خمسه که زمانی همراه اکبر عبدی، یکی از دو کمدین سودآور سینمای ایران بود، در گفتوگویی با ایسنا، دلیل بیکاری و حضور کمرنگ برخی هنرمندان در سینما را کندی چرخش چرخهای صنعت هنر هفتم ایران خواند؛ صنعت ورشکستهای که با چوب زیربغل راه میرود.
بازیگر «جیببرها به بهشت نمیروند» و «من زمین را دوست دارم» این وضع را متاثر از اقتصاد کشور دانست و اظهار امیدواری کرد نتیجه مذاکرات هستهای در آیندهای نزدیک، تاثیرات مثبت خود را روی سینمای ایران هم بگذارد.
این که سینماها در هر دوره اقتضائات خودش را دارد و بیرحمی و رقابت بسیار فشرده فضای سینما اجازه حضور دائم و همواره در اوج یک هنرمند را نمیدهد، امری طبیعی و ناگزیر است، اما این دیگر از سازوکار بیمار و غیرطبیعی یک سینماست که سهم و جایگاهی هرچند اندک برای ستارههای سابق و بازیگران و کارگردانانی قائل نمیشود که روزگاری چراغ این سینما را روشن نگاه داشتهاند و برخی از مهمترین افتخارات آن را رقم زدهاند.
پرواضح است که هر مقطع زمانی بهحضور جوانان و چهرههایی نو نیاز دارد و نسل تازهنفس است که میتواند شور و انرژی و طراوت را به سینما تزریق کند، ولی آیا این به معنای چشم بستن بر تلاشهای گذشتگان و بیحرمتی و بیاعتنایی و نادیده گرفتن آنهاست؟ پس اگر در سخن از احترام به موی سپید بزرگان و قدمهای مثبت و زحمات سالهای دور آنها برای این سینماست، در عمل هم باید ایشان را بر صدر بنشانیم و از تجارب آنها بخوبی بهره ببریم؛ این بهرهمندی هم از طریق درس آموزی مستقیم و نشستن پای صحبتهای این استادان در کارگاههای آموزشی یا مجالس و مراسم است و هم از راه توجه فیلمسازان و تهیهکنندهها و البته فیلمنامهنویسان به جایگاه رفیع آنها در عالم هنر اتفاق میافتد؛ به این صورت که باید نقشهای مناسب سن و حال و درخور هنر و توانایی شان نوشت و آنها را برای نقشآفرینی دعوت کرد؛ مثل کاری که سینمای حرفهای جهان انجام میدهد و همیشه نقشهایی برای هنرمندی کهنهکارها دارد و آنها هم نقشهای محوله را به بهترین شکل ارائه میکنند.
خمسه و امثال او، خوشبختانه هنوز خیلی جا برای بازی در نقشهای متنوع و مختلف دارند و در صورت وجود فیلمنامه و نقشی مناسب، میتوانند همچنان به کارنامه پربار خود بیفزایند. مثال بارز این ادعا همین سری مجموعههای «پایتخت» و نقش باباپنجعلی است که با هنرنمایی خمسه ماندگار و محبوب شده است. پنجعلی شاید بهزعم ارسطو، پیرمرد پرحاشیهای باشد، اما میبینید که در پس آن رفتارهای سادهلوحانه و شیرینعقلمآبانه، هرازگاهی چه نکتههای نغز و اتفاقا پرمحتوا و درستی را بیان میکند. خمسه هم به عنوان بازیگری باشخصیت و فرهیخته که در زندگی واقعی فاصلهای نجومی با کاراکتر پنجعلی دارد، با تشخیص و تحلیلی درست و بهنگام، نسبت به وضع موجود هشدار داد؛ هشداری که مسئولان سینمایی و مدیران فرهنگی باید آن را جدی بگیرند.
علی رستگار
فرهنگ و هنر
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد