گزارش کلیک از نمایشگاه E3 2015

کولاک انحصاری‌ها

نمایشگاه رسانه و تجارت E3 بزرگ‌ترین رویداد صنایع بازی‌های رایانه‌‌ای است که هر سال در لس‌آنجلس آمریکا برگزار می‌شود. بدون هیچ اغراقی، نمایشگاه امسال که از 26 تا 28 خرداد برپا شد، بهترین E3 در چند سال اخیر بود. کنفرانس‌های سال‌های گذشته عمدتا مملو از اطلاعات خسته‌کننده و ملال‌آور درباره ارقام فروش و موفقیت‌های کنسول‌ها برای جلب نظر مشتریان بود. از همین رو بسیاری از منتقدان و گیمرها یکصدا اعتراض و سرپرستان شرکت‌ها را سرزنش می‌کردند.
کد خبر: ۸۱۲۲۳۳

اما امسال ورق برگشت، ‌طوری که اگر به‌عنوان یک گیمر مشتاق پای کنفرانس‌ها می‌نشستید، احساس می‌کردید در حال تماشای قسمتی از سریال برکینگ بد یا فرار از زندان هستید. سورپرایزهای غول‌های صنعت (سونی و مایکروسافت) آنچنان زیاد بود که به بیننده مجال تحلیل نمی‌داد. یکی پس از دیگری، بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری معرفی شدند و در این بین فناوری‌های چشمگیری نیز در بازی‌ها به چشم می‌خوردند.

در مجموع باید سونی را در معرفی بازی‌های انحصاری و مایکروسافت را در رو کردن فناوری‌های جدید پیروز میدان دانست. البته رقابت بین هر دو شرکت بشدت تنگاتنگ بود، هر چند بر حسب سلیقه ممکن است نظرها متفاوت باشد. حضور نینتندو نیز شاید کمرنگ به نظر بیاید، اما بدون شک نمایشی فوق‌العاده پرشور داشت. نینتندو در نمایشگاه امسال چند عنوان انحصاری جدید را برای دو کنسول خانگی و همراه خود معرفی کرد؛ عناوینی که مثل همیشه نشان داد نینتندو سابقه درخشانی در تولید بازی‌های فوق‌العاده جذاب و قوی از لحاظ فنی دارد. از نظر یک گیمر واقعی، بازی‌های انحصاری نینتندو به‌تنهایی می‌تواند دلیل موجهی برای خرید کنسول WiiU باشد.یکی دیگر از جالب توجه‌ترین اتفاقات نمایشگاه امسال، کنفرانس خبری اختصاصی چهار شرکت بزرگ الکترونیک آرتز، یوبی‌سافت، بتسدا و اسکواِر اینکس بود که هرکدام لطف خاص خود را داشت و سرشار از اطلاعات جذاب و باارزش درباره بازی‌های این شرکت‌ها بود. این هفته سعی کرده‌ایم به اجمال وقایع کنفرانس‌های سونی و مایکروسافت را شرح دهیم.

کنفرانس مایکروسافت

در نمایش مایکروسافت امسال خبری از کینکت نبود و حضور عینک هولولنز نیز معقول بود، ‌طوری که در هسته مراسم یعنی نمایش بازی‌های جدید خللی ایجاد نکرد. اولین عنوان به نمایش درآمده، پنجمین قسمت از سری بازی‌هایHalo بود. در این قسمت مستر چیف به‌عنوان یک یاغی از سوی تعدادی اسپارتان دیگر، موسوم بهGuardians تحت تعقیب قرار می‌گیرد. بازیکن می‌تواند به جای هر دو قطب بازی کند. در هر دو حالت، سه شخصیت دیگر همراه فرد هستند که می‌تواند انواع فرمان‌ها را به آنها بدهد. بخش آنلاین بازی 24 بازیکن را پشتیبانی می‌کند و مد تازه‌ای به نامWarzone به آن اضافه شده که دشمنان کنترل شده تحت هوش مصنوعی را نیز در جنگ‌ها دخیل می‌کند. نمایش Halo واقعا قدرتمند بود و تثبیت خط‌‌مشی جدید آن را نشان می‌داد.

پس از آن نام کایجی اینافونه، خالق خوشنام سری بازی‌های متروید روی صفحه نقش بست و بازی ReCore معرفی شد. قهرمان اصلی داستان دختری است که همراه یک گوی نورانی سفر می‌کند و با جایگزین کردن این گوی در بطن موجودات مختلف، به آنها جان می‌دهد. دمو بیشتر حالت تیزر داشت و چیزی از گیم‌پلی نشان نداد.

پس از آن، آقای فیل اسپنسر، مدیر ارشد ایکس‌باکس پا به صحنه گذاشت و اولین بمب خبری مایکروسافت را رو کرد. مایکروسافتی که دو سال پیش با حواشی مربوط به اجبار در اتصال اینترنت برای بازی کردن داد همه را درآورد، سیستم پشتیبانی از بازی‌های قدیمی‌تر را برایXOne تدارک دیده تا از این پس دارندگانش بتوانند بازی‌های X360 را هم با آن تجربه کنند. مهم‌تر از همه، هیچ هزینه‌ای از کسانی که بازی را قبلا خریده و دیسکش را دارند، دریافت نخواهد شد.

پس از آن دسته Xbox Elite معرفی شد. این دسته زیبا، چهار دکمه پدالی در پشت دارد و تمام اجزای دکمه‌ای آن قابل تنظیم است. همچنین دکمه‌های جهتی که همیشه در دسته‌های ایکس باکس با مشکل خشکی روبه‌رو بوده‌اند، با یک پد گرد مدور شده‌اند که انجام بازی‌های مبارزه‌ای را ساده‌تر می‌کند.

زوالی باشکوه

سپس تاد هاوارد، کارگردان بازی Fallout 4 از چهارمین قسمت اصلی سری بازی Fallout رونمایی کرد. داستان قسمت جدید از این قرار است که جنگی هسته‌ای رخ می‌دهد و قهرمان داستان مجبور می‌شود در یک پناهگاه زیرزمینی مخفی شود. بنابر اتفاقات، او 200 سال بعد از پناهگاه بیرون می‌آید و با دنیایی دگرگون شده روبه‌رو می‌شود.

البته این بازی شب قبل در کنفرانس بتسدا معرفی شده بود، اما خبر مهم کنفرانس مایکروسافت، پشتیبانی از مادهای ساخته شده برای PC روی PS4 بود. سپس آقای پیتر مور (از مسئولان ارشد سابق ایکس باکس و مامور ارشد اجرایی کنونی الکترونیک آرتز) سرویسGame Vault و بازی Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2 را معرفی کرد.

بازی بعدی، فورزای 6 بود که 450 خودرو را در خود جا داده و با کیفیت 1080p و 60 فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد. مولتی پلیر بازی نیز 24 نفره است. سپس یک تیزر از بازی Dark Souls 3 پخش شده و تولید این بازی را تائید کرد. پس از آن نمایش‌هایی مختصر از دو بازی Division وRainbow Six: Siege صورت گرفت. بازی بعدی، Gigantic نام داشت، عنوانی که از بسیاری جهات یادآور بازیTeam Fortress، شاهکار والو بود

ستاره کله فنجانی

تیزری از چند بازی ایندی تماشایی به نمایش درآمد که در نهایت سازندگان چهار تا از آنها بازی‌هایشان را تشریح می‌کردند. در این بین بازی Cuphead با گرافیک الهام گرفته از انیمیشن‌های دهه 1930 بشدت جلب توجه کرد و به یکی از ستاره‌های نمایش تبدیل شد. سپس اعلام شد سیستمی مانند سیستم پیش نمایش Steam برای XOne فراهم شده که به بازیکنان اجازه می‌دهد بازی‌های مورد علاقه خود را پیش از اتمام تولید دانلود و در صورت علاقه با پرداخت‌های مالی در تسریع روند آنها شرکت کنند.

پس از آن بازیRise of the Tomb Raider که انحصاری بودنش برای دو کنسول XOne و X360 قطعی شده به نمایش درآمد که از خیلی جهات جلب توجه می‌کرد.

پس از آن عرضه مجموعه‌ای از 30 بازی برتر شرکت محبوب Rare (مانند: Battletoads و Banjo Kazooie و Viva Pinata و Perfect Darkو ...) تائید شد. حضار داشتند از اعلام عنوانی جدید از سوی این شرکت ناامید می‌شدند که بازی جدید Rare با نام Sea of Thieves با محوریت دزدان دریایی و گرافیکی جذاب و شاد به نمایش درآمد. پررنگ بودن رقابت‌های مولتی پلیر و مبارزات دریایی در این بازی مشهود بود. این بازی به‌صورت انحصاری برای XOne و Win10 منتشر می‌شود.

اعجوبه فنی مایکروسافت

بمب خبری بعدی مایکروسافت نمایش Hololens، عینک واقعیت مجازی هولوگرامی مایکروسافت بود. این عینک قادر است دنیای درون بازی را به داخل اتاق نشیمن، روی میز، کف اتاق یا هر جای دیگر بیاورد. مجری دمو با اشاره به بازی ماین کرافت، قابلیت‌های این عینک را در تشخیص حرکات دست و بدن بازیکن، صدا و حتی نقطه نگاه فرد به نمایش گذاشت که موجب تشویق جنون‌وار حضار شد. نوبتی هم باشد، نوبت نمایش بازآفرینی فرنچایز Gears of War بود. ابتدا خبر انتشار بازیGears of War Ultimate Edition برای پلتفرم‌های XOne و Win10 داده شد سپس دمویی چند دقیقه‌ای از بازآفرینی این سری محبوب به نمایش درآمد که دل همه را شاد کرد. بازگشت این سری به ریشه‌های تیره و تاریکش آشکار بود و حس تنازع بقا را در لحظات آن می‌شد حس کرد. افت وخیزهای حین مبارزه تا حدودی یادآور نبوغ ناوتی داگ در بازی‌های آنچارتد و آخرینان ما بود. تنش و سرعت بازی نیز از نیاز به همکاری دائم بازیکنان برای بقا حکایت می‌کرد. در کل، نمایش این بازی خیال همه را راحت کرد که اگر اثری بهتر از سه‌گانه اصلی نباشد، کمتر از آن نخواهند بود. این بازی نیز اواخر سال 2016 منتشر می‌شود.

کنفرانس سونی

کنفرانس سونی بدون مقدمه‌چینی اضافی و با یک مونتاژ جذاب از بازی‌های آینده آغاز شد. ابتدا آقای شاون لِیدن، از مدیران سونی به روی صحنه رفت و با تاکید بر این‌که اولین و مهم‌ترین اولویت این شرکت عظیم، بازی‌ها، بازیسازان و بازی بازهاست، از عنوانی یاد کرد که مدت‌هاست سر زبان‌ها می‌چرخد و بسیاری در انتظار رویت آن هستند.

با بر زبان آوردن همین جملات، تشویق کرکننده‌ای در سالن طنین‌انداز شد و سرانجام پس از قریب به یک دهه انتظار، اولین تصاویر از گیم‌پلی بازی The Last Guardian، دنباله Ico و Shadow of the Colossus به نمایش درآمد.

گرافیک، مکانیک‌های گیم‌پلی، انیمیشن و به طور کلی همه چیز خیره‌کننده و یادآور بازی‌های قبلیTeam Ico است. پرنده غول‌پیکر بی‌بال و پری که شخصیت اصلی را همراهی می‌کند، نقش بسیار پررنگی در گیم‌پلی داشته و مشاهده تعامل این دو کاراکتر در چند دقیقه نمایش، واقعا جذاب بود.

افقی نو برای سونی

سپس شوئِی یوشیدا، مدیر استودیوهای بین‌المللی سونی روی سن آمد و پس از تجلیل از فومیتو یودا، کارگردانThe Last Guardian، درباره فرنچایز جدیدGuerrilla Games ، خالق سری کیلزون صحبت کرد. بعد هرمن هلست، از مدیران و بنیانگذاران گوریلا گیمز جای او را گرفت و دربارهHorizon: Zero Dawn توضیحاتی ارائه کرد. این بازی که در ژانر پسامکاشفه‌ای (Post- Apocalyptic) کار شده، همه را انگشت به دهان کرد. گرافیک بازی جدا از فوق‌العاده بودن در بحث فنی، بشدت زیبا و خیره‌کننده است. برای درک بهتر آنچه در این بازی جریان دارد، می‌توانید صحنه‌های چشمنواز بازی «آخرینان ما» را تصور کنید. در همان چند دقیقه کوتاه، تنوع زیادی در اسلحه و دشمنان به چشم می‌خورد. شخصیت اصلی پس از شکار چند جانور، با یک مگادایناسور عظیم درگیر شد. نبرد با این مینی‌باس (غول نه‌چندان قوی)، لایه‌های بسیاری داشت که استراتژی‌های متعددی را برای نابودی‌اش می‌طلبید. بدون شک بازی «افق» به یکی از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین فرنچایزهای سونی تبدیل شده و شانه به شانه با سری بازآفرینی شده
Gears of War
مایکروسافت رقابت خواهد کرد.

به محض اتمام نمایش «افق»، تیزری از بازی جدید سری هیتمن به نمایش درآمد و حضار را به وجد آورد. پس از آن اسد قزل‌باش از سونی روی صحنه حاضر شد و پس از اعلام عرضه نسخه جدید هیتمن برای کنسول‌های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی، گفت دارندگان PS4 می‌توانند از شش قرارداد بیشتر در بازی بهره‌مند شوند. پس از آن هم تیزری از Street Fighter 5 به نمایش درآمد که در انحصار PS4 وPC خواهد بود و اولین بتای آن ماه آینده و فقط برای PS4 منتشر خواهد شد.

سخنران بعدی، شاون موری از استودیوی Hello Games و از خالقان No Man’s Sky بود که گیم‌پلی این بازی را برای بینندگان تشریح کرد. به گفته او (و نمایشی که گفته‌هایش را تصدیق می‌کرد) در این بازی فرصت‌ها بی‌پایان هستند. شاون بازی را سوار بر یک سفینه آغاز و پس از خروج از پایگاه، اندکی در یک درگیری میان پایگاهی دخالت کرد. سپس به نقشه بازی رجوع و اعلام کرد هر یک از نقطه‌های درخشان روی تصویر، نماینده یک ستاره است که سیاره‌های خاص خود را در مدارش دارد. با زوم اوت تصویر و مشاهده بی‌نهایت ستاره و پی بردن به عظمت این بازی در سالن ولوله شد. پس از آن شاون به یکی از سیاره‌ها سفر کرد. در آنجا از سفینه پیاده شد و با اعلام تخریب‌پذیری کامل تمام سیاره‌های بازی، کمی محیط را تخریب کرد و با نگهبانان سیاره درگیر شد. هر کدام از سیاره‌ها گونه‌های جانوری خاص خود را دارد که اگر به عنوان اولین نفر آنها را کشف کنید، در بایگانی بازی به نام خودتان ثبت خواهد شد. او سپس با حس خوبی که برای حضار ایجاد کرده بود از آنها خداحافظی کرد، غافل از این‌که این تازه آغاز ماجراست.

شیرین‌تر از دیزنی

الکس ایوانز از Media Molecule، خالق خوشنام Little Big Planet نیز بازی Dreams را معرفی کرد. قطعا برای بسیاری، حس تماشای این بازی، همان حس تماشای اولین‌بارLBP را داشت. در این بازی گیمرها می‌توانند دنیایی کاملا خاص با انیمیشن و فضاهای رویایی خلق کنند. براساس تصاویر نشان داده شده، حد و مرز در این بازی معنا ندارد. در صحنه‌ای یک پیرمرد نحیف در حال زدن پیانو نشان داده شد و در صحنه‌ای دیگر یک خرس قطبی و بچه‌اش در حال بازی در برف. صحنه‌ای دیگر تعقیب و گریز در آسمان شهری متروپولیتن و تصویری دیگر درگیری یک خرس کارتونی با زامبی‌ها به نمایش درآمد. بی‌شک این بازی جواب دندان‌شکن سونی به بازی پروژه اخگر مایکروسافت بود.

سپس تیزری کوتاه از بازیFirewatch به نمایش درآمد. این بازی به نوعی روایت تریلری زندگی یک نگهبان برج مراقبت است که تنها همدمش صدای زنی است که مشکلات منطقه را از پشت خط به اطلاع او می‌رساند. همان دو دقیقه تیزر کافی بود تا نفس‌ها را در سینه حبس کند. پس از آن معرفی بسته الحاقی جدید بازیDestiny موسوم بهThe Taken King انجام و وعده محتواهای انحصاری زیادی به دارندگان PS4 داده شد. در ادامه ویدئوهایی از دو بازی Assassin’s Creed و
World of Final Fantasy به نمایش درآمد. بعضی از ماموریت‌ها در AC به نام Dreadful Crimes برای
PS4 انحصاری هستند و WFF نیز به‌صورت انحصاری برای PS4 و PS Vita منتشر می‌شود.

بازگشت فانتزی هفتم

ناگهان بمب خبری بزرگی در کنفرانس سونی منفجر شد. کاشف به عمل آمد اسکواِر اینکس که طی این سال‌ها در مقابل درخواست‌های مکرر هواداران صدایش در نیامده بود، واقعا مشغول بازسازی بازی Final Fantasy VII بوده است. چهره حضار پس از اعلام این خبر واقعا دیدنی بود.

پس از آن چند بازی آرکید جذاب معرفی شد و این بار بمب خبری دیگری سالن را تکان داد. Shenmue یکی از برترین و محبوب‌ترین کلاسیک‌های تاریخ گیم است که با حضور استاد خالق این اثر، یو سوزوکی، خبر ساخت قسمت سومش اعلام شد. سوزوکی از مردم برای تامین بودجه این بازی که در حال حاضر در کیک استارتر قرار داد کمک خواست؛ درخواست کمکی که تا زمان نگارش این مطلب (سه روز پس از پایان کنفرانس) بالغ بر سه میلیون دلار از بودجه این بازی را تامین کرده است.

سپس تریلری از بازیArkham Knight به نمایش درآمد و به دنبالش انتشار انحصاری مراحل Scarecrow Nightmare Missions برای PS4 اعلام شد. پس از آن اندرو هاوس روی صحنه آمد و با اجتناب از حاشیه‌روی، اندکی راجع به پروژه مورفیوس (عینک واقعیت مجازی سونی) توضیح داد و بازی RIGS، یک عنوان رزمی رباتیک را همراه با چند بازی دیگر برای این عینک معرفی کرد. این که سونی مانور زیادی روی این محصول جانبی نداد، نشان از تعهد حقیقی آنها به گیمرهای حرفه‌ای دارد. سپس سخنانی راجع به قرارداد سونی با اسپاتیفای و عرضه سرویس تلویزیونی جدید سونی (که امکان اشتراک کانال‌های تک به تک و تخفیف اشتراک برای دارندگان کنسول را به همراه دارد) ایراد شد که به تشویق حضار انجامید.

پس از آن بازی Black Ops3 معرفی و اعلام شد بنابر قرارداد سونی با اکتیویژن، اولین کنسولی که به تمام نقشه‌های مولتی پلیر بازی دسترسی داشته و میزبان بتای بازی خواهد بود، کنسول سونی است.

مجری بعدی جان وینیاچی از Disney Interactive حضور کاراکترهای جنگ ستارگان در بازی Disney Infinity 3.0 و انتشار دو عنوان براساس دو سه‌گانه نمادین این مجموعه را تائید کرد. سپس اولین ویدئو از گیم‌پلی شاهکار جدید DICE، یعنی بازآفرینی Star Wars: Battlefront به نمایش درآمد که همه را انگشت به دهان کرد. بدون شک این بازی بهترین و وفادارترین اقتباس به سری فیلم‌های ماندگار جنگ ستارگان است. برای حسن ختام کنفرانس سونی نیز ویدئویی از گیم‌پلی بازی آنچارتد 4 به نمایش درآمد که گل سرسبد مراسم بود.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها