شتاب ایدز در ایران را بگیریم

امروز ، روز جهانی مبارزه با بیماری ایدز است بیماری ای که آمار تخمینی آن از سوی وزارت بهداشت به 70 هزار نفر می رسد و رشد آن در 3 سال اخیر 2.5 برابر بوده است.
کد خبر: ۸۱۵۵۵

آمار رسمی ایدز در کشور 11 هزار و 930 نفر است که 95 درصد مبتلایان آن را مردان تشکیل می دهند و حدود 60 درصد انتقال ایدز در کشور نیز از طریق اعتیاد تزریقی است . طی 3 سال گذشته درصد ابتلای زندانیان دارای رفتارهای پر خطر به ایدز از 2.1 به 3.3 رسیده است . سرعت گسترش این بیماری در حالی مطرح می شود که : «هنوز برای کنترل ایدز در کشور به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا نکرده ایم». دکتر مینو محرز ، عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز می گوید: آموزش برای پیشگیری از ایدز در رسانه ها مهمترین اقدام است و می توان بخوبی در این زمینه از آن استفاده کرد که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم در این زمینه به پیشرفت های قابل توجهی برسیم . رئیس اداره مبارزه با ایدز وزارت بهداشت نیز با اشاره به مساله آموزش معتقد است گرچه اقدامات آموزشی خوبی در سالهای اخیر برای هوشیاری مردم در مقابل ایدز داده شده است و اکثر مردم می دانند رفتارهایی مانند اعتیاد تزریقی و رابطه جنسی غیر ایمن به عنوان رفتارهای پرخطر می تواند موجب انتقال این بیماری شود ولی لزوم تدوین یک برنامه جامع برای اطلاع رسانی در خصوص این بیماری احساس می شود. عباس صداقت با اشاره به این که این برنامه تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است ، ادامه می دهد: در این برنامه ، نحوه آموزش برای گروههای مختلف و از طرق مختلف مشخص شده تا براساس نیاز جامعه و سطح آگاهی مردم مطالب آموزشی مختلفی در سطح مدارس ، دانشگاه ها ، مطبوعات ، رسانه های ارتباط جمعی و... منتشر شود که براساس همین برنامه ها نیز بودجه های آموزشی درباره بیماری ایدز تعیین می شود.

اعتیاد تزریقی شایع ترین راه انتقال

اعتیاد تزریقی در حال حاضر دومین راه انتقال ویروس اچ آی وی و ایدز در دنیاست اما در ایران این مساله شایع ترین راه انتقال این بیماری است. دکتر زهرا احمدی نژاد ، متخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه با تایید این مطلب می گوید: اغلب موارد انتقال عفونت در مراکزی مثل زندان اتفاق می افتد که معتادان به شکل دسته جمعی مواد مخدر تزریق می کنند. وی ادامه می دهد: در بسیاری موارد فرد معتاد قبل از زندانی شدن ، سابقه اعتیاد تزریقی نداشته ولی در زندان به دلیل دسترسی نداشتن به سایر اشکال موادمخدر و در دسترس و ارزان بودن موادمخدر تزریقی ، شکل اعتیاد عوض می شود و اعتیاد تزریقی با استفاده از سرنگ و سوزن مشترک انجام می شود و از این طریق ، این افراد به عفونت اچ آی وی مبتلا می شوند.

ایدز بدون پرده پوشی

«در دهه 70 بیشترین راه انتقال ایدز در کشور ما سرنگهای آلوده در میان معتادان بود ولی در دهه 80 تماس جنسی از راههای شایع انتقال است که بیشتر به دلیل شرکت جوانان در مهمانی های شبانه ، استفاده از قرصهای روان گردان و همچنین رواج تماسهای جنسی پر خطر در میان آنان است». دکتر عمادی ، متخصص بیماری های عفونی با اعلام این مطلب تاکید می کند: خطر گسترش ایدز در کشور جدی است و باید درباره این بیماری بدون پرده پوشی صحبت کنیم . وی در خصوص راههای جلوگیری از این بیماری می گوید: اجتناب از تماس جنسی با افراد متعدد ، وفاداری به شریک جنسی و استفاده از ابزارهای جلوگیری در تماسهای جنسی بهترین راههای جلوگیری از ایدز است . وی با اشاره به نرخ رشد ایدز و اعلام سازمان ملل به رشد صددرصدی ایدز در ایران ادامه می دهد: میزان افراد مبتلا به ایدز در مقایسه با کشورهای دیگر کم است ولی نرخ رشد آن در کشور خیلی بالاست و بعید نیست که بنابر اعلام سازمان ملل رشد صددرصدی داشته باشد.

آموزش ، گامی محکم

با همه این تفاسیر امروز روز جهانی ایدز است. هشدار کارشناسان درباره رشد صعودی ایدز در کشور جدی است. از سویی فرهنگ سازی و آموزش درست می تواند جلوی رشد ایدز را بگیرد بنابراین با نگاهی دیگر مبارزه با ایدز را آغاز کنیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها