با فرارسیدن روزهای گرم تابستان، خیلی‌ها فرصت رفتن به مسافرت پیدا می‌کنند، اما گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که ناخوشایند است و لذت سفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری حرکت (Motion sickness) که به آن ماشین‌گرفتگی گفته می‌شود، یکی از بیماری‌های شایع در طول سفر است که بروز سرگیجه و استفراغ را به همراه دارد.
کد خبر: ۸۱۴۹۱۰

این بیماری بر اثر حرکت‌ نامعمول ناشی از سفر با ماشین، هواپیما، قایق و قطار ایجاد می‌شود و در بیشتر موارد براحتی درمان خواهد شد، اما بهترین راه پیشگیری از بروز آن است. این موضوع بویژه درباره بچه‌ها اهمیت دارد، چرا که در صورت بروز بیماری بهانه‌گیری می‌کنند و تقریبا همه برنامه‌های از پیش تعیین شده سفر به هم می‌ریزد.

چرا دچار بیماری حرکت می‌شویم

حرکت‌های نامعمول که به صورت مداوم در طول سفر ادامه دارد، باعث برهم خوردن مایع گوش میانی و رسیدن پیام‌هایی به مغز می‌شود که طی آن، فرد احساس از دست دادن تعادل، استرس، تهوع و استفراغ می‌کند و بیماری حرکت ایجاد خواهد شد.

آشنایی با علائم بیماری

از جمله علائم شایعی که به وسیله آن می‌توان بیماری حرکت را تشخیص داد، عرق کردن، افزایش و سرازیر شدن بزاق دهان، سردرد، سرگیجه، احساس سرما و رنگ‌پریدگی است که در موارد شدید اضطراب، بوی غذا یا بنزین و حتی خواندن کتاب می‌تواند زمینه بروز بیماری را فراهم کند. اگر هنگام سفر دچار این علائم شدید، آنها را با علائم مسمومیت اشتباه نگیرید تا با درمان صحیح مشکل براحتی حل شود.

اصول طلایی پیشگیرانه

یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری حرکت این است که حرکت نباید با دید بینایی هماهنگ باشد، به این معنا که نباید با چشمتان اشیا و مناظر را دنبال کنید.

مطالعه کردن، نگاه کردن به صفحات موبایل و پایین گرفتن سر در طول حرکت نیز می‌تواند باعث بروز این بیماری شود. همچنین مصرف نکردن غذاهای سنگین، سیگار نکشیدن قبل و هنگام حرکت، تکیه دادن روی صندلی و صاف نگه داشتن سر، کشیدن نفس‌ عمیق و آهسته، تهویه مناسب هوا و گوش دادن به موسیقی ملایم از جمله اقدامات مهم برای پیشگیری از بیماری حرکت در طول سفر به حساب می‌آیند.

نقش آنتی‌هیستامین و دمنوش جادویی

بد نیست بدانید، مصرف داروی آنتی‌هیستامین برای جلوگیری از بیماری حرکت موثر است، اما به دلیل عوارض خواب‌آلودگی، خشکی دهان، بندآمدن ادرار و تار شدن دید بهتر است مسافران بویژه راننده از روش‌های جایگزین مثلا نوشیدن دمنوش زنجبیل و نعناع قبل از حرکت استفاده کنند.

برای تهیه این دمنوش کافی است پوست یک عدد لیمو ترش را بگیرید و پس از رنده کردن، آن را همراه مقداری زنجبیل و نعناع تازه داخل یک قوری آب جوش بریزید و اجازه دهید تا شش دقیقه دم بکشد و آماده شود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها