مینا. ج هستم و از تهران پیامک می‌زنم. (09120000847) 27 سال دارم. چند روز پیش به دلیل دردی که در فک پایین احساس کردم، به دندانپزشک مراجعه کردم. گفتند برای بررسی بیشتر باید عکس رادیوگرافی از فک بگیرم. بعد از بررسی مشخص شد‌ علت این درد پوسیدگی دندان عقل است که به صورت نیمه‌کاره از فک بیرون زده و جراحی این کار باید زودتر انجام شود تا پوسیدگی آن به لثه و دیگر دندا‌ن‌ها آسیب نرساند. می‌خواستم بدانم این جراحی آسان است؟ آیا این کار با مشکلات ثانویه همراه است یا خیر؟
کد خبر: ۸۱۲۹۳۳

دندان عقل هم مثل سایر دندان‌ها اگر کامل از فک بیرون نزده یا دچار پوسیدگی شود، مشکلاتی را برای فرد به همراه دارد. بنابراین آسیب دندان عقل‌ مساله‌ای غیرعادی نیست. برای بررسی دقیق وضعیت دندان عقل مثل بررسی وضعیت هر دندان دیگری باید عکس رادیوگرافی گرفته شده از دندان مورد بررسی قرار گیرد، اما با توجه به این ‌که دندان شما کمی بیرون آمده است، اگر پوسیدگی عمیق نبوده و در حین کشیدن دندان، مساله شکستگی یا خرد شدن دندان اتفاق بیفتد، نیاز به جراحی یا درمان خاصی بجز کشیدن معمولی نیست. البته درباره میزان پوسیدگی دندان‌تان توضیح نداده‌ و اشاره نکرده‌اید که این پوسیدگی تا چه میزان به ساختار دندان آسیب رسانده است. دندان عقل بین 17 تا 24 سالگی رشد می‌کند. بنابراین سن شما برای کشیدن آن مناسب است. به این دلیل که با بالارفتن سن، کشیدن دندان عقل سخت‌تر می‌شود. معمولا در زمان کشیدن دندان عقل باید به دو نکته دقت شود؛ مساله اول مهارت دندانپزشک در کشیدن دندان و جلوگیری از ایجاد حفره‌ خشک است. گاهی حفره خالی در محل کشیده شدن دندان ایجاد می‌شود که می‌تواند بوی بدی ایجاد کرده و دردسرساز شود. اگر این عارضه ایجاد شد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کند. مساله بعدی بی‌حسی طولانی‌مدت زبان، لب و فک پایین است. طول دوره این بی‌حسی از چند روز تا چند ماه است. بنابراین نباید نگران باشید.

اگر این مساله اتفاق افتاد باز هم با دندانپزشک‌تان مشورت کنید. البته این حالت خود به خود با برطرف‌شدن اثر داروی بی‌حسی از بین می‌رود. بنابراین نگران کشیدن دندان عقل‌تان نباشید به این دلیل که با توجه به توضیح‌هایی که ارائه می‌کنید اگر دندانپزشک، مهارت کافی برای کشیدن دندان عقل داشته و دندان پوسیده شما هم در حین کشیدن، شکسته یا خرد نشود با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهید شد. با توجه به پوسیدگی دندان‌تان لازم است بعد از کشیدن دندان حتما یک دوره آنتی‌بیوتیک مصرف کنید تا مشکل ثانویه مثل عفونت لثه و... ایجاد نشود. علاوه بر این که چون کشیدن دندان عقل تا چند روز لثه و فک را دردناک می‌کند، حتما از مسکن مناسب استفاده کنید.

دکتر سیما سالم‌/‌ جراح دندانپزشک

مهرنوش. ش هستم و از تبریز پیامک می‌زنم. (09140000339) پدرم 68 سال دارد. به دلیل سابقه فشار خون بالا، هر دو ماه یکبار به متخصص مراجعه کرده و شرایط بدنی‌اش را کنترل می‌کند. هفته قبل زمانی که همراه پدرم به متخصص مراجعه کردیم و آزمایش‌های پدرم را بررسی کردند، گفتند کلسترول‌شان بالا بوده و این مساله خطرناک است. باید هرچه سریع‌تر مساله کلسترول خون بالا کنترل شود. پدرم سابقه کلسترول بالا نداشتند. کمی اضافه وزن دارند، اما تا به حال این مساله مشکل‌ساز نشده بود. می‌خواستم بپرسم اولا کلسترول بالا به چه دلیل ایجاد می‌شود؟ دوما این که برای کاهش آن علاوه بر نکته‌هایی مثل مصرف نکردن غذاهای چرب، پیاده‌روی، کاهش وزن و... چه راهکارهایی وجود دارد؟ در نهایت این که کلسترول بالا ممکن است چه خطراتی را به دنبال داشته باشد؟

***

دکتر ایرج خسرونیا‌/‌ متخصص داخلی ـ گوارش

کلسترول یکی از انواع چربی‌های موجود در خون است، اما دو نوع کلسترول داریم که یکی کلسترول خوب و دیگری بد است. درباره پدر شما، بالا رفتن کلسترول بد اتفاق افتاده که باعث نگرانی متخصص شده است. البته باید آزمایش پدر شما بررسی شده و براساس آن نظر داده شود، اما به طور کلی کلسترول بالا به کلسترول بالاتر از 240 میلی‌گرم در دسی‌لیتر خون گفته می‌شود. کلسترول مرزی به عدد بین 200 تا 239 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و به کلسترول کمتر از
‌200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، کلسترول مناسب می‌گویند. اشاره کردید که پدر شما زمینه ابتلا به کلسترول بالا را نداشته‌اند، اما این به این معنی نیست که به این مشکل دچار نشوند. استرس و اضطراب، اضافه وزن، مصرف موادغذایی حاوی چربی اشباع مثل گوشت چرب، اضافه وزن، نداشتن تحرک بدنی، سابقه خانوادگی ابتلا به کلسترول بالا که درباره آن توضیحی نداده‌اید و سن از عوامل افزایش‌دهنده کلسترول هستند. بنابراین باید علت اصلی بالا رفتن کلسترول پدر شما توسط متخصص تشخیص داده شده و بر همان اساس اقدام‌های لازم برای کاهش کلسترول شروع شود. علت خطرناک بودن بالا رفتن میزان کلسترول خون بویژه در سن پدر شما، گرفتگی رگ‌های قلب و مغز و افزایش خطر سکته قلبی و مغزی است. به همین دلیل باید میزان کلسترول به سرعت کاهش یابد. ابتلا به بعضی بیماری‌ها هم می‌تواند باعث بالا رفتن میزان کلسترول خون شود، اما در توضیح به بیماری خاصی درباره پدرتان اشاره نکردید، بجز فشار خون که یکی از علت‌های گرفتگی رگ‌ها و بالا رفتن فشار خون، همین مساله است. برای کاهش کلسترول در صورت تشخیص متخصص باید دارو هم‌مصرف شود.

پاسخ2: دکتر محمدرضا وفا‌/‌ متخصص تغذیه

از نگاه علم تغذیه یکی از دلایل اصلی بالا رفتن کلسترول بد، مصرف مواد غذایی پرچرب بویژه با چربی اشباع مثل غذاهای تهیه شده با روغن جامد، روغن حیوانی، مصرف گوشت پرچرب مثل گوشت گوسفند، مصرف لبنیات پرچرب اعم از ماست، شیر، سرشیر و کره، عادت به مصرف غذاهای سرخ‌شده، خوردن تنقلات پرچرب مثل چیپس، انواع ساندویچ و فست‌فود است. مصرف چاشنی‌هایی مثل سس مایونز یا چاشنی‌هایی از این قبیل هم باعث بالا رفتن میزان کلسترول بد می‌شود. اشاره کردید که پدر شما دچار اضافه وزن هستند. تعدیل وزن با رعایت رژیم غذایی و ورزش از راهکارهای دیگر کاهش و کنترل کلسترول بالاست. بنابراین با تغییر سبک زندگی اعم از تغییر رژیم غذایی و حرکت به سمت تغذیه سالم یعنی مصرف انواع میوه و سبزی، قطع مصرف مواد غذایی پرچرب و جایگزین کردن رژیم غذایی سالم و بدون چربی میزان کلسترول تنظیم خواهد شد. از سوی دیگر باید تحرک بدنی بتدریج افزایش پیدا کند تا به این ترتیب وزن پدرتان به شرایط مناسب برگردد. مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین C طبیعی مثل توت‌فرنگی، گوجه‌سبز، لیموترش و در فصل زمستان مصرف انواع مرکبات می‌تواند به کنترل کلسترول بد کمک کند. بنابراین در جمع‌بندی کلی باید سبک زندگی پدر شما تغییر کرده و به سمت زندگی سالم پیش برود. اگر امکان تغییر سبک زندگی توسط پدرتان وجود دارد که حتما هرچه زودتر باید آن را شروع کنند، در غیر این صورت باید برای تغییر الگوی تغذیه‌ای از متخصص تغذیه کمک بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها