کسانی که با فیلم و موسیقی سر وکار دارند، حتما می‌دانند جیمز هورنر به گفته خیلی از کارگردانان و همتایانش یکی از نوابغ دنیای موسیقی فیلم بود. برای اثبات این ادعا فقط کافی است بدانیم او آهنگساز فیلم عظیم و پرهزینه «تایتانیک» بود؛ فیلمی که برای او دو جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم و بهترین ترانه را به ارمغان آورد.
کد خبر: ۸۱۳۰۰۶

موسیقی فیلم تایتانیک به دلیل بهره بردن از ملودی‌های دراماتیک و رویاگونه و همچنین استفاده از ساز فلوت به عنوان نزدیک‌ترین آوا به صدای انسان، در برانگیختن احساسات و عواطف بشری تاثیر بسزایی داشته و به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی فیلم در سال 1997 جهان انتخاب شد. وقتی فیلم تحسین شده «ذهن زیبا» را می‌بینیم بخوبی به هنر هورنر در کنار نبوغ ریاضیدانی به نام جان نش پی می‌بریم. در سکانس‌هایی که جان نش در فیلم ذهن زیبا فرمول‌های ریاضی را روی تخته کلاس، در، پنجره و تقریبا همه جا یادداشت می‌کند، ملودی‌های زیبا و همخوان جیمز هورنر با پیانو ـ که ساز تخصصی‌اش بود ـ روی تصاویر نقش می‌بندد و این فرمول‌های پیچیده ریاضی را با دنیای موسیقی تلفیق می‌کند.

جیمز هورنر در بسیاری از کارهایش از سازهای ارکسترال، ویلون سل، هارپ و سازهای حجیم بهره برده است. او اغلب یک ساز را به عنوان ساز مرجع انتخاب کرده و ملودی اصلی فیلم را با بهره‌گیری از همان ساز پیش برده تا همخوانی بیشتری با فضای فیلم داشته باشد. این شکل از ساخت موسیقی بویژه در فیلم‌های «شجاع دل» و «تروی» بوضوح قابل شنیدن است. با این که بیشتر کارهای هورنر برای فیلم‌های هالیوود است، اما زمانی که ما آثارش را می‌شنویم به احساسات شرقی‌گونه او پی می‌بریم . او در ملودی‌های خود از صداهایی مانند انسان، طبیعت، فلوت و گروه کر بهره برده و فضای موسیقی روحانی و فارغ از محدوده مکان را ایجاد کرده که آرامشی ناشی از صلح‌گرایی این هنرمند به انسان دست می‌دهد.

او همچنین سازنده موسیقی فیلم‌های خاطره‌انگیز جومانجی، آپولو 13، نقاب زورو، دشمن پشت دروازه‌ها، مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز و آواتار بوده است. هورنر اخیرا نیز از همکاری خود برای ساخت موسیقی دنباله‌های آواتار خبر داده بود که هرگز محقق نشد. چرا که جیمز هورنر 61 ساله، هفته گذشته بر اثر سقوط هواپیمای شخصی‌اش در جنگل ملی لس پادرس در ایالت کالیفرنیای آمریکا کشته شد. بعد از این سانحه دستیار او سیلویا پاتریشیا این پیام را در صفحه شخصی‌اش گذاشت که ما مردی استثنایی را از دست دادیم که دارای قلبی بزرگ و استعدادی باورنکردنی بود. او هنگام انجام کاری که همه‌ عمر عاشقش بود؛ یعنی ساخت ملودی در ذهنش هنگام پرواز در آسمان درگذشت.

پژوهشگر رسانه

امیـن رمضانعلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها