نقد و بررسی بازی Ronin

نینجای کاسکت به سر

اگر به بازی‌های اکشن سکوبازی با امکان پیشبرد مرحله به‌صورت مخفی‌کاری علاقه دارید، شاید بد نباشد به Ronin نگاهی بیندازید. بازی، شما را در نقش قاتلی قرار می‌دهد که لباس و کلاه کاسکت موتورسوارها را به تن دارد و از شما می‌خواهد با نفوذ با پایگاه‌های دشمنان، موقعیت پنج هدف را که ارتباطی نزدیک با گذشته کاراکتر دارد، پیدا کنید.
کد خبر: ۸۱۶۲۱۸

در خلق فضا و اتمسفر بازی تا حدودی از سبک هنری سایبرپانک بهره گرفته شده و الهاماتی از فیلم معروف Kill Bill ساخته‌ کوئنتین تارانتینو نیز در بازی به چشم می‌خورد. گیم‌پلی Ronin چندان طولانی نیست، ولی همان مقدار موجود نیز آکنده از ماموریت‌های مخفی‌کارانه یا ریختن خون‌های بسیار است که در طول این مسیر شاید ضعف‌های جزئی کنترل تا حدودی شما را اذیت کند.

همان‌طور که بازی‌های ویدئویی طی سال‌ها به ما آموزش داده‌اند، بازی کردن در نقش یک قاتل چابک و فرز بسیار لذت‌بخش است و Ronin نیز از این قاعده مستثنا نیست. در اینجا شما از دیوارها بالا می‌روید و از میان پنجره‌ها شیرجه می‌زنید، برای اختفا در سایه‌ها منتظر مانده و باید از تله‌ها و خط دید دشمنان اجتناب کنید. خزیدن روی بام‌ها، تاب خوردن از قلاب‌ها و سر خوردن از کانال‌های تهویه از دیگر مکانیک‌های گیم‌پلی به شمار می‌رود و تمام این کارها را در حالی می‌توانید انجام دهید که همیشه این انتخاب وجود دارد تا تمام دشمنانی را که بین شما و هدف‌تان قرار گرفته‌اند با شمشیر تیزتان از سر راه بردارید.

تحرک و انتقال این قاتل انتقامجو از جایی به جای دیگر سرراست بوده و به شکلی جذاب صورت می‌گیرد. پریدن روی سکوها و پشت‌بام‌ها به نرمی انجام می‌شود و تمام کردن حرکت دویدن سریع با پریدن از میان یک قاب شیشه‌ای و زمینگیر کردن دشمنی که مات و متحیر مانده و فرو بردن شمشیر کاتانا در پشت او، هیجان خاصی به مخاطب می‌دهد که تا انتهای بازی تکراری نمی‌شود. حالا هر قدر هم که حرکات شما شیک و قشنگ باشد، ولی تنها یک تیر دشمنان کافی است تا شما را از پا دربیاورد؛ برای همین طبیعتا قبل از این حرکات، باید به فکر از میان برداشتن دشمنان باشید.

Ronin برای مبارزات خود از ساختار نوبتی بهره گرفته است، به این شکل که به محض وارد شدن شما به یک درگیری، بازی برای لحظاتی متوقف شده تا این فرصت را داشته باشید محیط اطراف خود را بررسی کرده و متوجه موقعیت‌هایی شوید که به شما برتری و دست بالای نبرد را می‌دهند. نگهبان‌ها با نشانه رفتن لیزر اسلحه‌شان روی کاراکتر، شما را مدام در موقعیتی قرار می‌دهند که مجبور می‌شوید جلوگیری از آسیب خوردن را بر آسیب رساندن مقدم بدانید. برای جاخالی دادن از شلیک‌هایی که از ثابت شدن خط لیزر سلاح دشمنان خبر می‌دهد، باید با استفاده از ماوس یا آنالوگ‌های کنترلر، کمانی برای مسیر پرش کاراکتر ترسیم کنید. اگر انتهای این کمان شما را روی نگهبانی بیندازد، نگهبان به زمین می‌خورد و گیج می‌شود و همین در بیشتر موارد فرصت مناسبی است تا با یک حرکت کار او را تمام کنید.

هر اکشن یا حرکتی که حین درگیری انجام می‌دهید، مبارزات نوبتی بازی را یک ثانیه به جلو می‌برد. دانستن این نکته از این جهت حائز اهمیت است که چنانچه در کمتر از ده ثانیه موفق نشوید دشمنان را از بین ببرید، آنها با به صدا درآوردن زنگ خطر، عملا شما را در منطقه زمینگیر کرده و دیگر کاری از دست‌تان برنخواهد آمد. زمانی که در حالت مبارزه هستید، به تمام توانایی‌هایتان دسترسی دارید و تبحر شما در استفاده از آنها فرق بین یک جاخالی موفق یا تکه تکه شدن را مشخص می‌کند.

هیجان و تنشی که در مبارزات وجود دارد شما را به این سمت سوق می‌دهد تا با استفاده از قلاب خود بین زمین و هوا تاب بخورید یا همچون مرد عنکبوتی با پریدن از دیواری به دیوار دیگر، خود را به پشت‌بام‌ها برسانید. بیهوش کردن یا کشتن دشمنان برای شما امتیازهایی در پی دارد که با استفاده از آنها می‌توانید به توانایی‌های جدیدی دسترسی پیدا کنید و اگر اجازه دهید این امتیازها به اندازه کافی جمع شوند، می‌توانید وقفه‌ای در میانه درگیری ایجاد کرده یا یک حرکت آزاد و بدون محدودیت انجام دهید که انتخاب بین این دو فرصت کاملا به خودتان بستگی دارد. شاید دوست داشته باشید از درگیری فرار کنید یا کار نگهبانی را که برایتان حسابی دردسرساز شده، تمام کنید.

هر مرحله از بازی با تعدادی ماموریت نیز همراه است که اگرچه انجام دادن آنها اختیاری است، ولی با همت به این کار و تمام کردن همه آنها می‌توانید یک امتیاز بیشتر به دست بیاورید. با کمک آن می‌توانید توانایی‌های جدیدی به دایره توانایی‌های کنونی کاراکتر اضافه کنید. با توسعه یافتن سیطره حرکات موجود کاراکتر، دیری نمی‌پاید که می‌توانید چند دشمن را همزمان گیج کنید، از یک هولوگرام برای پرت کردن حواس نگهبان‌ها استفاده کنید یا این امکان را به دست آورید که دشمنان را مخفیانه بکشید.

انیمیشن‌های کشتن دشمنان به طرز عجیبی طراحی شده و متاسفانه کنترل‌های بازی همیشه مانند شمشیر این قاتل کلاه کاسکت‌دار تیز و سریع نیستند. گاهی پیش می‌آید کاراکتر از کمان پرشی که برای او در نظر گرفته‌اید پیروی نمی‌کند. گرچه این مورد بندرت رخ می‌دهد، ولی همان هم کافی است تا به رنجش شما منجر شود. تصور کنید مسیری که برای رسیدن به زمین در نظر گرفته‌اید، به شکل پرشی در میان هوا و اصابت با گلوله دشمن همراه شود. با وجود این، چک‌پوینت‌های مناسب هر مرحله باعث شده مقداری از شدت این ضعف کاسته شود. بدترین ضعف بازی استفاده چند باره از دکمه‌هایی در کنترل بازی است که به استفاده‌ فراوان از یک الگوی آن عادت کرده‌اید. مثلا از ابتدا تا انتهای بازی دکمه خاصی برای ورود از درها در نظر گرفته شده است، ولی در موقعیت‌های خاص از جمله زمانی که یک شهروند معمولی در اطراف این در باشد، همان دکمه کار متفاوتی را که کشتن این فرد بی‌گناه باشد انجام می‌دهد. در نتیجه ممکن است کاراکتر کارهایی انجام دهد که شما قصد انجامش را نداشته‌اید.

با وجود ضعف‌های جزیی، گیم‌پلی و تجربه Ronin همچنان هم لذتبخش است و وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد. همچنین فراموش نکنیم بسیاری از ضعف‌های مربوط به کنترل بازی با ارائه آپدیت‌هایی برای آن بسادگی قابل مرتفع شدن هستند.

Ronin

پلتفرم PC

ناشر Devolver Digital

سازنده ‌Tomasz Waclawek

سبک اکشن ـ مخفی کاری

امتیاز 7

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها