هرچند با حضور قطری‌های چندملیتی و کشورهای شرق دور، قهرمانی در هندبال آسیا برای مردان تیم ملی هندبال کار سختی است؛ اما آنها در ماه‌های اخیر تلاشی طاقت‌فرسا با اراده‌ای آهنین را آغاز کرده‌اند تا در مسیر بازی‌های آسیایی و المپیک از فرصت‌ها بخوبی استفاده کنند.
کد خبر: ۸۲۷۱۵۰
هندبال ایران به دنبال یک فرصت

ملی‌پوشان هندبال ایران پس از پشت‌سر گذاشتن اردوهای تمرینی در تهران و مشهد ـ که برای عرفان اسماعیلاجیچ، سرمربی صرب‌تبار تیم جنبه شناسایی داشت ـ هم‌اینک در اردوی اسلوونی به سر می‌برند تا برگی دیگر از تجربه را به تجربیات بین‌المللی خود اضافه کنند، زیرا بهره‌گیری از این تجربیات به نتیجه‌گیری تیم در آزمون‌های سخت آینده کمک می‌کند.

هرچند تیم ملی ایران با وجود مشکلات زیاد قبل از ریاست ابوالحسن مهدوی در فدراسیون هندبال کارها را به نسبت رقبا با تاخیر آغاز کرد؛ اما طراوات و شادابی بازیکنان در اردوهای اخیر بسیاری از مشکلات را برای تیم ایران کنار زده است.

ملی‌پوشان یک هفته‌ای می‌شود در هتل کامپاس اسلوونی اقامت دارند و مراحل آماده‌سازی خود را پشت‌سر می‌گذارند. کار با وزنه، دویدن در جنگل، کار با توپ‌های سنگین، تمرینات ایستگاهی، ساختن ترکیب‌های متناوب و تمرینات گروهی و سرانجام بازی هندبال با تیم‌هایی که همزمان با تیم ملی ایران در کمپ اسلوونی حضور دارند، برنامه‌های متنوعی است که برای دو هفته اقامت تیم ملی در این کشور در نظر گرفته شده است.

عرفان اسماعیلاجیچ پس از پنج جلسه تمرین سخت، یک جلسه برای بچه‌ها استراحت در نظر گرفته است. او بوسنیایی‌الاصل و ساکن کرواسی بوده که مربی باتجربه‌ای است و در کلاس هندبال اروپا بویژه یوگسلاوی پیشین بازی کرده است، بنابراین فضای تمرینی و رقابت‌های هندبال را در این سطح بدرستی می‌شناسد و هم اکنون در اردوی اسلوونی می‌داند به دنبال چیست. عرفان شادابی را به اردوی تیم ملی بازگردانده، اما از سویی برخی نگرانی‌ها همواره با اوست.

سرمربی تیم ملی هندبال از این که نمی‌تواند با تمام نفراتش در اردوی اسلوونی تمرین کند نگران است، اما از سوی دیگر چاره‌ای نیست. باید با شرایط موجود ساخت و به گونه‌ای کار کرد که انگیزه مردان حاضر در اردو دوچندان شود و عرفان با تکیه بر اصول روان‌شناسی تمرین این نکات را بخوبی رعایت می‌کند.

غیبت نفرات، دلیل نگرانی عرفان

در تمرینات تیم ملی هندبال علاوه بر عرفان اسماعیلاجیچ، دستیاران ایرانی و خارجی او نیز حاضر هستند و سرمربی تیم ملی را همراهی می‌کنند. بالاتر از همه این نفرات فرامرز خالقی، رئیس سازمان تیم‌های ملی است که کارهای عمومی تیم را زیر نظر دارد. از خالقی پرسیدیم دلیل غیبت نفرات تیم ملی چیست؟

او پاسخ می‌دهد: با توجه به شروع فصل رقابت‌های هندبال باشگاه‌های اروپا سه نفراز بازیکنان تیم ملی در تیم‌های باشگاهی اروپا توپ می‌زنند و بالطبع باید این تیم‌ها را همراهی کنند. سجاد استکی در آلمان، موسوی در رومانی و جمالی در مجارستان هستند و اجازه ندارند اردوی تیم‌های باشگاهی خود را ترک کنند. چهار بازیکن هم در ایران ماندند که یکی با تاخیر به اردوی اسلوونی پیوست و بقیه مصدوم بودند، نیامدند. مشکلات سربازی را هم باید به این نکته افزود.

خالقی نگرانی عرفان اسماعیلاجیچ را تائید می‌کند بویژه برای نفراتی که در ایران هستند و ادامه می‌دهد: بازیکنان شاغل در اروپا در حال تمرین کردن و مسابقه دادن در بالاترین سطح هندبال دنیا هستند. می‌ماند بازیکنانی که در ایران نتوانستند با ما به اردوی اسلوونی بیایند. نگرانی‌ها از اینجا و نحوه تمرینات آنها شروع می‌شود. با وجود این عرفان اردوی اسلوونی را برای ملی‌پوشان حاضر باانگیزه و پرنشاط برنامه‌ریزی کرده است.

گرانس کاگوران

امکانات کمپ گرانس کاگوران اسلوونی در حد استاندارد است و دو سالن اختصاصی برای تمرینات هندبال و بسکتبال دارد. بازیکنان تیم ملی هندبال نیز از فرصت استفاده کرده است و هر وقت فرصت به دست می‌آورند در قالب گروه‌های چند نفره دقایقی بسکتبال بازی می‌کنند. سالن مجهز بدنسازی با دستگاه‌های روز، استخر و سونا نیز از امکانات دیگر این مجموعه بسیار دیدنی در دل جنگلی است که تا لوبلیانا، پایتخت اسلوونی از نظر زمانی یک ساعت فاصله دارد. همزمان با اردوی تیم ملی هندبال ایران تیم‌های ملی بسکتبال بوسنی و بلژیک و تیمی از باشگاه‌های ترکیه خود را در این کمپ برای رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های اروپا آماده می‌کنند. تیم باشگاه وارادا از تیم‌های معروف مقدونیه در اروپا نیز در این کمپ حضور دارد.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها