بر جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان چه می‌گذرد؟

جدایی کودک از نوجوان

برای گزارش اصلی امروز صفحه فرهنگ و هنر تیترهای جذاب دیگری هم نامزد بود؛ جذابیتی که نه تنها قرابتی با شیرینی و شادی کودکانه و نوجوانانه ندارد، بلکه اتفاقا بسیار تلخ و غم انگیز و فاجعه‌بار است. عنوان‌هایی چون پروانه‌های زرین پرپرشد، دسته گل بزرگ‌ترها برای بچه‌ها، طرح زوج و فرد برای کودکان و نوجوانان و سرانجام این که: بچه‌ها به «اصفهدان» ـ ترکیبی من درآوردی از اصفهان و همدان ـ خوش آمدید! همه اینها می‌توانست جای تیتر تلخ «جدایی کودک از نوجوان» را بگیرد؛ زیرا روز گذشته و پس از کش و قوس‌های فراوان و وعده و وعیدهای فریبنده و ناکارآمدی مسئولان سینمایی و مدیران شهری و بی‌کفایتی فیلمسازان نتیجه داد و باعث شد جشنواره ریشه‌دار و زمانی خاطره‌انگیز فیلم‌های بین‌المللی کودکان و نوجوانان، پس از برگزاری 28 دوره و حدود سه دهه، از این پس به صورت دوسالانه و به‌طور تفکیکی و یک سال در میان برگزار شود.
کد خبر: ۸۲۳۱۷۷

به عبارت دیگر جشنواره فیلم‌های نوجوانان امسال در همدان برگزار می‌شود و جشنواره فیلم‌های کودکان سال بعد در اصفهان!

به گزارش جام‌جم، در حالی که همین چند روز پیش طی خبری رسمی اعلام شد که اصفهان به‌طور قطعی میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است و حتی رئیس سازمان سینمایی هم با سفری به این شهر از سینماها و امکانات میزبانی اصفهان بازدید کرد، همه چیز از زمین تا آسمان عوض شد و مسئولان تصمیم به برگزاری دوسالانه جشنواره‌ای مهم و قدیمی گرفتند؛ آن هم رویدادی که بخش زیادی از اهمیت و اعتبارش را از برگزاری سالانه و حضور پرشور کودکان و نوجوانان در کنار هم می‌گرفت.

مقدمات فاجعه

جالب اینجاست که تا همین چندی پیش مسئولان سینمایی و مدیران فارابی و جشنواره، به شکل قاطعی از برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سخن می‌گفتند و تلاش می‌کردند در پاسخ به پرسش خبرنگاران و اهالی رسانه با اظهارنظرهایی عجیب از عمق فاجعه بکاهند؛ آن هم در شرایطی که هنوز و در فاصله دو ماه تا زمان برگزاری جشنواره، میزبان این رویداد مشخص نبود و گاهی در گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرها محل برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از اصفهان به همدان و برعکس تغییر می‌کرد، ضمن این که به‌دلیل رکود تولید فیلم کودک و نوجوان، کمتر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای فرم شرکت در بخش مسابقه سینمای ایران را پر کرده بود و مسئولان جشنواره ترجیح می‌دادند فقط روی المپیاد فیلمسازی نوجوانان تمرکز کنند.

دست جشنواره در پوست گردوی اصفهان

بخشی از این وضعیت بحرانی جشنواره را باید به اوضاع اسفناک سینمای کودک و نوجوان و کم‌کاری مسئولان سینمایی کشور در این زمینه مربوط دانست ؛ اما قصور مدیران شهر اصفهان را هم نمی‌توان نادیده گرفت که هنوز پس از این همه سال برگزاری و کسب اعتبار از میزبانی چنین رویداد فرهنگی و هنری مهمی، نزدیک به زمان برگزاری جشنواره تعامل خوبی با مرکز ندارند و دست تهرانی‌های مسئول را در این زمینه در پوست گردو می‌گذارند.

تغییر میزبان در فاصله دو سه روز پس از قطعی شدن برای شهری با این پیشینه فرهنگی و تاریخی و هنری، اصلا زیبنده نیست؛ زیرا بسیاری از فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان حتی جهان، جشنواره ما را با نام اصفهان می‌شناسند.

تلاش کردیم با برخی مسئولان شهر اصفهان در این ارتباط صحبت کنیم تا یکطرفه به قاضی نرفته باشیم، اما در کمال تعجب بعضی از مسئولان دفتر روابط عمومی نهادهای مرتبط مانند خود شهرداری و استانداری اصلا از موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کردند.

باید دید با تفکیک جشنواره‌های کودک و نوجوان و سیاستگذاری عجیب مسئولان، آقایان برای نامگذاری دوره‌ها از چه ترفندی استفاده می‌کنند؟ یعنی جشنواره امسال نوجوانان دوره بیست و نهم خواهد بود یا دوره اول و جشنواره کودکی که سال بعد در مهر و در اصفهان برگزار می‌شود، دوره بیست و نهم فیلم کودک خواهد بود یا دوره اول جشنواره فیلم‌های کودک؟! در کل جواب هرچه باشد، بیچاره بچه‌ها.

تاکید ایوبی بر جدایی

رئیس سازمان سینمایی که روز گذشته برای افتتاح سینما زیتون رودبار به این شهر سفر کرده بود، با اعلام خبر تفکیک جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان با تفکیک از یکدیگر، یک سال در همدان و یک سال در اصفهان برگزار می‌شود و امسال شاهد برپایی جشنواره فیلم نوجوانان در همدان خواهیم بود. معتقدیم سینمای کودک و نوجوان را باید از یکدیگر تفکیک کرد.

حجت‌الله ایوبی دراین زمینه از توضیح بیشتر خودداری کرد، اما حتی اگر بخواهیم بر تبعات منفی این جداسازی چشم بپوشیم و بسیار خوشبینانه آن را به فال نیک بگیریم هم این پرسش مطرح می‌شود که جشنواره امسال نوجوانان چه برنامه ویژه‌ای ارائه خواهد کرد و آیا اصلا فیلم‌های قابل عرضه و رقابتی در این مقطع سنی تولید و به دبیرخانه ارائه شده است؟

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها