یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگی‌تان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان با شما خواهیم بود.
کد خبر: ۸۱۳۷۸۹

یکی از موضوعاتی که خانم‌ها در طول بارداری با آن مواجه می‌شوند تغییرات خلقی است. گاهی اوقات خانمی که همیشه آرام و صبور بوده بعد از حاملگی بداخلاق و پرخاشگر می‌شود و حتی قادر به کنترل رفتارهای نامناسب نیست. البته این حالت طبیعی و گذراست و جای نگرانی ندارد. چرا این اتفاق می‌افتد؟ بد نیست بدانید دلیل این موضوع، تغییرات هورمونی است. هورمون‌های استروژن و پروژسترون روی رفتار خانم‌ها تاثیر می‌گذارند و بویژه استروژن باعث می‌شود بدن دچار نوعی حالت تهاجم و پرخاشگری شود. حتی ممکن است خانم باردار با کوچک‌ترین بهانه‌ای ناراحت شود و گریه کند.

فقط هورمون مقصر نیست

علاوه بر نقش هورمون‌ها، عوامل دیگری هم روی این موضوع تاثیرگذارند. به عنوان مثال تغییرات فیزیکی دوران بارداری، ترس از زایمان، استرس دوران بعد از زایمان، افکار منفی درباره آینده کودک، بی‌توجهی همسر، خستگی بویژه در مورد مادران شاغل و... باعث می‌شود خانم باردار با تغییرات خلقی زیادی مواجه شود. از طرفی، این تغییرات خلق و خو در سه ماهه اول بیشتر است و در میانه بارداری بتدریج برطرف می‌شود و دوباره در سه ماهه آخر بروز می‌کند و گاهی اوقات هم به اوج خود می‌رسد.

پرخاشگری همیشگی نیست

در برخی خانم‌ها طی دوران بارداری، تغییرات خلقی وجود دارد؛ اما پرخاشگری و عصبی بودن در مورد همه خانم‌های باردار صادق نیست و بعضی‌ها در طول بارداری اصلا دچار تغییرات خلق و خو نمی‌شوند. حتی این موضوع در یک خانم از یک بارداری به بارداری دیگر متفاوت است و به میزان حساسیت خانم به مسائل برمی‌گردد.

مصرف دارو ممنوع

متاسفانه بعضی خانم‌ها وقتی در این شرایط قرار می‌گیرند به توصیه اشتباه اطرافیان سراغ داروهای آرامبخش به اصطلاح شادی‌بخش مثل فلوکستین می‌روند؛ در حالی که این قرص از داروهای ضدافسردگی است و با این‌که مصرف آن زیر نظر پزشک در مورد برخی بیماران خطری برای سلامت جنین ندارد، اما مصرف خودسرانه آن بی‌عارضه نیست و وابستگی ایجاد می‌کند.

یک راهکار طلایی

استراحت و حفظ آرامش، بهترین راهکار برای تغییرات خلق و خو در دوران حاملگی است. شنا، یوگا، نرمش‌های سبک، ماساژدرمانی، خواندن مطالب روان‌شناسی آرامش‌بخش و تربیت فرزند، گفت‌وگو با خانواده و دوستان، پیاده‌روی در طبیعت و... از جمله عواملی هستند که باعث تقویت روحیه مثبت در خانم‌های باردار می‌شود و تا حد زیادی از بروز بهانه‌گیری‌ها و پرخاشگری‌های بی‌مورد پیشگیری می‌کنند.

نقش کلیدی همسر

یادتان باشد شوهر نقش بسیار مهمی در کنترل رفتار خانم باردار دارد. پس به جای قضاوت و انتقاد باید همسر باردارش را درک کند. گرچه رفتار او گاهی تند و آزاردهنده است، اما این رفتارها همیشگی نیست و با تولد نوزاد آرامش و شیرینی زندگی مشترکشان چند برابر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها