امروز مصادف با نیمه رمضان و ولادت کریم اهل بیت‌(ع)، بزرگداشت چهلمین سال درگذشت آیت‌الله محمدباقر شریف‌زاده است که به همین مناسبت مجلسی نیز با پیام حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در مسجد حضرت محمد(ص) خیابان پیروزی تهران، برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۳۴۱۶

هوش و ذکاوت کم‌نظیر و پرسش‌های عمیق و پیچیده و پیشرفت فوق‌العاده مرحوم آیت‌الله محمدباقر شریف‌زاده سبب شد که در 13 سالگی، شیخ عبدالکریم حائری به او لقب «فاضل معاصر» بدهد. سال 1310 برای تحصیل در رشته منقول در دانشکده معقول و منقول پذیرفته شد و سال 1314 لیسانس گرفت. از سال 1315 تا 1319 ریاست اداره اوقاف مشهد را به عهده داشت و سال 1316 در مشهد با دختر حاج میرزاآقا اعتماد سرابی، واعظ شهیر خراسان، ازدواج کرد. اما سال 1321 زمانی که برادر روحانی ایشان درگذشت و شریف‌زاده به گوگد مراجعت کرد، در آنجا توسط آیت‌الله گلپایگانی لباس روحانیت پوشید. از سال 31 ـ1326 بنا به دستور آیت‌الله بروجردی در شهرهای مختلف ایران (1326 قم، 1327 تا 1329 تویسرکان و سال‌های 31-1330 در شهرستان چالوس) به خدمات دینی و علمی پرداخت و سرانجام از سال 1332 در تهران مستقر شد. در همین سال او مسجدی در منطقه چهارصد دستگاه تهران احداث کرد که بر آن نام مقدس حضرت ختمی مرتبت (ص) گذاشته شد. طی سال‌های43ـ 1325 مشاور دینی نشریات فرهنگی و نیز به عنوان دبیر آموزشگاه تربیت معلم در وزارت فرهنگ خدمت کرد و از سال 1343 تا زمان بازنشستگی در اداره کل نگارش وزارت (فرهنگ و هنر وقت) با سمت بررس کتاب‌های درسی به خدمت اشتغال داشت ؛ ضمنا طی این سال‌ها در دانشکده الهیات نیز تدریس می‌کرد. شریف‌زاده به زبان‌های فرانسه و عربی تسلط کامل و با زبان انگلیسی آشنایی داشت. بجز دانشگاه، منزل او نیز همواره محل رفت و آمد دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان مسائل دینی و علمی بود.

مرحوم آیت‌الله شریف‌زاده، شریف‌زاده‌ای بود که بیش از 60 سال پیش در گوشه‌ای از تهران، مسجدی را بنا کرد که یادگار ماندگار و باقیات صالحات او شد. احداث مسجد حضرت محمد (ص) در سال 1332 و به دستور حضرت آیت‌الله بروجردی صورت گرفت. کلنگ ساخت بنای این مسجد باشکوه، به دست مرحوم آیت‌الله سیداحمد خوانساری در محله پیروزی زده شد. آیت‌الله شریف‌زاده از آغاز کار این مسجد تا واپسین ساعات عمرش، به عنوان امام جماعت آن ادای وظیفه کرد و در تربیت جوانان آن منطقه سهم بسزایی داشت. مرحوم شریف‌زاده با وجود فضل و کمالات علمی فراوان، بسیار فروتن و مهربان بود و صفا، سادگی، پاکی و اخلاص او زبانزد خاص و عام بود. او در زندگی بسیار ساده و بی‌آلایش می‌زیست. از ریا، تظاهر و مردم‌فریبی بیزار بود. از سال 1336 تا پایان عمر در روزهای جمعه جلسه تفسیر قرآنی در منزل او برقرار بود که گروهی از دانشمندان در آن جلسه شرکت می‌کردند. کودکان و نوجوانان آن سال‌ها از یاد نمی‌برند شب‌های نیمه رمضان را و میلاد امام حسن مجتبی (ع) را که از دست آن بزرگمرد کتاب هدیه می‌گرفتند . عشق و الفت او به کتاب موجب شده بود علاوه بر کتابخانه‌ای غنی که در منزل داشت ( این کتابخانه پس از درگذشت ایشان به کتابخانه عمومی حضرت آیت‌الله گلپایگانی در قم اهدا شد)، سال 1353 با همت گروهی از مومنان مانند مرحوم حاج سیداحمد فقهی، کتابخانه‌ای در مسجد حضرت محمد (ص) راه‌اندازی کند که در آن محدوده کم‌نظیر بود. این کتابخانه و فعالیت‌های جانبی آن از جمله نمایشگاه کتاب، مرکزی برای آمد و شد علاقه‌مندان بویژه کودکان و نوجوانانی بود که در پی آموزه‌های دینی بودند. شادروان شریف‌زاده سرانجام در چهارم اردیبهشت‌ 1354 و پس از ادای آخرین نماز جماعت در مسجد حضرت محمد(ص)، بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. در تشییع جنازه آن مرحوم در تهران که با شکوه فراوان برگزار شد، آیت‌الله حاج سیداحمد خوانساری(ره) نیز شرکت داشت. پیکر وی پس از انتقال به مشهد مقدس، در صحن عتیق حضرت رضا (ع) به خاک سپرده شد.

دکتر غلامرضا امیرخانی

معاون کتابخانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها