بشار اسد گفت: ما برای حفاظت از مناطق دیگر سوریه، از برخی مناطق این کشور دست کشیده‌ایم. همبستگی زیادی با ارتش سوریه وجود دارد، اما ما برای تحقق مأموریت‌ها نیاز به نیروی بیشتری داریم. نیروهای سوری معیارهای مختلف در موازنه قدرت را شکسته اند. علت آن هم اراده آن‌ها است.
کد خبر: ۸۲۰۱۶۶
عقب نشینی از برخی مناطقی برای حفاظت از مناطق دیگر

وی از صدور دستور عفو افراد خبر داد که از پیوستن به ارتش سرپیچی کردند و گفت که این دستور اعم از کسانی است که نمی‌خواهند در ارتش خدمت کنند یا به دنبال پیوستن به ارتش هستند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سخنانی که در جمع روسا ، اعضای سازمان های مردمی ، سندیکاها و اتاق های بازرگانی و کشاورزی و گردشگری سخن می گفت، تصریح کرد: با وجود پیچیده بودن اوضاع در سوریه، بسیاری از پوشش ها از بین رفته است و انجام این دیدار برای از بین بردن بهانه‌های آن ها در تجاوز بی ‌فایده به سوریه است.

وی ادامه داد: تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد و جنگ‌ها یا حملات انجام شده از سوی ائتلاف باعث توقف آنها نمی‌شود. بر کسی پوشیده نیست که این کشورهای استعماری بودند که تروریسم را پایه‌گذاری کردند. مفاهیم مبارزه با تروریسم باید بر اساس سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی باشد، جنگ نظامی آخرین داروها است و نمی‌توان آن را جایگزین سیاست گذاری ها و عدم مقابله با عوامل توسعه گروه‌های تروریستی کرد.

امروز غرب منبع صدور تروریسم به منطقه است

اسد تصریح کرد که وقتی ملت در دام آنها گرفتار نشد ، آنها میزان رویکردهای تروریستی خود را افزایش دادند، این تشدید تنش‌ها نشان دهنده یاس و ناامیدی آنها از شکستن اراده و پایداری ملت سوریه در جنگی است که تاریخ نظیر آن را مشاهده نکرده است. این پایداری تهدیدی برای آینده سیاسی بسیاری از طرف‌ها به شمار می‌رود، به ویژه اینکه گروه‌های تروریستی ملت‌های بی‌گناه آنها را نیز مورد هدف قرار دادند. در سال‌های گذشته منطقه به عامل صادرات تروریسم به غرب تبدیل شده بود، اما امروز این غرب است که گروه‌های تروریستی خود را صادر می‌کند. ‎

رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: تعامل غرب با پدیده تروریسم همچنان با فریب‌کاری همراه است، گروه‌های تروریستی هنگامی که غرب را هدف قرار می‌دهند، تروریست نامیده می‌شوند و هنگامی که به ما ضربه می‌زنند آزادی‌خواه و انقلابی لقب می‌گیرد. تغییرات سیاسی در عرصه بین‌المللی یک ماهیت واقعی است ، رویکردهای مثبت در عرصه بین‌المللی به‌صورت بی‌ثبات دنبال می‌شود، چرا که آنها نسبت این رویکردها نگرانی دارند. تا زمانی که معیارهای دوگانه به این صورت بر تعاملات دولت ها حاکم است، نمی‌توان بر روی آنها حساب کرد.

هدف غرب تنها مهار تروریسم است

وی ادامه داد که هدف غرب امروز تنها مهار تروریسم است،‌ نه ریشه‌کن‌کردن آن. اقداماتی که آنها انجام می‌دهند در واقع در راستای توسعه تروریست‌ها است و آن ها را از بین نمی‌برد.

اسد تصریح کرد: درگیری کنونی درگیری محوری متکامل است. روسیه چندین پیشنهاد سازنده ارائه داده و اوضاع را به سمت گفتگوها سوق داده است. روش ما نیز این‌گونه بود و همچنان با هر طرحی صرف نظر از انگیزه های آن به صورت مثبت تعامل می‌کنیم، چرا که خون مردم سوریه بالاتر از تمامی اولویت‌ها است و همچنین با این تلاش ها راه بهانه تراشی را برای افرادی که تردید دارند، می بندیم. ‎

وی ادامه داد: به همین علت بود که ما به گفت‌وگوهای ژنو و مسکو رفتیم،‌ وقتی این گفتگوها آغاز شد، سؤالات منطقی سوری ها مطرح شد، گفتگوهای سیاسی چگونه می‌تواند روند تروریسم در سوریه را متوقف کند. به لحاظ مبنایی می‌توان گفت هیچ ارتباطی بین گفت و گوها و تروریسم وجود ندارد، چرا که هدف از گفت‌وگوها توسعه فعالیت‌های سیاسی است. اما به صورت عملی ارتباط قوی بین این دو وجود دارد ، چرا که رابط بین مخالفان خارجی و گروه‌های تروریستی یک گروه واحد است که دو روند سیاسی و تروریستی را برای مجبور کردن سوری‌ها به پذیرش دیکته‌های آنها دنبال می‌کنند. در نتیجه تروریسم نحوه مدیریت اصلی و ابزار سیاسی ابزاری ثانویه برای تحقق یک هدف دنبال می‌شود و مأموریت تروریسم نیز رسیدن به اهدافی است که آنها به دنبال آن هستند.

مخالفان خارجی تروریست‌ها را مدیریت می‌کنند

اسد خاطرنشان کرد: تا زمانی که مخالفان خارجی در دست آنها است، گفتگوها و راه حل سیاسی معنایی ندارد. ما با وجود اینکه می‌دانیم موضوع اساسی تروریسم و حمایت از تروریسم است، اما با روند سیاسی همکاری می‌کنیم. وقتی که ما از گفتگوهای کاملا سوری – سوری صحبت می‌کنیم، باید پیش‌تر تروریسم را از سوریه خارج کنیم ، چرا که مخالفان خارجی که اداره ‌کننده تروریست‌ها هستند ، نمی‌خواهند به آن آسیب بزنند، چرا که خودشان ضرر می‌کنند و اگر گروه‌های تروریستی آسیب ببینند گفتگوها به صورت کاملاً سوری- سوری انجام شود. ‎

رئیس‌جمهور سوریه افزود: ما در گفت‌وگوها هستیم، اما سه گروه دیگر نیز در گفت‌وگو با حضور دارند، اول مخالفان ملی‌گرا، دوم معارضه مزدور و وابسته به خارج و سوم باج طلبان. برخی از این گروه‌ها اقدامات دولت در گذشته و حال از انواع روند آشتی و و آزادسازی زندانیان و قوانین تصویب شده و قانون اساسی را ندیده‌اند و در آینده نیز این تلاش‌ها را نخواهند دید. تنها چیزی که دشمنان سوریه آن را می‌پذیرند تقدیم کردن کشور به آنها و اربابان آنها و تبدیل ‌کردن ملت سوریه به بردگان آن‌ها است، اما این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد هر طرح سیاسی که مبتنی بر از بین بردن تروریسم نباشد به سر انجام نخواهد رسید و هیچ گزینه دیگری غیر از مبارزه با تروریسم نه در ابعاد سیاسی و نه اقتصادی و امنیتی وجود نخواهد داشت. اوضاع میدانی محور توجه و اولویت مردم سوریه است و وظیفه امروز من این است که به سؤالات مردم سوریه پاسخ دهم، ما راضی به جنگ نیستیم، اما جنگ بر ما تحمیل شده است.

ایران تجارب نظامی در اختیار ما قرار داد

بشار اسد ابراز داشت: بر اساس سیاست‌های جنگی نیروهای سوری نمی‌توانند در تمامی اراضی سوریه حضور داشته باشند، اما گروه‌های تروریستی وارد یک منطقه می‌شوند و آنجا را تخریب می‌کنند تا اینکه ارتش می‌آید و این مناطق را بازسازی می‌کند، برخی مناطق وجود دارد که در نتیجه افزایش حمایت از تروریست‌ها و تبلیغات گسترده انجام شده بر ضد ارتش سوریه از دست ارتش به دست گروه‌های تروریستی افتاده است، وقتی ارتش سوریه پیروز می‌شود، در نتیجه همین تبلیغات آنها سعی دارند این موفقیت را کوچک جلوه دهند.

رئیس‌جمهور سوریه تصریح کرد: ایران غیر از انتقال تجربیات نظامی در سوریه حضوری ندارد، اما دوستان ما در مقاومت تمامی تمام توان خود را به کار گرفتند و شهدایی را در این راه تقدیم کردند ، آنها نقشی فعال و تأثیرگذار و مهم در دستاوردهای میدانی‌ دارند، چرا که تجربه‌های میدانی این نوع از درگیری‌ها را دارند و ما در اینجا از آنها قدردانی می‌کنیم، البته هیچ جریانی نمی‌تواند جایگزین نیروهای سوری شود. سرخوردگی مردم سوریه در نتیجه برخی شکست‌ها نیز دلیل ایمان و اعتقاد و اعتماد آنها به ارتش سوریه است. ‎

وی با اشاره به اینکه تعداد عناصری که به نیروهای مسلح می‌پیوندند، اخیراً زیاد شده است، در عین ‌حال گفت: باید اولویت‌هایی در جنگ تعریف شود، چرا که ده‌ها جبهه میدانی وجود دارد. البته زنده بودن نظامیان از مهم‌ترین اولویت‌های ما است و ما نسبت به سلامتی آنها اصرار زیادی داریم.

اسد ادامه داد: هیچ ارتشی در دنیا وجود ندارد که چهار سال و اندی با بیش از 100 کشور مبارزه کند و خسته نشود، اما خسته شدن ارتش ابداً به این معنا نیست که شکست در قاموس آن وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد: هر اندازه که ما ماهیت و ملزومات جنگی را بیشتر درک کنیم، قدرت بیشتری برای مقابله با شایعات و دوری از سرخوردگی و حضور در کنار نیروهای مسلح و حمایت از آنها خواهیم داشت. هم‌زمان با جنگ نظامی ما وارد جنگ تبلیغاتی نیز شده‌ایم، جنگی‌ که هدف از آن بازاریابی و تقویت ایده سوریه تجزیه‌ شده به رژیم های متعدد است.

وی ادامه داد: بستر اجتماعی موجود در سوریه حتی در مناطقی که تروریست‌ها بر آن تسلط دارند، دولت را تأیید می‌کند. ‎

شکست در قاموس ارتش سوریه وجود ندارد

رئیس‌جمهور سوریه گفت: هیچ فروپاشی در سوریه وجود ندارد و ما پایداری می‌کنیم و موفق خواهیم شد. کشور برای کسانی است از آن دفاع کرده و حمایت می‌کنند. ملتی که از وطن خود دفاع نکنند، شایسته نیستند که وطن داشته باشند. شکست و سرخوردگی در قاموس ارتش سوریه وجود ندارد. من برای اولین بار از اوضاع میدانی صحبت می‌کنم و تمام آن چیزی که ما از اوضاع میدانی درک می‌کنیم این است که می‌توانیم در برابر شایعات بایستیم و حمایت‌های ضروری از نیروهای مسلح را تأمین نماییم. ‎

رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: در داخل سوریه الان دو ساختار وجود دارد که همان تروریست‌ها و ملت سوریه هستند ، در نتیجه صحبت در مورد تجزیه این کشور منتفی است.

اسد گفت: مؤسسات دولتی به وظایف خود -و لو در برخی شرایط به صورت اندک - ادامه می‌دهند. ما در سوریه و در چهار سال و اندی درگیری خدمات خود را ادامه می‌دهیم، برخی نظامیان ناشناس در بسیاری از بخش‌ها در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند و شهدای خود را برای بهبود شرایط زندگی مردم سوریه فدا می‌کنند. البته این بدان معنا نیست که مؤسسات دولتی نمی‌توانند خدمات بهتری ارائه دهند.

وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند اوضاع سوریه را به صورت درست ارزیابی کنند، باید قبل از ارزیابی‌های نظامی و جغرافیایی آن را به صورت مردمی ارزیابی نمایند، آنها باید نگاه خود را عمیق کنند و از سطحی‌نگری بپرهیزند. سال 2012 برای ما در ابعاد اقتصادی بدترین سال بود، اما در این سال صادرات نسبتاً خوب بوده و وقتی ما صادرات و تولیدات داریم، به این معنا است که می‌توانیم با بخش خصوصی فعالیت کنیم. مانع اساسی در این راستا برق و سوخت است.

حتی از یک وجب از خاک خود چشم پوشی نمی کنیم

اسد افزود: ما در ابعاد نظامی امکاناتی داریم و برخی پیشنهادات نیز از سوی جامعه مطرح شده است، در ابعاد سیاسی ما تنها عاملی نیستیم که تحولات را رقم می‌زنیم و نمی‌توانم در این مورد ارزیابی داشته باشم. ما در مرحله‌ای سرنوشت ساز قرار داریم که هیچ راهکار میانه‌ای وجود ندارد. ما از حقوق خود چشم‌پوشی نمی‌کنیم و حتی از یک وجب از سرزمین خود عقب نمی‌نشینیم. ما مقدرات خود را در اختیار داریم و این دنیا است که کم کم - در برابر پایداری ما - تغییر می‌کند. دولت‌هایی که به قول خود متعهد و پایبند هستند حتماً پیروز خواهند شد و ایران و دستیابی آن به دستاوردهای هسته‌ای بهترین دلیل در این زمینه است. ‎

بشار اسد پیروزی سوریه در جنگ را به معنی بازگشت ثبات به منطقه دانست و تأکید کرد: ایران پیروزی بزرگ محقق کرده است، این کشور به مدت 3 دهه محاصره و تحریم بوده و جنگی هشت ساله را تجربه کرده و زیرساخت‌های آن تخریب شده است. اما با این وجود در بخش تولید و صنعت در جهان اسلام رتبه اول را داشته است. ‎

بشار اسد ادامه داد‌: ما قطعاً هزینة زیادی داده‌ایم، چرا که این توطئه بزرگ بود و جنگ آن نیز موجودیتی بود. عامل مؤثر و سرنوشت ساز در شعله‌ور شدن جنگ در سوریه، مداخله خارجی بود اما امروز بیشتر ما این اعتقاد را داریم که عامل داخلی مهم‌ترین رویکرد در خاموش کردن این آتش است.

ناگزیر به پیروزی در جنگ هستیم

رئیس‌جمهور سوریه ابراز داشت: ما تنها در شرایطی قادر به نجات کشور هستیم که هر فردی از ما احساس کند که به میهن خود و شهر و روستای خود و منزل خود قبل از دیگران مرتبط است. ما تنها در صورتی قادر به نجات کشور هستیم که هر کدام از ما احساس کند که با وحدت اراضی کشورش مرتبط است و باید زندگی مشترک خود را حفظ نماید.

بشار اسد تاکید کرد: آینده منطقه ما براساس آینده سوریه مشخص خواهد شد. هولوکاست تجزیه و جنگ‌های آن در راه است و اگر ما می‌خواهیم فرزندان خود را از این روند دور کرده و حفاظت کنیم، ناگزیر هستیم در این جنگ پیروز شویم .(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها