسازی است.

مخالفت با برگزاری مراسم ترحیم ملامحمد عمر

رونامه آرمان آورده:شنیده شد که اداره امنیت ملی افغانستان هرگونه برگزاری مراسم ترحیم برای ملامحمدعمر، رهبر گروه طالبان را در این کشور ممنوع کرد. انتخاب نوشت؛ اداره امنیت ملی افغانستان سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به تمام نیروهای امنیتی دستور داد تا مانع برگزاری هرگونه مراسم ترحیم برای ملامحمدعمر، رهبر طالبان شوند که دو سال پیش در شهر کراچی پاکستان فوت شده است. این اداره گفته است که با برگزارکنندگان مراسم فاتحه ملاعمر برخورد قاطع صورت می گیرد و ملاعمر مسئول قتل و کشتار هزاران انسان بی‌گناه در افغانستان است. اداره امنیت ملی افغانستان برگزاری مراسم سوگواری برای ملاعمر را جفا در حق مردم و تبلیغ برای طالبان اعلام کرده است. این درحالی است که چند روز پیش مراسم ترحیم برای ملامحمدعمر، رهبر طالبان در شهر کابل برگزار شده بود که تعدادی از اعضای شورای‌عالی صلح افغانستان در آن شرکت کرده بودند و خشم کارشناسان سیاسی و نهادهای این کشور را در پی داشت.

کنایه فردوسی‌پور به دکل گم شده

آرمان آورده:شنیده شد که عادل فردوسی‌پور با 90 برای هفدهمین سال به خانه‌های فوتبال دوستان آمد. خبرآنلاین نوشت؛ سال هفدهم برنامه 90 بعد از 3 ماه تعطیلی، آغاز شد. عادل که امسال نتوانست استودیوی ویژه برنامه‌اش را آماده کند، با همان استودیوی قدیمی مهمان خانه‌های مردم شد. برنامه او اما از همان ابتدا با برنامه ای که مشخص بود برای آیتم‌های نخستش برنامه‌ریزی شده بود و با دو تحلیل فنی عالی آغاز شد و همه را غافلگیر کرد. رضا عباس‌زاده و تیم آنالیز 90 مثل همیشه خوب بودند و البته محمدحسین میثاقی هم اگرچه چند روز بعد از مهدی یکتا و بچه‌های ورزش و مردم به سراغ مرتضی کرمانی‌مقدم رفته بود، توانست در گفت‌وگویی تماشایی نوستالژی لگد معروف مجتبی محرمی از لای پای او به جمال شریف و کلی شیطنت دیگر این بازیکن را به تصویر بکشد و ماجرای پاره کردن لباس پرسپولیس را واکاوی کند و دقایق شیرینی را بسازد. عادل اما در آیتمی که خودش عاشقش است یعنی آیتم 90‌درجه طعنه مهمی هم داشت به مهم‌ترین خبر این روزهای سیاست و اقتصاد کشور. ماجرای گم شدن دکل نفتی و گفت: «معلوم بود در لیگ مان اول چاله را کندند و بعد دکل را دزدیدند!»

برجام انتها ندارد امید آمریکا غربگرا شدن ایران است

روزنامه کیهان نوشت:یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد متن برجام کشور را در یک قرنطینه حقوقی می‌برد و سرانجام آن نیز مبهم و ناروشن است.

روزنامه فرهیختگان ارگان دانشگاه آزاد در تحلیلی نوشت: متاسفانه دلیلی وجود ندارد که این توافق، ماندگارتر از نمونه‌های مشابه در تاریخ نظیر کنفرانس برلین در سال 1885 با کنفرانس الجزیره در سال 1907 ( با حضور قدرت‌های بزرگ) باشد. این روزنامه می‌افزاید: مطابق با توافق برجام، بسیاری از محدودیت‌های ایران در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و حتی سطح و گستره غنی‌سازی در 10 تا 15 سال آینده برچیده خواهد شد. برجام تعیین نمی‌کند که پس از خاتمه عمر توافق، فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه سرنوشتی خواهد داشت. قدرت‌های غربی ممکن است در آینده با متوسل شدن به این عدم تعیین تکلیف بکوشند تا محدودیت‌های برجام را بار دیگر تمدید کنند، به ویژه اگر تا آن زمان، مناسبات ایران و ایالات متحده همچنان مکدر باقی بماند. در این صورت غرب شاید این‌گونه استدلال کند که پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام در 15 سال گذشته، نمی‌تواند اطمینان دهد که بدون ادامه اعمال محدودیت‌های سختگیرانه، در آینده نیز ایران به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای نخواهد رفت. در واقع تمامی انگیزه‌هایی که امروز برای غرب به منظور تحمیل محدودیت‌های فنی و سیاسی موضوعیت دارند، در 15 سال آینده نیز وجود خواهند داشت. ایران نمی‌تواند تمدید نامحدود برجام را بپذیرد؛ چون لازمه چنین پذیرشی، قرار دادن ایران در یک قرنطینه حقوقی است و اگر ایران قصد پذیرش آن را نداشته باشد، با فشارهای مشابه سال‌های گذشته، روبه‌رو خواهد بود.

فرهیختگان خاطر نشان کرد: اگر آمریکای 15 سال بعد، همچنان جمهوری اسلامی ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود قلمداد کند، چرا باید کمتر از امروز نگران افزایش قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران باشد؟ و چرا باید اجازه دهد که محدودیت‌های هسته‌ای در ایران که تا آن زمان خواهد توانست با سانتریفیوژهای IR-8 با سرعتی 20 برابر بیشتر، اورانیوم را غنی‌سازی کند، برچیده شود؟ آمریکای اوباما امیدوار است که طی این مدت، تغییراتی درون نظام سیاسی ایران، ما را به کشوری غرب‌گرا یا حداقل کمتر غرب‌ستیز تبدیل کند و اگر چنین اتفاقی نیفتاد، به گفته باراک اوباما «آمریکا تمام گزینه‌هایی را که امروز در اختیار دارد، 15 سال بعد هم خواهد داشت»؛ البته به انضمام اطلاعات دقیق‌تری درباره توانایی‌ها و محدودیت‌های نظامی و اقتصادی ایران.

سرافکندگی حامیان دولت از توقیف و تحدید مطبوعات منتقد

روزنامه کیهان آورده:اقدام حامیان دولت در توقیف یک نشریه منتقد «برجام» (توافق هسته‌ای) و تذکر به 2 نشریه دیگر آن‌قدر غیرقابل دفاع و شرم‌آور بود که روزنامه‌های حامی دولت ترجیح دادند این خبر را سانسور کنند.

روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان، آفتاب یزد، شهروند، فرهیختگان، اطلاعات، جمهوری اسلامی و... در اقدامی مشترک و قابل تأمل، نه‌تنها توقیف 9 دی و تذکر به کیهان و رجانیوز را در صفحه اول خود بازتاب ندادند بلکه از شدت شرم‌(!) حتی در صفحات داخلی نیز خبر مذکور را منتشر نکردند و به تیغ سانسور سپردند تا به شکلی کاملاً وارونه به شعار دانستن حق مردم است عمل کرده باشند. این درحالی است که در همین نشریات به هنگام توقیف یک نشریه زنجیره‌ای- مثلاً به خاطر اهانت به آیات قرآن یا ائمه معصومین(ع) و اصل اسلام- قشقرق به‌پا کرده و برای آزادی نقد و انتقاد سوگوار می‌شدند.

اغلب نشریات مذکور البته صفحه اول خود را به عکس و تیتر اظهارات آقای هاشمی اختصاص داده‌اند که گفته در انتخابات 7-8 ماه بعد شرکت می‌کند.

آنچه توقیف و تحدید مطبوعات منتقد برخی عملکردهای دولت را بیشتر به چشم می‌آورد، همزمانی این اقدام با اظهارات تلویزیونی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه منتقدان حق نقد دارند و نیز همزمان با سالگرد سخنان آقای روحانی است مبنی بر اینکه پناه می‌برم بر خدا از بستن دهان منتقدان! در همین حال این سؤال مهم در میان افکار عمومی و نخبگان مطرح است که اگر متن برجام قابل دفاع است، چرا باید دهان منتقدان را بست؟!

بله قطعنامه کم‌نظیر است اما برای تهدید امنیت ملی

کیهان نوشت:اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه قطعنامه شورای امنیت درباره ایران بی‌نظیر است تعجب ناظران رسانه‌ها را برانگیخت.

نویسنده روزنامه جوان در این زمینه نوشت: رئیس‌جمهور محترم یکشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی، موضوعات مهمی را در باب جمع‌بندی «برجام» و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند که در نوع خود جای بررسی و بعضا نقدهای جدی دارد به ویژه تعریف ایشان از قطعنامه و به کار بردن این تعبیر که «قطعنامه 2231 یک دستاورد بزرگ حقوقی سیاسی است که من برای آن نظیر نمی‌شناسم»، نگارنده را بر آن داشت با بیان برخی ویژگی‌های این قطعنامه و جایگاه آن در کارویژه‌های دفاعی و امنیتی نظام در بستر توافق‌های هسته‌ای اخیر، نکاتی مطرح کنم تا از رهگذر قضاوت‌های بی‌طرفانه‌ای که صورت می‌گیرد، بدانیم این قطعنامه بی‌نظیر چه دستاوردی برای نظام در پی خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا در تشریح قطعنامه مورد اشاره چند روز پیش گفت: «ساختاری که در نظر گرفته شده به نحوی است که ما می‌توانیم به هر نوع مخالفتی که ممکن است ایران با دسترسی به هر سایتی اعلام شده یا اعلام نشده، داشته باشد غلبه کنیم و اگر آنها (ایران) همکاری نکردند، آن وقت باز هم ما در موضعی خواهیم بود که تحریم‌ها را سرجایشان باز گردانیم.» در جای دیگر اوباما به صراحت نظام جمهوری اسلامی را یک نظام طرفدار تروریسم معرفی می‌کند و می‌گوید: «ایران یک رژیم دین‌سالار بی‌رحم و حامی تروریسم است و پس از 15 سال شرایط برای اقدام نظامی مناسب‌تر است.» به کارگیری این ادبیات نشان از آن دارد که غرب و به ویژه آمریکا با یک رویکرد کاملا هدفمند و تعریف شده به دنبال تصویب چنین قطعنامه‌ای بوده است و حداقل آن این است که چنین قطعنامه‌ای دستاورد بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت و بی‌نظیر بودن آن با نگاه مثبت کمی اغراق‌آمیز است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: ایران در «برجام» متعهد گردیده که به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشد و این برخلاف قطعنامه‌های گذشته بود که ایران خود را متعهد به پایبندی به آن نمی‌دید. بنابراین هیچ‌گاه برخلاف آنچه توسط تیم مذاکره‌کننده و برداشت رئیس‌جمهور محترم منتشر می‌شود، نمی‌توان گفت ایران موظف به اجرای «برجام» است ولی می‌تواند قطعنامه را اجرا نکند.

در بخش مقدمه برجام (بند «ن» که در ترجمه رسمی وزارت خارجه آمده است) تاکید شده قطعنامه شورای امنیت برای ایران دارای «محدودیت‌های خاص» خواهد بود. این محدودیت‌ها شامل چه چیزهایی می‌شود؟ حدیقف این محدودیت‌ها کجاست؟ این آن چیزی است که با اجرایی شدن قطعنامه فقط می‌توان به عمق و گستره آن پی‌برد و از هم‌اکنون نمی‌توان برای آن دستاوردی را پیش‌بینی کرد؟!

محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی که در ضمیمه قطعنامه 2231 برای ایران بیان گردیده به معنی آن نیست که ایران می‌تواند این محدودیت‌ها را نادیده بگیرد، چرا که در بند 7 قطعنامه مورد اشاره (بخش ب) مجموعه پیوست‌ها را ذیل ماده 41 منشور سازمان ملل معرفی کرده است و این برخلاف آن انتظار است که ایران از ماده 41 منشور خارج شده است. اگر ایران صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت را برای خود یک موفقیت و دستاورد بزرگ بداند، دیگر نمی‌تواند بندهای ضمیمه‌های این قطعنامه را نادید بگیرد!

جوان تصریح می‌کند: با توجه به همین چند مورد مختصر نمی‌توان چندان خوشبین به قطعنامه صادر شده بود و نه تنها آن را دستاورد ندانست، بلکه چالشی جدی برای آینده فرض کرد. لذا به نظر می‌رسد در مقام تصمیم‌گیری برای آینده «برجام» به ویژه قطعنامه 2231، با ابهامات و پرسش‌های اساسی مواجه هستیم، چرا که هنوز سه سوال مهم در این زمینه باقی است؛ 1- ارتباط قطعنامه و برجام و الزام‌آور بودن اجرای قطعنامه بر اساس برجام 2- بحث پذیرش نظام بازرسی‌ها و تایید و تکذیب‌هایی که در این زمینه از سوی برخی مسئولان صورت می‌گیرد. 3- محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی و تعریف‌های متفاوت از موشک‌های بالستیک، بنابراین یقینا آنچه اتفاق افتاده است بخشی از واقعیت صحنه است و درک همه واقعیت‌ها هم نیازمند گذشت زمان است و هم نیازمند داشتن یک شامه قوی برای دیدن افق‌های دوردستی که ممکن است برخلاف انتظار داشتن دستاوردهای بی‌نظیر، حامل خسارت‌های بزرگ برای نظام باشد.

عبور از خط قرمز همزمانی تعهدات طرفین در برجام

کیهان نوشت:اقدامات ایران و طرف‌های غربی در برجام از توازن برخوردار نیست چرا که طرف ایرانی باید اقدامات عملی را انجام دهد که برخی از آنها همچون تغییرات رآکتور آب سنگین اراک قابلیت برگشت‌پذیری نداشته، اما طرف‌های دیگر، یعنی اتحادیه اروپا و آمریکا تنها به اخذ تصمیماتی می‌پردازند که اجرای آنها متوقف به انجام اقدامات ایران و تأیید آژانس است. یعنی مسئله برگشت‌پذیری برای آن اصلاً مطرح نیست، چرا که تا تأیید آژانس صورت نگیرد برداشته نخواهد شد که بخواهد بازگردد.

رجا نیوز در تحلیلی نوشت: در دیدار کارگزاران با رهبر انقلاب که در ابتدای ماه مبارک رمضان برگزار شد، رهبر انقلاب به تبیین خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای پرداختند. یکی از خطوط قرمز که ایشان برآن تأکید کردند همزمانی در اجرای تعهدات طرفین بود. ایشان تأکید کردند «یک نکته اساسی دیگر اینکه لغو تحریم‌ها منوط به اجرای تعهدات ایران نیست؛ نمی شود بگویند شما رآکتور آب سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش بدهید، این کارها را بکنید، آن کارها بکنید، بعد که کردید، بعد آن وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهی کند که شما راست می‌گویید و این کارها را انجام داده‌اید، بعد ما تحریم‌ها را برداریم! نه، این را ما مطلقاً قبول نداریم؛ لغو تحریم‌ها منوط به اجرای تعهداتی که ایران می‌کند نیست.»

در متن برجام که شامل بر 159 صفحه است، ضمیمه دوم به تشریح تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای می‌پردازد. همچنین در ضمیمه پنجم به زمان‌بندی و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها می‌پردازد. لذا تنها با مطالعه ضمیمه دوم نمی‌توان به این سؤال پاسخ داد که چه تحریم‌هایی و چگونه برداشته خواهند شد.

در بند 24 از متن اصلی توافق آمده است: «اتحادیه اروپا و آمریکا در ضمیمه دوم لیست کامل و جامعی از تحریم‌ها و محدودیت‌های مرتبط با هسته‌ای را مشخص می‌کنند و منطبق با ضمیمه پنجم خواهند برداشت.»

براساس تصریح این بند صرف بیان شدن تحریم‌ها در ضمیمه دوم به معنای برداشته شدن آنها نیست بلکه باید دید که در ضمیمه پنجم چه تصمیمی درباره نحوه برداشته شدن آن گرفته شده است. در ضمیمه پنجم است که درباره زمان برداشته شدن و اینکه در روز اجرا یا روز انتقال و یا روز خاتمه برداشته می‌شود، سخن گفته شده است.

براساس ضمیمه پنجم اتحادیه اروپا، آمریکا هر کدام وظایفی در قبال برداشته شدن تحریم‌ها دارند و این وظایف در روزهای توافق، اجرا، انتقال و خاتمه پخش شده است. براساس متن برجام، در «روز توافق» یا تصویب که تا 90 روز بعد از تصویب قطعنامه از شورای امنیت سازمان ملل فرصت دارد، این اقدامات صورت خواهد پذیرفت: «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو آن یک آیین‌نامه اجرایی، که از «روز اجرا» واجد اثر می‌شود، را تصویب خواهد کرد که به موجب آن کلیه مفاد آیین‌نامه اجرایی اتحادیه اروپایی که کلیه تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط هسته‌ای اتحادیه اروپایی به شرح مندرج در بخش 16/1 این پیوست را اجرایی کرده است، همزمان با اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران به نحو راستی‌آزمایی شده توسط آژانس، لغو خواهد کرد».

به عبارت دیگر اتحادیه اروپا متناسب با مواردی که در بند 16/1 ضمیمه پنجم مشخص شده است، باید مقدمات قانونی برداشته شدن تحریم‌ها را که در «روز اجرا» عملیاتی خواهد شد، انجام دهد.

می‌توان اینگونه بیان کرد که اتحادیه اروپا و آمریکا در روز توافق تنها به اخذ تصمیمات می‌پردازند و اجرای این تصمیمات تا «روز اجرا» صورت نمی‌گیرد. در تعریف روز اجرا آمده است: «روز اجرا» متعاقب اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای ایران مندرج در بند 15 زیر و به نحو راستی‌آزمایی شده توسط آژانس و همزمان با اتخاذ اقدامات مندرج در بندهای 16 و 17 زیر توسط گروه 5+1 و وقوع اقدامات مندرج در بند 18 زیر در سطح سازمان ملل متحد طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

یعنی روز اجرا یک زمان مشخص نداشته و بستگی به انجام تعهدات طرف ایرانی و تأیید آنها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد. به عبارت دیگر تا روز اجرا ایران باید یکسری اقدامات عملی که در بند 15 ضمیمه پنجم آمده است، انجام دهد و بعد آژانس انجام آنها را تأیید کند، در این صورت اتحادیه اروپا و آمریکا تصمیماتی را که اخذ کرده‌اند را اجرایی خواهند کرد.

دستور دولت برای ایجاد کارگروه تسویه بدهکاران ارزی

روزنامه خراسان نوشت:با توجه به دستور ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که دولت موظف شده بود نسبت به تعیین تکلیف نرخ و فرآیند تسویه بدهکاران ارزی از محل حساب ذخیره ارزی به دولت اقدام کند، یک مسئول ارشد اجرایی در بخشنامه ای به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام کرده است که جهت رسیدگی به این موضوع مهم، کارگروه ملی متشکل از نمایندگان تام الاختیار سازمان مدیریت،‌ وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، معاونت حقوقی رییس جمهور، دبیر کمیسیون اقتصاد هیئت دولت، نماینده بخش خصوصی و حسب مورد نماینده تام الاختیار دستگاه اجرایی ذی ربط تشکیل خواهد شد.

شکایت یک وزارتخانه از صندوق بازنشستگی کشوری

خراسان نوشت:بر اساس اطلاعیه رسمی یکی از وزارتخانه ها به تعدادی از مدیران این دستگاه، اعلام شده است که با توجه به نحوه محاسبه واریز کسورات توسط صندوق بازنشستگی کشوری که از نظر این وزارتخانه نادرست و غیرقابل پذیرش است، به منظور رفاه حال کارمندانی که دچار این مشکل هستند، موضوع از طریق بخش حقوقی وزارتخانه به دیوان عدالت اداری منتقل و به محض حصول نتیجه شکایت، از طریق ادارات ذی ربط اطلاع رسانی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها