شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۱۹۷۴۵
از معلمان بازداشت شده پذیرایی هم شده است

عفو و تخفیف رهبری به مناسبت عید سعید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:علیرضا بهشتی شیرازی، احمد زیدآبادی و تعدادی دیگر از زندانیان، عصر چهارشنبه گذشته از زندان آزاد شدند. گزارش خبرگزاری‌ها از شمول عفو و تخفیف رهبری که به مناسبت عید سعید فطر صادر گردید نسبت به این زندانیان خبر داده‌اند. براساس گزارش‌های غیررسمی، 15 نفر از زندانیان مشمول عفو یا تخفیف مجازات شدند که از این تعداد یازده نفر از بندهای هشت، 350 و نسوان زندان اوین آزاد شدند و مدت محکومیت چهار تن دیگر نیز کاهش یافت. براساس همین گزارش‌ها، علی ذاکری،‌ ندا مستقیمی، نادر جانی، مهدی ندینی، مهدی دولتی و رهام برکچی زاده از جمله آزاد شدگان هستند.

از معلمان بازداشت شده پذیرایی هم شده است

جمهوری اسلامی آورده: در پی درخواست نایب رئیس مجلس از وزیر کشور برای بررسی تجمع معلمان در مقابل مجلس و نوع مواجهه با آن، سخنگوی وزارت کشور درباره دلایل بازداشت‌ها گفت «افرادی بازداشت شده‌اند که قصد امنیتی کردن تجمع معلمان را داشتند.» حسینعلی امیری به خبر آنلاین گفته «تجمع معلمان صنفی بوده، نه سیاسی و نیروی انتظامی آنها را متفرق کرده است. نیروی انتظامی تعدادی از افراد را دستگیر کرد، اما آنها چند ساعتی مهمان نیروی انتظامی بوده‌اند و با ناهار از آنها پذیرایی شده و آزاد شده‌اند. البته سه، چهار نفر را که می‌خواستند سمت و سوی امنیتی به این تجمع صنفی بدهند، برای بررسی بیشتر نگه داشتند». امیری انتشار برخی اخبار دال بر ضرب و شتم تجمع کنندگان را نیز تکذیب کرد و با این حال تاکید کرد: «باید بررسی شود چه کسی دستور برخورد با معلمان را داده و چطور عمل شده. این موضوع در وزارت کشور بررسی خواهد شد».

مفتی اعظم دانشگاه الازهر خواستار دیدار اندیشمندان شیعه و سنی شد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:بخش فارسی پایگاه اینترنتی پرس تی وی اعلام کرد: مفتی اعظم دانشگاه الازهر خواستار دیدار اندیشمندان برجسته شیعه و سنی در قاهره شد. به گزارش شهیدنیوز، درخواست شیخ احمد الطیب برای تشکیل این نشست شامگاه چهارشنبه از تلویزیون دولتی مصر پخش شد. الطیب از اندیشمندان سنی خواست با صدور فتوایی کشتار شیعیان را ممنوع کنند، وی از علمای شیعه نیز درخواست کرد فتوایی مشابه را صادر کنند. الطیب تصریح کرد هدف از این دعوت «دفن کردن اختلافات فرقه‌ای» و جلوگیری از «خونریزی‌ها» در منطقه است. شیخ الازهر در جای دیگری بر ضرورت حمایت از فرهنگ «همزیستی و صلح» و نجات جامعه اسلامی از «خیانتکاران و توطئه‌گران» تاکید کرد. پیش از این، الطیب بارها «توطئه صهیونیست‌ها» را به عنوان عامل اصلی اختلاف‌افکنی میان مسلمانان برشمرده است.

علمای افراطی را از ادامه فعالیت منع شوند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سید طاهر الهاشمی، عضو مجمع جهانی اهل البیت و ازرهبران شیعه مصر با اشاره به سخنان اخیر شیخ الازهر و تکفیر شیعیان توسط برخی از علمای آن، از مسئولین الازهر خواست علمای افراطی را از ادامه فعالیت باز دارد. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه مصر الیوم، وی در بیانیه‌ای با اشاره به علمای افراطی و تندروی الازهر، از مسئولین دولتی آن خواست موسسه دینی الازهر را از سرطان تکفیری که به شهروندان اجازه می‌دهد تحت عنوان کفر همسایه خود را بکشند، نجات دهند و به ادیان و اعتقادات دیگر بدون تکفیر آنان احترام بگذارند. این سخنان زمانی بیان شد که « دکتر حسین محمد محمود عبدالمطلب» رئیس دانشکده مطالعات اسلامی ضمن فتوایی اعلام کرد: اعتقاد به تشیع غیر جایز است و هر کس بر مذهب شیعه باشد، کافر است.

گروه داعش خطیب مسجد «الصالحین» در غرب موصل را گردن زد

جمهوری اسلامی آورده: گروه تروریستی داعش امام و خطیب مسجد «الصالحین» در غرب موصل عراق را گردن زد. به گزارش العالم، یک منبع محلی در گفت و گو با شبکه عراقی سومریه نیوز گفت داعش روز پنجشنبه سر شیخ مشیر النقشبندی امام جماعت مسجد «الصالحین» را در منطقه الغزلانی در غرب موصل قطع کرد و این کار توسط یکی از تروریست‌ها که متخصص گردن زدن است انجام شد. این منبع که نخواست نامش فاش شود افزود: داعشی‌ها تعدادی از شهروندان را جمع کردند و حکم اعدام امام جماعت را برایشان خواندند. آنها وی را به نشر تعالیم دینی مخالف با موازین تعیین شده توسط داعش متهم کردند. شهر موصل از 20 خرداد سال گذشته تحت سیطره داعش قرار گرفته و تاکنون صدها تن از اهالی موصل به بهانه‌های مختلف توسط گروه تروریستی داعش اعدام شده‌اند.

دعای اینستاگرامی خرازی برای ظریف

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که صادق خرازی، نماینده سابق ایران در سازمان ملل عکسی از محمدجواد ظریف در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. صادق خرازی درباره محمدجواد ظریف نوشته است؛ من شهادت می‌دهم جواد ظریف هرگز کوچک‌ترین هوای نفسی ندارد فقط و فقط به رفع موانع کشور می‌اندیشد خداوند جواد ما را حفظ کند.

عرضه قرص ترامادول در عطاری ها

آرمان نوشت:شنیده شد که رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با ابراز نگرانی از عرضه قرص ترامادول در همدان، گفت: قرص ترامادول به عنوان مسکن و مخدر در عطاری‌های همدان به وفور وجود دارد که نگران‌کننده است. بابک یوسفی در کمیسیون فرعی مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان همدان، اظهار کرد: قرص ترامادول اعتیادآور بوده و شاهد عرضه این ماده مخدر در عطاری‌های شهر همدان هستیم.

یک راه عجیب برای کاهش آمار طلاق

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که یک عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: اطاله دادرسی در اختلافات زوجین یکی از راه‌های کاهش آمار طلاق در جامعه است چرا که زوجین در صورت طولانی شدن روند رسیدگی معمولاٌ سازش می‌کنند اما چنانچه قاضی موجب اطاله دادرسی شود تخلف کرده است و این اقدام وی در دادگاه انتظامی قضات قابل پیگیری است. علی جلیلیان افزود: در صورت طولانی شدن روند رسیدگی به اختلافات زوجین در دادگاه‌ها، ۹۰ درصد موارد به سازش طرفین منجر می‌شود.

5/7میلیون نفر مشترک صندوق صدقات هستند

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: هم‌اکنون در سطح کشور هفت میلیون و 500 مشترک صندوق صدقات کوچک، بزرگ و متوسط وجود دارد. مصطفی خاکسار قهرودی اظهارکرد: دارنده هر یک از این صندوق‌های صدقات به نوعی مشترک کمیته امداد محسوب می‌شوند. وی با بیان اینکه از استقبال مردم در کمک به نیازمندان غافلگیر شدیم، یادآور شد: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، استقبال بیش از حد آنان در کمک به نیازمندان دور از انتظار این سازمان بود.

روایت خداداد عزیزی از اخلاق

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که خداداد عزیزی که به خندوانه رفته بود با خاطره‌ای شیرین خنده را روی لب‌های یک ملت نشاند. خداداد عزیزی که ‌میهمان خندوانه بود، در این برنامه خاطره‌ای گفت از یک بازی خیریه برای کمک به کودکان سرطانی: «قرار بود با تیم هنرمندان بازی کنیم اما آن‌ها تقریبا غیر از امیر نوری همه‌شان سالنی‌بازان قهاری مثل شمسایی بودند. نیمه اول 6 تا خوردیم و حسابی شاکی بودیم، مربی‌مان آقای پرویز مظلومی بود. در رختکن گفت: اگربازی را باختیم، اخلاق را نبازیم که مهدی‌ هاشمی‌نسب گفت اگر می‌خواستید ببازید چرا ما را آوردید، می‌رفتید آقای الهی‌قمشه‌ای را می‌آوردید! رفتیم تو زمین زدیم و کشتیم و هر طور بود بازی را مساوی کردیم. من لحظه آخر یک پنالتی الکی از امیر نوری گرفتم و بازی مساوی شد. اخلاق را باختیم اما نتیجه را نباختیم!»

پهلو گرفتن نخستین کشتی فرانسوی در ایران

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که نخستین کشتی بزرگ کانتینری خط فرانسوی CMA CGM اواسط مردادماه ۹۴ در بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران پهلو می‌گیرد. انتخاب نوشت؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه پس از نهایی شدن توافق ایران و 1+5 و گشایش فضای تعاملات تجارت بین‌المللی، نخستین کشتی بزرگ کانتینری خط فرانسوی CMA CGM اواسط مردادماه ۹۴ در بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران پهلو می‌گیرد، گفت: پس از نهایی شدن توافق ایران و ۱+۵ و گشایش فضای تعاملات تجارت بین‌المللی، نخستین کشتی بزرگ کانتینری خط فرانسوی CMA CGM اواسط مردادماه ۹۴ در بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران پهلو می‌گیرد. ابراهیم ایدنی با بیان اینکه کشتی کانتینری ANDROMEDA با طول ۳۶۳ متر و 5/15 متر آبخور، گنجایش

5/11 هزار TEU کانتینر را دارد، افزود: این خط کشتیرانی به کشور فرانسه تعلق دارد و سومین خط بزرگ کشتیرانی دنیا محسوب می‌شود.

تبریک به اندازه ظریف!

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که بازیگر سریال «پایتخت4» گفت: در شب جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای به اندازه دکتر ظریف پیام تبریک داشتم. خبرگزاری صداوسیما نوشت؛ هومن حاج عبدالهی درباره بازی‌اش در «پایتخت4» افزود: در این سری به‌دلیل لطف خدا و قصه خوبی که نیما وارسته، خشایار الوند و محسن تنابنده نوشته بودند نقش رحمت پررنگ‌تر شده بود، البته همواره عرض نقش برای من مهم است و از آنجایی که اعتماد کامل به هوش و فکر محسن تنابنده دارم هیچگاه درمورد طول نقش با او صحبت نکردم. وی گفت: مذاکرات 1+5 و بازی‌های تیم ملی والیبال سبب شد نقش رحمت و تکیه‌کلام‌هایش بین مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کند، اما از سویی هم زمانی که به شیرینی‌فروشی می‌روم و می‌گویم یک ردیف هم ناپلئونی بچین همه به من می‌خندند.

دردسرهای جدید شکایت «ترکسل» از ایران بابت اپراتور دوم

روزنامه خراسان نوشت:علی رغم گذشت سال ها از کنار گذاشته شدن شرکت ترکسل از راه اندازی شبکه دوم تلفن های همراه در ایران و پیگیری های قضایی طرفین برای اثبات حقانیت خود، بر اساس گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران ارشد اجرایی، اعلام شده است که طرف ایرانی در تامین هزینه های دفاع وکلای بین المللی از علت حذف شرکت ترکیه ای دچار مشکلاتی شده و در صورت صلاحدید مسئولان دولتی، این مبلغ از منابعی چون صرفه جویی در بودجه هزینه ‌ای وزارت ارتباطات تامین و اختصاص داده شود.

هشدار درباره امضای خاص برخی مدیران دولتی

خراسان آورده:بر اساس ابلاغیه جدید یک نهاد نظارتی به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، اعلام شده است طبق گزارشات واصله، برخی مدیران و مقامات مجاز اداری که دارای اختیارات انجام امور مالی هستند، از 2 نمونه امضای مجاز در اسناد هزینه، قراردادها و چک های دولتی استفاده می کنند که این کار ضمن تضعیف سیستم کنترل داخلی، احتمال بروز فساد را افزایش می دهد. این نهاد نظارتی در ادامه نامه خود از همه دستگاه ها خواسته است در اسرع وقت نسبت به اصلاح رویه غلط فوق اقدام کنند.

70 شخصیت اروپایی: «کنگره» توافق را تأیید کند

ایران نوشت:70 شخصیت سیاسی، اقتصادی و نظامی اروپایی، با صدور بیانیه ای، ضمن حمایت از توافق هسته ای ایران و 1+5، خواستار تایید این توافق از سوی کنگره امریکا شدند. آنان از رهبران و مجلس قانونگذاری ایران نیز خواستند که به اجرای این توافق پایبند باشند.

به گزارش «ایران»، در متن این بیانیه که در «شبکه رهبران اتحادیه اروپا» منتشر شده، با اشاره به اینکه «تصویب توافق هسته ای در شورای امنیت سازمان ملل، عصر جدیدی را در دیپلماسی جهان رقم زد» آمده است: « امروز قدرت های جهانی به طور بی سابقه ای بر سر موضوع پیچیده هسته ای ایران به اجماع نظر رسیدند و این، می تواند منشا حل و فصل مسالمت آمیز بحران های دیگر شود». در بیانیه همچنین از رهبران کشورهای اروپایی خواسته شد که «با عمل به تعهدات پذیرفته شده، همچون رفع تحریم ها، زمینه را برای همگرایی ایران با اتحادیه اروپا فراهم سازند». «دس براون»، وزیر دفاع سابق و رئیس شبکه رهبران اتحادیه اروپا، «جرج رابرتسون» دبیرکل سابق ناتو، «تونی برنتون» سفیر سابق انگیس در روسیه، «بوریس پانکین» وزیر خارجه اسبق اتحاد جماهیر شوروی، «والکر روهه» وزیر دفاع سابق آلمان، «ولفگانگ اشتنگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، «اینگوار کارلسون» نخست وزیر سابق سوئد، «جاپ شوماخر» دبیرکل سابق ناتو و «اوف المان» وزیر امورخارجه سابق دانمارک؛ از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

توصیه روحانی برای سلامت رسانه‌های بداخلاق

روزنامه ایران نوشت:صبح پنجشنبه رئیس جمهوری در همایش ملی سازمان‌های مردم نهاد سلامت سخنرانی کرد که این سخنرانی از «شبکه خبر» صدا و سیما «پخش زنده» شد. به گزارش «خبرآنلاین»، روحانی در بخشی از سخنانش که به موضوع سلامت اختصاص داشت، با بیان اینکه «سلامت مردم فقط با پزشک و بیمارستان حل نمی‌شود، بلکه مردم هم باید به صحنه بیایند»، گفت: «سلامت که فقط شستن سبزی و میوه نیست، از آن بوق بی‌دلیل در خیابان و رانندگی بی‌ملاحظه در جاده‌ها شروع می‌شود.»

او سپس گریزی به سایت‌ها و روزنامه‌های منتقد دولت و رسانه ملی زد و ادامه داد: «اجرای سلامت، از بداخلاقی‌ها در سایت‌ها و برخی روزنامه‌ها که ان‌شاءلله در صدا و سیما نیست، آغاز می‌شود!» رئیس جمهوری سپس با خنده گفت: «چقدر باید B12 مصرف کنید که اعصاب‌تان راحت شود!» این بخش از سخنان وی با لبخند وزیر خارجه و تشویق حضار روبه‌رو شد.

اعتماد یکطرفه روزنامه دولت به شیطان بزرگ

روزنامه کیهان نوشت:روزنامه دولتی ایران برخلاف واقعیت‌های مذاکرات و توافق ادعا کرد توافق وین براساس اعتماد متقابل شکل گرفته است.

این روزنامه در یادداشتی نوشت: مذاکرات هسته‌ای در ژنو از این حیث دستاوردی بزرگ تلقی می‌شود که ایران بالاخص توانست گروه 5+1 را متقاعد کند که یگانه راه برون رفت از بحران، رضایت دادن به راه‌حلی است که متضمن منافع هر دو طرف باشد و طبیعی است که چنین وضعیتی نیازمند عنصر کلیدی «اعتماد» است. از این منظر ویدئوی منتشره از سوی وزیر خارجه کشورمان و تأکید وی بر خطرهای امنیتی کنونی جهان علیه «ما» (و نه من یا تو) اقدامی هوشمندانه و درست برای برجسته‌کردن منافع مشترک بود و حالا نوبت سایر نهادهای حاکمیتی است که با تقویت «عنصر اعتماد» تیم مذاکره‌کننده را در نوع روش دقیق و منطقی که انتخاب کرده است، یاری دهند.

برخلاف این ادعا، مقامات آمریکایی از باراک اوباما گرفته تا جان کری، وندی شرمن، سوزان رایس و... بارها به عنوان یک رویکرد استراتژیک تصریح کرده‌اند که مذاکره و توافق با ایران نه براساس «اعتماد» بلکه مبتنی بر راستی‌آزمایی است و آمریکا کمترین اعتمادی به ایران ندارد. به تعبیر دیگر آنها تصریح می‌کنند که در این توافق، به چشم متهم به ایران نگاه می‌کنند و خود را در جایگاه قاضی و مدعی‌العموم می‌پندارند و متأسفانه بخش‌هایی از توافق نیز این توهم را در آمریکایی‌ها گسترش می‌دهد.

اعتماد یکسویه به طرف دعوا که خود را در موضع مخاصمه می‌بیند، غفلت در برابر دشمن بیدار است و نتیجه‌ای جز شبیخونی که دکتر مصدق از آمریکایی‌ها دریافت کرد، به دنبال ندارد.

گفتنی است برخی مقامات آمریکایی از جمله اوباما طی روزهای اخیر اعلام کردند با وجود توافق گزینه نظامی روی میز است.

قاتق نان یا بلای جان؟

روزنامه کیهان نوشت:احتمال دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده، قاتق نان می‌شود یا بلای جان؟

روزنامه فرهیختگان- ارگان دانشگاه آزاد- با بررسی این سؤال نوشت: اگرچه میزان دارایی‌های بلوکه شده 100 تا 120 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اما گفته می‌شود فقط 30 میلیارد دلار آن قابل استفاده است چرا که طبق برخی گمانه‌زنی‌ها، بخشی از این دلارها، در قالب افزایش «خالص بدهی‌های خارجی بانک مرکزی» خرج شده است.

رامین پاشایی فام، مدیر عامل سابق بانک سپه می‌گوید: «بی‌شک اگر این ارز متعلق به دولت بوده و ناشی از صادرات نفتی یا مشتقات آن است به احتمال زیاد قبلاً همه این ارزها توسط دولت به بانک مرکزی فروخته شده است و معادل ریالی آن به خزانه واریز شده، بنابراین حتی در صورت در دسترس بودن، این ارز کمکی به منابع دولتی نخواهد کرد.»

داود سوری، کارشناس مسائل اقتصادی به فرهیختگان می‌گوید: «دارایی‌های بلوکه شده اگر به درستی مصرف نشود، همان مشکلاتی را ایجاد می‌کند که آثار آن از گذشته تا به امروز بر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند.»

وی با بیان اینکه افزایش نقدینگی و تورم از مهم‌ترین خطرات دسترسی به دارایی‌های بلوکه شده است، اضافه می‌کند: «تبدیل دلارهای آزاد شده به ریال از سوی بانک مرکزی نه تنها نقدینگی را افزایش می‌دهد که همین موضوع می‌تواند منجر به تورم شود.»

سوری تأکید می‌کند: «حل و فصل مشکلات جاری کشور با توجه به کسری بودجه دولت، خطر دیگری است که استفاده از این دارایی‌ها می‌تواند ایجاد کند، چرا که در این صورت امکان دارد دولت منابع ارزی را به ریال تبدیل کند که همین اتفاق می‌تواند مشکلاتی چون افزایش تورم را به دنبال داشته باشد.»

این استاد دانشگاه شریف اضافه می‌کند: «تشدید فشار از طرف وزارتخانه‌ها برای گرفتن بودجه نیز از موارد دیگری است که می‌تواند خطرآفرین باشد.»

ایران بعد از تحریم باید 2 برابر قبل نفت بفروشد!

روزنامه کیهان آورده:رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران، سفر وزیر اقتصاد آلمان به تهران را سفری نمادین و بدون معامله و قرارداد توصیف کرد.

برن بک در مصاحبه با دویچه وله و درباره سفر زیگما گابریل (معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان) به تهران گفت: این توافق میان طرف آلمانی و ایرانی وجود دارد که در جریان این دیدار، هنوز معامله‌ای انجام نمی‌گیرد، بلکه این سفر جنبه مقدماتی دارد و تا اندازه‌ای گونه‌ای سفر نمادین است تا نشان دهد که موفقیت در مذاکرات فقط روی کاغذ نبوده است بلکه همچنین بیان خود را در دیدارهای مشخص شخصی هم می‌یابد.

وی درباره تحریم‌ها گفت: مسئله اصلی که باید حل شود این است که مناسبات عادی بانکی و امکان انتقال پول دوباره برقرار گردد و در گام دوم تامین مالی از طریق اوراق اعتباری و در گام سوم «بیمه هرمس». در پایان این زنجیره، بانک‌های هم فرجام (کنسرسیال) قرار دارند که برای پروژه‌های بزرگ با هم همکاری می‌کنند تا متحدا از پروژه‌های بالاتر از یک یا دو یا سه میلیاردی پشتیبانی کنند. ولی این امر قطعا یک یا دو سال طول خواهد کشید تا خود را تثبیت کند.

برن بک خاطر نشان کرد: اقتصاد ملی ایران تا اندازه زیادی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی وابسته است تا از جمله بتواند ارز مورد نیاز خود را تامین کند. برای ایران کاهش بهای نفت وقتی بخواهد دوباره به بازار جهانی بازگردد طبعا یک تنگناست. بنابراین ایران می‌باید دو برابر نفتی را در مقایسه با زمانی بفروشد که بهای نفت بشکه‌ای 100 دلار آمریکایی یا بیشتر بود، تا بتواند به سطح این درآمد برسد.

افکارعمومی ایران احتمالا علیه توافق هسته‌ای بسیج خواهد شد

کیهان آورده:«اگر شرایط اقتصادی در ایران پس از توافق هسته‌ای بهبود نیابد، افکار عمومی علیه این توافق برانگیخته خواهند شد و این توافق را از بین می‌برد».

ماکس‌فیشر روزنامه‌نگار آمریکایی در پایگاه اینترنتی ووکس نوشت: چطور اقتصاد ایران می‌تواند توافق هسته‌ای را از بین ببرد؟ توافق هسته‌ای ایران سبب اعمال محدودیت‌هایی سخت‌گیرانه بر برنامه هسته‌ای این کشور به منظور ممانعت از توسعه بمب هسته‌ای می‌شود.

براساس این توافق بازرسی‌های سخت‌گیرانه‌ای نیز از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهد شد تا اطمینان حاصل شود ایران به تعهدات خود پایبند است. در ازای این اقدامات، تحریم‌های اعمال شده بر ایران کاهش خواهند یافت و در صورتی که ایران مفاد توافق نامه‌ هسته‌ای را نقض کند، این تحریم‌ها بار دیگر بر تهران اعمال خواهند شد.

وی می‌افزاید: از این حیث، به نظر می‌رسد توافق به دست آمده، توافقی خوب است زیرا مشوق‌های سیاسی و اقتصادی در آن گنجانده شده است. اما این مشوق‌های سیاسی می‌توانند تغییر یابند. اگر شرایط اقتصادی ایران بهبود نیابد اراده سیاسی و عمومی علیه این توافق‌نامه تغییر خواهد یافت. مشکلات اقتصادی ایران می‌تواند سبب از بین رفتن توافق‌نامه هسته‌ای شود و اقدامات کمی برای جلوگیری از وقوع این کار می‌توان انجام داد.

فیشر می‌نویسد: با توجه به این که بسیاری از ایرانی‌ها علاقمندند که توافق هسته‌ای سبب بهبود شرایط اقتصادی کشورشان شود اما شاید این امر محقق نشود. اگر این نارضایتی و خشم شدت یابد به یک فاجعه علیه توافق تبدیل خواهد شد.

پایگاه اینترنتی ووکس همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران همچنان با مشکلاتی روبرو خواهد بود. رژیم تحریم‌ها طی سال‌های آتی تنها تعلیق خواهد شد نه این که به طور کامل از بین بروند. طی این دوره، اگر ایران مفاد توافق نامه هسته‌ای را نقض کند، تحریم‌ها بار دیگر علیه تهران اعمال خواهند شد. شرکت‌های خارجی که در بخش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام می‌دهند با بازگشت تحریم‌ها آسیب‌ فراوانی خواهند دید.

جفری لوئیس کارشناس کنترل تسلیحاتی اعلام کرد: «زمانی که دیدم ایرانی‌ها با خوشحالی به خیابان ریخته‌اند کمی عصبانی شدم. آنها باید انتظارات خود را کمی بهتر مدیریت کنند. زمانی که افکار عمومی ایران به تدریج دریابند که تحریم‌های اقتصادی یک شبه برداشته نخواهد شد ممکن است اشتیاق خود را به توافق هسته‌ای از دست بدهند و حتی در پی مخالفت با آن برآیند.

فیشر می‌نویسد: دلیل حمایت از سیاست‌مداران میانه‌رو در ایران این است که آنها وعده دادند دست‌یابی به توافق‌نامه هسته‌ای سبب کاهش فشارها بر اقتصاد ایران می‌شود. اگر این فشارها کاهش نیابد؛ ممکن است افکار عمومی ایران به مخالفت با میانه‌روها برخیزند. آنها ممکن است سبب روی کار آمدن تندروها در انتخابات سال 2016 شوند.

روی ما حساب کنید اما برای تخریب نیروگاه‌های هسته‌ای!

کیهان نوشت:معاون صدراعظم آلمان در اصفهان مدعی شد انرژی هسته‌ای به درد نمی‌خورد.

زیگمار گابریل با تأکید بر اینکه من مخالف انرژی هسته‌ای هستم گفت: اگر ایران روزی بخواهد نیروگاههای هسته‌ای خود را تخریب کند، همان افراد خودمان که نخستین نیروگاه ایران را ساختند را برای خراب کردن به این کشور می‌فرستیم(!)

وی در دیدار با استاندار اصفهان در هتل عباسی اصفهان افزود: تولید برق از انرژی هسته‌ای بسیار گران قیمت است و در 40 تا 50 سال گذشته در آلمان بر سر استفاده از انرژی هسته‌ای و مسائل زیست‌محیطی مرتبط با آن از جمله زباله‌های رادیو اکتیو دعوا است.

وی با بیان اینکه اکنون دو پروژه نیروگاه هسته‌ای در آلمان در دست اجراست اظهار کرد: این پروژه‌ها زمان بر و پرهزینه شده و بدون سوبسید دولت نمی‌توان برای آن کاری انجام داد.

وی خطاب به مسئولان ایرانی گفت: انرژی هسته‌ای را بدون ما توسعه دهید اما برای صرفه‌جویی انرژی روی ما حساب کنید.

استاندار اصفهان در پاسخ گفت: اما نخستین نیروگاه اتمی در ایران توسط آلمانی‌ها ساخته شد، که این جمله او با واکنش و خنده حاضران آلمانی همراه شد.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان هفته گذشته به همراه هیئتی 60 نفره متشکل از دست‌اندرکاران امور اقتصادی تجاری و جمعی از مقامات سیاسی آلمان به اصفهان سفر کرد.

نقش گروه متصل به بانک مرکزی در گران کردن سکه پس از توافق

کیهان آورده:«سکه برخلاف توقع باز هم گران‌تر شد. گروهی که به بانک مرکزی متصل هستند این حباب قیمتی را ایجاد می‌کنند.»

روزنامه شرق در گزارشی به گران شدن سکه و طلا پس از توافق هسته‌ای پرداخته و نوشت: تا امروز هر چه دست پنهان بود مشغول بر هم زدن بازار ارز می‌شد، اما از زمانی که این بازار وارد دوره تثبیت خود شده است، دست‌های پنهان مشغول سودگیری از بازار طلا و سکه هستند. حدود دو هفته‌ای می‌شود که اونس جهانی طلا در مسیر ریزش قرار گرفته است. در این دوره کوتاه هر اونس طلا حدود 80 دلار ریزش کرد و برای اولین بار زیر هزار و صد دلار معامله شد. با این حال این کاهش قیمت در بازار طلای داخلی دیده نشد و حتی حباب مثبت هم گرفت.

این روزنامه می‌افزاید: دو هفته پیش یعنی قبل از آنکه اونس طلا ریزش ناگهانی قیمت را تجربه کند، سکه طرح جدید حباب منفی داشت و زیر ارزش ذاتی معامله می‌شد. اما در طول این دو هفته بازار طلای داخلی نه فقط ریزشی متناسب با افت قیمت اونس جهانی طلا را ندید، بلکه در مسیر رشد قیمت حرکت کرد. به‌طوری که براساس قیمت‌های اونس جهانی طلا و دلار آزاد، حدود 25 هزار تومان حباب مثبت دارد، یعنی بالاتر از ارزش طلای به کار رفته در آن فروخته می‌شود.

شرق نوشت: بازاریان می‌گویند روزی پنج هزار تومان بر حباب مثبت سکه افزوده می‌شود. آنان در پاسخ به این پرسش که چه کسانی این حباب را ایجاد می‌کنند، می‌گویند: «گروهی قوی و بزرگ که به نظر می‌رسد متصل به بانک مرکزی باشند این حباب را ایجاد می‌کنند.»

کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا می‌گوید: سکه حباب قیمتی ندارد. در حالی که در همین روز هر سکه طرح جدید 20 هزار تومان حباب داشت و هر چه می‌گذرد این حباب بزرگتر هم می‌شود. نیم سکه با وجود کوچک بودنش حدود 50 هزار تومان بیش از ارزش ذاتی فروخته می‌شود، یعنی 50 هزار تومان گران‌تر از ارزش طلایی که در ساخت آن به کار رفته است.

در آن سوی مرزها و در بازارهای جهانی، اونس طلا رکوردهای کم‌سابقه‌ای را بر جا می‌گذارد. طلا در ریزش‌های اخیر خود رکورد پنج ساله را شکست و به زیر هزار و صد دلار رسید و حتی تا هزار و 70 دلار هم ریزش کرد و دیروز بلومبرگ خبر داد طلا می‌رود تا در پایان دهمین روز کاهش قیمت خرید، طولانی‌ترین دوره افت قیمت از سال 1996 را تجربه کند. دیروز اونس طلا تا هزار و 88 دلار پایین آمد تا همچنان زیر هزار و صد دلار معامله شود. در واقع از زمانی که بانک مرکزی آمریکا خود را برای افزایش نرخ بهره‌ آماده می‌کند، قیمت طلا رو به کاهش گذاشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرهنگی یزد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
۰
۰
بابا دست بردارین از این حرفای صدمن ی غاز،
پذیرایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها