طی چهار سالی که از اعتراضات مسالمت‌آمیز و مردمی بحرین علیه حکومت آل‌خلیفه می‌گذرد، نام اعضای یک خانواده بیش از همه در رسانه‌ها مطرح شده و آن خانواده الخواجه است؛ خانواده‌ای که تقریبا تمامی اعضای آن طی این سال‌ها طعم شکنجه و زندان رژیم حاکم بر بحرین را کشیده‌اند. آخرین حکم صادره از سوی دستگاه قضایی بحرین علیه این خانواده نزدیک به یک ماه پیش بود که زینب الخواجه 30 ساله و فعال سرشناس حقوق بشر به اتهاماتی از جمله پاره کردن عکس پادشاه بحرین به تحمل پنج سال زندان محکوم شد.
کد خبر: ۸۱۸۳۷۹
بهای سنگین یک خانواده برای دموکراسی در بحرین

مقامات بحرینی همچنین عبدالهادی الخواجه، پدر این خانواده را به حبس ابد و مریم الخواجه، دیگر دختر او را به یک سال حبس محکوم کردند. این موضوع باعث شده مریم در خارج از کشور و در اروپا زندگی کند. مادر او نیز به دلیل فشارهای امنیتی از کار اخراج شده و دیگر خواهرش با وجود داشتن مدرک از دانشکده پرستاری، اجازه کار در بیمارستان‌های این کشور را ندارد. سعید یوسف المحفظ، یکی از فعالان سرشناس بحرینی که یک سال را در زندان گذرانده و هم‌اکنون در آلمان زندگی می‌کند، در این‌باره می‌گوید: خانواده الخواجه در واقع نماد و تجسمی از تمام خانواده‌های بحرینی است که طی این سال‌ها رنج دیده‌اند.

 

اعتراض، زندان

عبدالهادی الخواجه 54 ساله هم‌اکنون بنا به اتهاماتی همچون تروریسم و تلاش برای ساقط کردن حکومت در زندان است. در خلال درگیری‌های سال 2011 بود که نیروهای امنیتی به خانه الخواجه حمله کرده و او را دستگیر کردند. نیروهای امنیتی در جریان دستگیری به حدی الخواجه را کتک زدند که چند عمل جراحی روی او انجام شد. بنا به گفته خانواده و گروه‌های حقوق بشری، او طی این مدت در زندان بارها تحت شکنجه قرار گرفته است. مریم الخواجه 27 ساله که اکنون در دانمارک زندگی می‌کند و یکی از فعالان سرشناس بحرینی است، با بیان این که اتهامات وارده به پدرش بیشتر شبیه یک جوک است، می‌گوید: ما یک سیستم قضایی فوق‌العاده ناعادلانه داریم. وی چند سال پیش مشاهدات خود از نقض حقوق بشر در بحرین را در کنگره آمریکا به اطلاع سناتورهای آمریکایی رساند.

مریم الخواجه پس از اعتصاب غذای پدرش در سال گذشته، با وجود ترس از دستگیر شدن عازم منامه شد تا از حال و اوضاع پدرش اطمینان حاصل کند، اما در بدو ورود در فرودگاه منامه به اتهام توهین به نیروهای امنیتی دستگیر شد. او سه هفته در زندان بود و در نهایت دست به اعتصاب غذا زد و گفت در صورتی این اعتصاب را می‌شکند که با پدرش دیدار کند. در روز چهارم اعتصاب او موفق به این دیدار شد. به او اجازه داده شد از کشور خارج شود، اما به محض خروج از بحرین، دادگاهی تشکیل و او را به صورت غیابی به یک سال زندان محکوم کرد.

در این میان زینب الخواجه که به زندان محکوم شده، همچنان در بحرین است. او یک دختر پنج ساله و یک پسر چندماهه دارد. مریم الخواجه می‌گوید دولت به خاطر بدنامی به زندان انداختن مادری با یک بچه چندماهه هنوز او را به زندان نفرستاده است، اما بتدریج دست به این کار می‌زند. زینب الخواجه طی سال‌های گذشته بارها به اتهام شرکت در تظاهرات ضددولتی دستگیر شده و به زندان افتاده است. مریم می‌گوید: زینب در جریان یکی از اعتراضات با وجود شلیک متعدد گازهای اشک‌آور روی زمین نشست و از دستور نیروهای پلیس امتناع کرد.

بنا به گفته مریم الخواجه، خواهرش در جریان دادگاهی در ماه اکتبر خطاب به قاضی گفت: من یک انسان آزادم که از والدینی آزاد متولد شده‌ام. پسر من نیز آزاد به دنیا آمده و آزاد خواهد ماند. او سپس عکس پادشاه بحرین را در مقابل چشمان قاضی پاره کرد و روی زمین ریخت. مریم می‌گوید او فقط می‌خواست نشان دهد آزادی بیان دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند او را ساکت کند. او چند هفته به زندان افتاد و تنها چند روز پیش از به دنیا آمدن پسرش در ماه نوامبر آزاد شد، اما در ماه دسامبر بود که دستگاه قضایی بحرین اعلام کرد زینب الخواجه به اتهام توهین به پادشاه، تخریب اموال عمومی و توهین به نیروهای پلیس به 5/4 سال حبس محکوم شده است. ماه گذشته نیز دادگاه 9 ماه دیگر به مدت حبس او اضافه کرد.

اکتبر 2012 بود که خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست برای دیدار با مقامات بحرینی، رهبران تجاری و فعالان حقوق بشر به این کشور سفر کرد. دیدار با زینب الخواجه یکی از بخش‌های سفر او بود.

این فعال سرشناس بحرینی در آن گفت‌وگو عنوان کرده است: ما پادشاهی در این کشور داریم که مردم خودش را به قتل می‌رساند. این حق ماست که علیه چنین آدمی قیام کنیم. وی که مدرک کارشناسی ارشد خود را از ایالت ویسکانسین آمریکا گرفته، در آن زمان گفت تاکنون شش بار دستگیر و بیش از 13 اتهام علیه او مطرح شده است. او به روزی اشاره کرد که پلیس از فاصله نزدیک گاز اشک‌آور به سمت او شلیک کرد و کپسول آن باعث شکسته شدن پایش شد.

سپس نیروهای پلیس در مقابل چشم دخترش شروع به کتک زدن او کردند.

او با بیان این‌که تاکنون دو بار تصویر پادشاه بحرین را پاره کرده، افزود: من اعتقاد دارم تمام معترضان بحرینی باید تصویر این دیکتاتور را پاره کنند. این صلح‌آمیزترین راه برای نشان دادن اعتراض به دیکتاتور این فرد است. او در پایان از رویکرد دولت آمریکا در قبال بحرین انتقاد کرد و گفت: دولت آمریکا تنها به دنبال تامین منافع سیاسی خود است، نه دموکراسی و آزادی و با حمایت از دیکتاتوری، در حال ناامید کردن بحرینی‌ها هستند.

زینب الخواجه با گفتن این جمله روسری‌اش را محکم کرد و به سمت خیابان‌های منامه رفت تا به معترضان بپیوندد؛ خیابان‌هایی که هنوز بوی گاز اشک‌آور و فریاد بلند معترضان داشت.

 

شکنجه در زیر سایه حمایت آمریکا

این اتفاقات در کشوری رخ می‌دهد که یکی از نزدیک‌ترین شرکای آمریکا در خاورمیانه به حساب می‌آید و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در این منطقه است. شیعیان بحرین که اکثریت جامعه این کشور را تشکیل می‌دهند، تحت تبعیض شدید از سوی حاکمیت سنی قرار دارند. اوایل سال 2011 بود که شیعیان معترض این کشور میدان اللولو در مرکز منامه را به محل اصلی اعتراضات خود تبدیل کردند. در مقابل مقامات بحرینی با حمایت نیروهای نظامی عربستان، تظاهرات مردم را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب کرده و کشته شدن ده‌ها شهروند این کشور را رقم زدند. با وجود این سرکوب‌ها، تظاهرات شبانه در روستاهای این کشور همچنان ادامه پیدا کرد که معمولا با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی نیروهای پلیس پاسخ داده می‌شد. شیعیان این کشور می‌گویند حکومت آل خلیفه در داشتن مسکن، کار و حتی عبادت علیه آنها تبعیض روا می‌دارد.

پس از گزارش سازمان عفو بین‌الملل، واشنگتن بسرعت از مقامات منامه خواست به اصول حقوق‌بشر پایبند باشند؛ این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا همچنان به صادرات تجهیزات جنگی و امنیتی به این کشور حاشیه خلیج‌فارس ادامه می‌دهد. از سوی دیگر مقامات آمریکایی همواره سعی می‌کنند در بیان این انتقادات به گونه‌ای رفتار کنند که رابطه‌شان با بحرین خدشه‌دار نشود. البته این رابطه همواره روند مثبتی نداشته که نمونه مشخص آن به تابستان سال گذشته بازمی‌گردد. زمانی که تام مالینووسکی، مشاور وزیر خارجه آمریکا با رهبر حزب الوفاق (حزب اصلی مخالفان شیعه) دیدار کرد و به همین دلیل دولت به او دستور داد کشور را ترک کند. او چند ماه بعد به بحرین بازگشت و این زمانی بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا از مقامات بحرینی انتقاد کرد. پس از مدتی مقامات بحرینی شیخ علی سلمان رهبر الوفاق را که با مالینووسکی دیدار داشت، دستگیر کردند.

بین الملل

حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها