با شروع فصل گرما و افزایش مراجعه‌کنندگان به استخرها، همه ساله اخباری مبنی بر مسمومیت با گاز کلر منتشر می‌شود‌. از کلر معمولا به دو صورت گاز و قرص کلر برای گندزدایی، تصفیه و از بین بردن دیگر میکروب‌ها و به عنوان سفید‌کننده آب استخرهای شنا استفاده می‌شود.
کد خبر: ۸۱۶۰۴۰

رنگ گاز کلر، زرد مایل به سبز و در آب محلول است و چون خاصیت خورندگی دارد، باعث پوسیدگی و سوراخ شدن مخازن و لوله‌ها می‌شود و احتمال نشت گاز از تاسیسات استخر وجود دارد که بسته به میزان ورود این گاز به محوطه استخر و مدت زمان استنشاق آن از سوی افراد، شدت آسیب متفاوت است. نشت این گاز اگر از حد تعریف شده بیشتر باشد، با تحریک مراکز تنفسی به تنگی نفس، کبودی اعضای بدن، عرق سرد و خونریزی ریه‌ها منجر می‌شود و در صورتی که به آن توجه نشود بسرعت کشنده است. علامت ابتدایی مسمومیت با گاز کلر، سوزش مجاری تنفسی تا یک ساعت و سپس شروع درد در ناحیه قفسه سینه و سرفه است.

اقدامات لازم هنگام مسمومیت با گاز کلر

مهم‌ترین اقدامی که برای چنین مصدومانی می‌توان انجام داد، این است که بلافاصله فرد دچار مسمومیت تنفسی را به محیطی با هوای آزاد منتقل کنید و در وضعیت راحت روی صندلی قرار دهید یا بخوابانید. او را گرم نگه دارید و به او نوشیدنی گرم دهید و به تنفس آرام تشویق کنید، اما اگر تنفس قطع شده، تنفس مصنوعی را هر چه سریع‌تر آغاز کنید. افرادی که برای کمک وارد فضایی می‌شوند که گاز کلر نشت کرده، باید از دستگاه تنفسی و لباسی استفاده کنند که تمام پوست بدن را پوشش دهد.

محسن ریاحی‌پور

مدرس امداد و کمک‌های اولیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها