نگاهی به برنامه‌های خانواده‌محور تلویزیون

جریان زندگی در قاب تصویر

از دیر باز مخاطبان اصلی تلویزیون، خانم‌های خانه‌دار بوده‌اند و تجربه نشان داده که استقبال این افراد از برنامه‌های خانوادگی تلویزیون بیش از سایر برنامه‌ها است. از آنجایی که مادر نقش اساسی را در حفظ نشاط و ارتقاء فرهنگ خانواده دارد پس لازم است برنامه‌های خانوادگی رسانه ملی دقت زیادی در انتخاب موضوعات و ساختار برنامه داشته باشند. سال‌هاست که برنامه‌هایی چون سیمای خانواده جایگاه ویژه‌ای بین مردم پیدا کرده‌اند و اگر نگاهی گذرا به چنین برنامه‌هایی داشته باشیم، خواهیم فهمید که این برنامه‌ها با زبانی ساده و بیان مسائل مختلف مردم به صحبت با آنها می‌پردازند.
کد خبر: ۸۱۹۰۸۵

برنامه‌های خانواده‌محور با داشتن بخش‌های مختلف به سلیقه تمام مخاطبان خود پاسخ می‌دهند و از خیاطی و آشپزی گرفته تا بحث‌های روان‌شناسی را در خود جای می‌دهند. در بسیاری از این برنامه‌ها از افرادی دعوت می‌شود که در زندگی خود شاهد اتفاقات مثبت یا منفی بودند که روایت قصه زندگی‌شان می‌تواند به بار تجربه مخاطبان اضافه کند و برای اتفاقات آینده‌شان راهگشا باشد. اما مهم‌ترین نکته‌ای که در برنامه‌های ترکیبی خانواده‌محور قاب جادویی دیده می‌شود پرداختن به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است که حیات و رشدش کمک بسیاری به ارتقای فرهنگ کشور می‌کند. این برنامه‌ها با داشتن آیتم‌های مختلف اجتماعی و روان‌شناسی قدم مثبتی در احیای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بر می‌دارند و بدون شک کمرنگ شدنشان آسیب جدی به ساختار و مخاطبان رسانه ملی می‌زند این برنامه‌ها را از چند جهت می‌توان بررسی کرد.

تیتراژ

تیتراژ ابتدایی و انتهایی برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور به عنوان ورودی و خروجی این برنامه‌ها باید متناسب با فرهنگ خانواده‌های ایرانی و دربرگیرنده مفهوم خانواده و ارزش‌های آن باشد. استفاده از ترانه‌های ناب و ملودی اصیل ایرانی می‌تواند کمک زیادی به ایجاد حس خوب در مخاطبان این برنامه‌‌ها بکند.

دکور

از آنجا که هدف اصلی برنامه‌های گفت‌وگومحور با مضمون خانواده ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است، دکورشان نباید بیگانه با این موضوع باشد و دکور این برنامه‌ها می‌تواند با داشتن رنگ‌هایی ملایم و چینشی درست نظر مخاطب را جلب کند. در بعضی از برنامه‌ها شاهد استفاده از طرح‌های سنتی در دکور هستیم که بسیار شایسته است. اما به دلیل این‌که ناخودآگاه ابزارهای مدرن وارد زندگی ما می‌شود دکور برنامه‌ها نمی‌تواند از این مساله فاصله بگیرد و ترکیب سنت و مدرن هم می‌تواند اتفاق خوبی در این برنامه‌ها باشد.

آیتم‌ها

همان‌طور که در ابتداگفته شد اکثر مخاطبان برنامه‌های خانوادگی تلویزیون زنان خانه‌دار هستند و بخش‌های این برنامه‌ها افزون بر جامع بودن باید بیشتر به سمت و سویی هدایت شوند که بتوانند نیازهای مختلف این مخاطبان را تامین کنند و بسته‌ای آموزشی ـ سرگرمی برای خانم‌هایی که بزرگ‌ترین تفریحشان تلویزیون است، باشند.

مجری ـ کارشناس

یکی از مهم‌ترین نیازهای چنین برنامه‌هایی وجود یک مجری کارشناس است مجری این قبیل برنامه‌ها باید بتواند در مورد مسائلی اعم از روان‌شناسی، اجتماعی یا مذهبی که در برنامه مطرح می‌شود، نبض موضوع را به دست بگیرد و به جهت درست هدایت کند. همچنین مجری باید ارتباط خوبی با مخاطبانش داشته باشد و در برنامه و مواجهه با کارشناس بیشترین دغدغه‌های مخاطبان را مطرح کرده و به چالش بکشد.

زمان پخش

زمان پخش هر برنامه از ویژگی‌هایی است که تاثیر زیادی روی تعداد و نوع مخاطبان یک برنامه دارد و انتخاب زمانی درست و مناسب با گروه سنی و سطح فرهنگی مخاطبان از نکاتی است که باید در هر برنامه‌ای رعایت شود برای مثال زمان مناسب برای نمایش برنامه‌های کودک با یک برنامه تخصصی حوزه سینما تفاوت زیادی دارد. تایم برنامه‌های ترکیبی خانواده‌محور باید زمانی باشد که اعضای خانواده خلوت‌ترین وضعیت را داشته باشند تا بتوانند از ابعاد مختلف این برنامه‌ها استفاده کنند.

سحر قناعتی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها