پس از بازی با اندونزی، اینک ملی‌پوشان تنیس ایران برای بازی با کویت آماده می‌شوند. قرار است این بازی در روزهای پایانی همین ماه برگزار شود که پیروزی در آن برای تیم ایران در گروه دوم کاپ دیویس آسیا ـ اقیانوسیه اهمیت زیادی دارد.
کد خبر: ۸۱۱۲۶۷

تیم ایران پیش از این برابر اندونزی در جاکارتا به میدان رفت و نتیجه را به رقیبش واگذار کرد. این بار ملی‌پوشان تنیس ایران برای ابقا در گروه دوم دیویس کاپ آسیا ـ اقیانوسیه به پیروزی برابر کویتی‌ها نیاز دارند؛ زیرا در غیر این صورت، تیم ملی تنیس دوباره ناچار به ترک گروه دوم است. ترک گروه دوم و صعود دوباره به این گروه، دست‌کم در سال‌های اخیر بارها برای تنیس ایران تکرار شده است، اما این بار ملی‌پوشان تنیس با شناخت دشواری‌های مسیر بازی با کویت، امیدوار به بقا در گروه دوم هستند.

مجید شایسته، رئیس فدراسیون تنیس از روزی که برنده انتخابات مجمع فدراسیون تنیس شد و سکان مدیریت این ورزش را به مدت چهار سال دیگر به عهده گرفت، با چالش نتیجه نگرفتن تیم ملی روبه روست. آیا تنیس ایران با وجود مدیریت پنج ساله او نباید در گروه دوم آسیا ـ اقیانوسیه، جایگاه ثابتی داشته باشد؟ پرسشی است که منتقدان ‌ مطرح می‌کنند. با وجود این شایسته می‌گوید: من هر آنچه در توانم باشد برای تنیس انجام می‌دهم.

آرزوی خود من ابقای تیم ملی در گروه دوم دیویس کاپ است، اما باید مشکلات پرشمار این ورزش را در کشور بررسی کرد. ما در حال حاضر مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف داریم؛ ازجمله این که ملی‌پوشان تنیس ایران در رقابت‌های بین‌المللی حضور مستمر ندارند. برگزاری فیوچرزها و مسابقه‌های انتخابی، کاری بود که از دست فدراسیون برمی‌آمد که انجامش دادیم. اکنون تیم ملی در اردوهای آماده‌سازی به سر می‌برد و بازیکنان با تمام‌ توان تمرین می‌کنند.

مسابقه‌های بین‌المللی اندک برای ملی‌پوشان تنیس، مشکلات فنی آنها را برابر رقبای آسیایی به وجود آورده است.در دیدار با اندونزی علاوه بر این مشکلات باید به شرایط آب و هوایی تیم میزبان اشاره کرد که مشکلات را برای بازیکنان ایران دو برابر کرده بود. پس از آن شکست، اینک ملی‌پوشان در تهران مشغول تمرین هستند، آن هم برای رویارویی با کویت. آیا فقط انجام تمرینات کافی است؟ شایسته می‌گوید: به طور یقین فقط تمرین ملاک ارزیابی بازیکنان نیست. ما پیگیر کارهای تیم هستیم تا بازیکنان را رهسپار اردوهای خارجی کنیم.

رئیس فدراسیون تنیس در پاسخ به این پرسش که بعد از بازی تیم‌های ایران و اندونزی چه برنامه‌هایی برای ملی‌پوشان در این چند ماه داشته‌اید؟ می‌گوید: برنامه‌های فیوچرز و انتخابی تیم ملی، ملی‌پوشان را در شرایط مناسبی قرار داد و با اردوهای تمرینی بویژه بدنسازی، آمادگی نفرات ما بهتر از گذشته شده است. این شرایط را تا زمان دیدار با کویت با دیدارهای تدارکاتی ارتقا می‌دهیم. بچه‌های تیم به طور منظم تمرین کرده‌اند و اینک بیش از هر زمان دیگر به بازی تدارکاتی نیاز دارند.

بازی با کویت برای ملی‌پوشان تنیس به قدری اهمیت دارد که آنها سختی روزهای پایانی تمرینات را با حوصله بیشتر تحمل کنند. این بازی سرنوشت تیم ایران را در گروه دوم دیویس کاپ مشخص می‌کند. با آن که برخی منتقدان، فدراسیون تنیس را به کم‌کاری متهم می‌کنند، اما شایسته می‌گوید: ما در حد توانمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با وجود مشکلات واقعا نمی‌دانیم باید چه کارهای دیگری انجام می‌دادیم. با وجود مشکلات مالی فدراسیون، سه مسابقه خارج از ایران پیش‌بینی شده است، آن هم در اوضاعی که گرفتن روادید کار سختی شده ولی فدراسیون تمام‌ کارهای مربوط به اعزام تیم را انجام داده است.

یکی دیگر از بحث‌هایی که مطرح می‌شود انتخاب نشدن اعضای تیم ملی است. عده‌ای می‌گویند چنانچه نفرات تیم ملی زودتر معرفی می‌شدند، با آرامش بیشتری تمرین می‌کردند و مسابقه می‌دادند، اما در شرایط کنونی باید استرس انتخابی را به مشکلات دیگر فدراسیون در راه آماده‌سازی تیم اضافه کرد. رئیس فدراسیون تنیس با اشاره به بحث‌های صورت گرفته درباره انتخاب نفرات ملی‌پوش می‌گوید: به هر حال نظر سرمربی تیم ملی ملاک است و او در نهایت چهار تنیسور ایران را برای بازی با کویت انتخاب می‌کند. همه ملی‌پوشان شرایط خوبی دارند و می‌خواهند در دیویس کاپ خودنمایی کنند، بنابراین نباید انگیزه را بین نفرات کشت.

مجید شایسته درباره حضور شاهین خالدان در تمرینات تیم ملی‌ می گوید: خالدان از ملی‌پوشان خوب ماست و در آمریکا تمرین می‌کند. او در بازی ایران با اندونزی از نفرات سرمربی تیم ملی بود. خالدان با نظر سرمربی تیم ملی تمرین می‌کند چه‌بسا در آمریکا نیز با سرمربی تیم در ارتباط بود و او را از نحوه تمرینات و مسابقه‌هایش مطلع می‌کرد. با این حال تصمیم نهایی باز هم با سرمربی تیم ملی است که خالدان باشد یا نه. این امر بستگی به آمادگی خالدان دارد و این که طی این مدت، نفر جایگزین او خیلی بهتر از خالدان شده است.

خالدان تنیسوری است که در آمریکا بدنسازی و به طور مرتب تمرین تنیس کرد. او درباره شرایط تمرینی‌اش در آمریکا به جام‌جم گفته بود بسیار راضی است و با تنیسورهایی که صاحب رنکینگ‌های مناسب جهانی هستند، تنیس بازی کرده است. برنامه بدنسازی خالدان نیز با بدنساز تیم ملی هماهنگ شده است.

تردیدها در انتخاب نفرات تیم ملی با دعوت نکردن از اشکان شکوفی نیز شدت گرفته است، اما شایسته همه اختیارات را به سرمربی تیم ملی داده است. برخی می‌گویند شکوفی باتجربه‌در این مقطع که ممکن است کار نتیجه‌گیری تیم گره بخورد، به کار تیم ملی می‌آمد بویژه از این بابت که او در بازی دو نفره تبحر کافی دارد.

در شرایطی که تمرینات ملی‌پوشان تنیس به طور منظم پیش می‌رود، اما از سوی دیگر تدارک تیم کویت، نگرانی‌هایی را در تیم ایران به وجود می‌آورد. کویتی‌ها در سال‌های اخیر همیشه برابر تیم تنیس ایران برنده بودند؛ هرچند پیش‌بینی نتیجه در بازی تهران قابل پیش‌بینی نیست، زیرا مشخص نیست آنها با چه نفراتی به تهران می‌آیند. سرمایه‌گذاری خوب در بعد تنیس بین‌المللی، تنیسورهای کویتی را از همتاهای ایرانی آنها متمایز می‌کند. کویتی‌ها در تورنمنت‌های بزرگ تنیس دنیا حضور دارند و برخی از آنها در آمریکا تمرین می‌کنند. در تیم کویت، عبدالله مقدس و محمد قریب از سرشناسان این تیم به شمار می‌آیند که سابقه رویارویی با راجر فدرر را دارند.

مجید شایسته هم نمی‌تواند برخی امتیازهای ویژه تنیسورهای کویت را نادیده بگیرد، بنابراین می‌گوید: ما حریف سختی پیش رو داریم، اما برای بقا در گروه دوم باید کویت را شکست بدهیم. وی درباره جزئیات دیگری از بازی با کویت ادامه می‌دهد: بازی نخست ما با این تیم در روز آخر ماه مبارک‌ بعد از افطار برگزار می‌شود، اما دو روز دیگر بازی‌ها در ساعات روز برگزار خواهد شد. بچه‌های تیم برای انطباق با دو ساعت متفاوت در جریان رقابت‌های دیویس کاپ‌ در ساعات مختلفی تمرین می‌کنند تا برای بازی روز اول به مشکل نخورند.

محمد رضاپور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها