برای ما که از دور دستی بر آتش اقتصاد داریم و اطلاعات‌مان در این زمینه بدک نیست، این سوال کلی بسیار آشناست که: آقا چی بخریم؟ کی بخریم؟ بخریم یا بفروشیم؟
کد خبر: ۸۱۷۹۹۳

بعضی‌ها که دوست دارند قدری تخصصی‌تر وارد عرصه خرید و فروش شوند، بازار خاصی را مدنظر قرار می‌دهند و مشخصا درباره همان بازار سوال می‌کنند. در این میان بازار بورس و اوراق بهادار هم گروه‌های خاصی را به خود جلب می‌کند؛ آنهایی که علاقه و سرمایه زیادی برای ورود به این بازار دارند یا آنهایی که کلاس کارشان کمتر از خرید و فروش تخصصی سهام در بازاری کاملا علمی نیست.

اما برای همه این افراد یک نقطه ابهام مشترک وجود دارد: چگونه سهامدار شویم؟ برای پاسخ به این پرسش این متن را بخوانید:

همان‌طور که هر فرد برای ورود به نظام بانکی باید شماره حساب داشته باشد، برای ورود به بازار بورس و اوراق بهادار هم باید یک کد سهامداری داشت. این کد از طریق مراجعه به کارگزاری‌های مجاز که نام آنها در سایت‌های مرتبط با بورس وجود دارد، پس از تکمیل فرم‌های مربوطه قابل دریافت است.

همزمان برای معامله سهام در بورس، بازوهایی به نام شرکت‌های کارگزاری وجود دارند. این شرکت‌ها چند نوع خدمات به مشتاقان سهامداری در بورس ارائه می‌دهند. اول این‌که کد سهامداری برای شخص صادر می‌کنند که خود بتواند سهام خرید و فروش کند. دوم این که شرکت‌های کارگزاری می‌توانند مرجع خوبی برای مشاوره خرید و فروش در این بازار باشند؛ چرا که از محل سود اندکی که از کارمزد خرید و فروش عاید آنها می‌شود، می‌توانند مشاور خوبی برای ورود احتیاط‌آمیز و اغلب موفق به بازار سهام باشند. در کنار این، شرکت‌های کارگزاری گاه به وکالت از شخص و با سرمایه وی به طور مداوم، سهام خرید و فروش می‌کنند و در این کار بسیار ماهرند.

یک نکته دیگر که باید در پاسخ علاقه‌مندان ورود به بازار سهام به آن اشاره کرد، اهمیت کسب اطلاعات به روز اقتصادی و سیاسی برای معامله سهام در بورس است. این اطلاعات هم از طریق جراید و مطبوعات مکتوب و دیجیتال قابل دریافت است و هم از طریق حضور در تالار شیشه‌ای، اما توجه داشته باشید که بسیاری اخباری که در این تالار دهان به دهان می‌چرخد، در حد شایعه است و موثق‌ترین اخبار را می‌توان از روی سایت رسمی بورس و اطلاعات مندرج در آن دریافت کرد.‌ نکته بعد که بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار بورس بر آن تأکید دارند، سرمایه اولیه‌ای است که افراد تصمیم به خرید سهام با پشتوانه آن دارند. این سرمایه باید ابتدا از محل وجوه اضافی شما باشد تا اگر خدای نکرده به واسطه نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در این بازار دچار ضرر و زیان شدید، ضربه مادی جبران‌ناپذیری به شما وارد نشود. برای جبران اثرات ناشی از ریسک‌های موجود در بازار پیشنهاد می‌شود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به خرید سهام کنید.

جام جم

محمد رضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها