کمتر اهل سینمایی است که به جایگاه و اهمیت انجمن سینمای جوانان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش و فعالیت استعدادهای نوجوان و جوان عرصه فیلمسازی آگاهی نداشته باشد. این انجمن که سابقه شکل‌گیری آن به پیش از انقلاب برمی‌گردد، در سال‌های پس از انقلاب و از سال 64 فعالیت خود را با رویکردی موثرتر و با هدف تشویق نوجوانان و جوانان ایرانی به هنر فیلمسازی و عکاسی در سراسر کشور آغاز کرد و بتدریج دامنه مراکز انجمن سینمای جوان در سراسر کشور گسترش پیدا کرد. از این به بعد در ستون سینما ایران علاوه بر انعکاس اخبار سالن‌های سینماهای کشور، سراغ دفاتر مختلف انجمن‌های سینمای جوانان هم می‌رویم تا شما را در جریان جدیدترین اخبار و فعالیت‌های حوزه فیلم کوتاه هم قرار دهیم.
کد خبر: ۸۲۱۹۶۴

***

هفته گذشته سراغ غرب کشور و شهر سنندج رفتیم و این بار تصمیم گرفتیم سری به شمال کشور و شهر زیبا و توریستی چالوس در غرب استان مازندران بزنیم. شهری که در کنار همسایه قدیمی و دیوار به دیوارش نوشهر، جوانان مستعد و علاقه‌مند زیادی در عرصه فرهنگ و هنر دارد؛ اما متاسفانه باوجود مراکز فرهنگی، اتفاقی که باید در زمینه سینما برای این منطقه نیفتاده است. هرچند وجود انجمن سینمای جوان چالوس که از 15 مرداد 85 شروع به فعالیت کرده است، می‌تواند امیدواری‌ها را در زمینه فیلمسازی در این منطقه زنده نگه دارد و انتظار داشت دانش‌آموختگان دوره‌های مختلف این انجمن، عزمشان را برای انعکاس دریافت‌های تحصیلی و تجربی جزم کنند.

سرپرست انجمن سینمای جوان چالوس، عمده فعالیت‌های این دفتر را در سه شاخه آموزش، تولید فیلم و عکاسی می‌داند و می‌گوید: مهم‌ترین بحث ما در سینمای جوان چالوس آموزش است که دارد روند رو به رشد خود را طی می‌کند و به مرور تاثیرش را بر هنرجویان می‌گذارد.

بهنام طهماسبی درخصوص بحث تولید فیلم هم به ساخت 9 فیلم تا پایان امسال اشاره می‌کند و می‌افزاید: هنرجویان انجمن طرح‌های مختلف فیلم خود را به ما ارائه کرده‌اند که از این میان 9 فیلم در روند تولید قرار گرفته یا بزودی ساخت آنها شروع خواهد شد؛ آثاری که نتیجه آموزش‌های ارائه شده در انجمن است.

این سینماگر ضمن اذعان به جایگاه عکاسی در حوزه سینما از برگزاری کارگاه‌های ماهانه در زمینه عکاسی، فیلمنامه و مستند خبر می‌دهد و می‌گوید: استقبال خوب هنرجویان و علاقه‌مندان از این کارگاه‌ها، انگیزه ما را برای ادامه برگزاری چنین برنامه‌هایی بیشتر می‌کند.

سرپرست انجمن سینمای جوان چالوس، تعداد فارغ‌التحصیلان دوره‌های این دفتر را 120 نفر اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: ما در طول دوره‌های برگزاری کلاس‌های انجمن، پذیرای جوانان علاقه‌مند از آمل و محمودآباد تا رامسر بوده‌ایم.

طهماسبی می‌افزاید: در این چند سال، انجمن مراحل آزمون و خطا و گذار را طی کرد، اما از این به بعد شاهد ثمر دادن آموزش‌ها هستیم و موج جدیدی ایجاد شده است و قطعا تولیدات ما به لحاظ کیفی قابل توجه خواهد بود. قبلا به لحاظ کمیت، آثار بیشتری در این دفتر تولید می‌شد، اما الان تصمیم گرفته‌ایم فیلم‌هایی کمتر، اما با کیفیت بهتر تولید کنیم. خود هنرجویان هم به دلیل آموزش‌ها، با دقت و وسواس بیشتری نسبت به گذشته فیلم می‌سازند.

او درباره تسهیلات فیلمسازی برای علاقه‌مندان هم توضیح می‌دهد: ما در حوزه تجهیزات و در حد ظرفیت دفتر مشاوره و صدور مجوزهای لازم به علاقه‌مندان برای ساخت فیلم کمک می‌کنیم. طهماسبی درخصوص حضور فیلمسازان منطقه در جشنواره‌ها می‌گوید: دوستان در این چند سال اخیر و در انجمن سینمای جوان چالوس فیلم‌هایی ساخته‌اند که در جشنواره‌های مختلفی به نمایش درآمده و حتی با تحسین‌ها و تشویق‌هایی هم روبه‌رو شده است. حضور موفق فیلم سیاه مشق (محمد روحی) در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، فینگرتاچ (امید رستگار) در جشنواره فیلم صد و وان‌‌/‌‌ یک (سینا صفاتیان) در جشنواره‌های آمریکا و انگلیس از نمونه‌های قابل اشاره است. سال گذشته کنار خورشید (وحید ارومچه) هم از دیگر تولیدات اخیر انجمن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها