افزایش ۲۰ درصدی حریق در جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع از افزایش ۲۰ درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۱۵۷۱۴

به گزارش مهر، قاسم سبزعلی افزود: مهم‌ترین دلایل حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور، افزایش دماست؛ چون هر یک درجه افزایش دما ۱۷ درصد نیاز آبی را افزایش می‌دهد که این موضوع با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه‌خشک کشور، وضع را حساس‌تر می‌کند.

به گفته وی، تغییر روند بارندگی در کشور از برف زمستانه به باران بهاره موجب افزایش پوشش گیاهی علفی در منابع ملی ما شده که این موضوع شرایط را برای حریق فراهم می‌کند.

سبزعلی تصریح کرد: البته ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع ملی کشور بر اثر عوامل انسانی است و فقط ۵ درصد آن به دلیل عوامل طبیعی است.

وی افزود: از این میزان ۶۰ درصد دلایل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع سهوی و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن عمدی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع یادآور شد: تغییر کاربری اراضی ملی برای تبدیل مراتع به ملک شخصی و ویلا و دلایل قومی و قبیله‌ای از قبیل منتفع نشدن از طرحی در یک مرتع، عوامل اصلی آتش‌سوزی عمدی در جنگل‌ها و مراتع است.

سبزعلی تاکید کرد: همچنین پس‌چر مزارع، یعنی آماده کردن زمین‌های کشاورزی پس از کشت بهاره برای کشت دوم تابستانه که با آتش‌‌سوزی در این مزارع توسط کشاورزان همراه است، یکی دیگر از دلایل عمده حریق در اراضی ملی کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها