علیرضا.ج هستم و از اصفهان تماس می‌گیرم. (847 ...0913) یک هفته پیش برای شنا همراه دوستانم به یکی از دریاچه‌های اطراف رفتیم. وقتی به خانه برگشتم، علامت خاصی احساس نکردم، اما تقریبا 24 ساعت بعد، پوستم دچار خارش شدید شد. آب دریاچه شور نبود که بگویم علت آن شوری آب دریاچه و حساسیت پوستی ناشی از تماس بانمک بوده است. علاوه بر این‌که دوستان دیگرم هم به این مشکل دچار نشدند. در حال حاضر هنوز هم وضعیتم بهبود پیدا نکرده است، هرچند از یک هفته قبل بهتر شده‌ام. اگر ممکن است راهنمایی کنید برای درمان باید چه کار کنم؟ به بیماری خاصی دچار شده‌ام یا این مساله حساسیتی موقت است که خوب می‌شود؟
کد خبر: ۸۱۰۹۵۱

درباره این‌که قبلا هم به این مشکل دچار شده یا زمینه حساسیت پوستی دارید یا نه، توضیح نداده‌اید. درواقع اطلاعی از این موضوع نداریم که شما به مشکل خاص پوستی دچار هستید یا نه؟ علاوه بر این‌که توضیح نداده‌اید ‌پوست شما در معرض تابش نور آفتاب بوده یا نه؟ حمام آفتاب گرفته‌اید یا نه؟ وضعیت پوست شما به چه شکلی است؟ به این معنی که علاوه بر خارش، قرمزی، تاول، تورم و... هم دیده می‌شود یا نه؟ اما بر مبنای همین توضیحی که ارائه کرده‌اید، به نظر می‌رسد دلیل بروز این مشکل در شما، ابتلا به مشکل ‌«خارش شناگران» است.

این عارضه معمولا در اثر شنا کردن در استخر و برکه‌های آب شیرین اتفاق می‌افتد. گاهی هم این مساله بعد از شنا کردن در آب شور دیده می‌شود. این مشکل که «خارش شناگران» نام دارد، نوعی واکنش حساسیتی است که در اثر تماس پوست بدن با آب و حمله انگل‌های میکروسکوپی به پوست اتفاق می‌افتد. این انگل‌ها داخل پوست پنهان می‌شوند و همین مساله باعث خارش و حساسیت می‌شود. معمولا نشانه بروز این مشکل خارش و ایجاد بثورات جلدی شبیه‌ تاول یا برآمدگی‌های قرمز رنگ است.

فاصله زمانی بروز این بثورات جلدی تا زمانی که در استخر یا برکه شنا کرده‌ باشید، متغییر است و از چند ساعت بعد از شنا تا چند روز بعد از آن متغیر است. به همین دلیل هم اشاره کردید که مدتی بعد از شنا کردن خارش شروع شده و هنوز هم خوب نشده است.

این وضعیت معمولا در بخش‌هایی از بدن دیده می‌شود که مایو پوشیده نشده و پوست با آب در تماس بوده است. علت بروز این مشکل انتقال انگل‌ها از بدن مرغان دریایی، اردک، قو، غاز، موش آبی، سگ آبی و... به داخل آب از طریق مدفوع آنهاست. این انگل باید پیش از این‌که وارد بدن انسان شود، در یک موجود حد واسط زندگی کند که این جاندار، حلزون است. به ‌خارش پوست اشاره کردید.‌ این مساله یکی از نشانه‌های اصلی این آلودگی است، اما اگر زودتر برای درمان اقدام نکنید، مشکل‌ساز خواهد شد.

به این دلیل که خارش پوست و درمان نشدن به موقع آن باعث ایجاد مشکل ثانویه یعنی عفونت می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به چنین مشکلی نباید در برکه‌ها، دریاچه‌ها و استخرهایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید، ‌شنا کنید.

بعد از شنا، بلافاصله دوش گرفته و بدن را با صابون یا شامپو بدن شسته و خشک کنید. لباس‌های شنا و حوله را بشویید و آنها را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. به این ترتیب به از بین رفتن انگل‌های احتمالی لانه کرده در این وسایل کمک خواهید کرد. یکی از نشانه‌های وجود این انگل وجود حلزون زیاد در اطراف دریاچه است. بنابراین به این نکته هم دقت کنید و اگر این موجودات ریز را در اطراف مکانی، حتی استخری دیدید، از شنا کردن در آن خودداری کنید. برای درمان مشکل‌تان به متخصص پوست مراجعه کنید چون ادامه این روند آسیب‌های بیشتری به پوست زده و ممکن است مشکلات ثانویه در پوست‌تان ایجاد کند. برای درمان می‌توانید از پمادهای ضد خارش استفاده کنید، اما توصیه می‌شود ‌ زودتر به متخصص مراجعه کنید تا ‌شما به طور کامل مورد بررسی قرار گیرید.

این نکته را هم توضیح بدهم که مشکل خارش شناگران واگیردار نیست و اگرچه باید جانب احتیاط را رعایت کنید اما نگران انتقال این بیماری به دیگر اعضای خانواده نباشید. هرچند بهتر است تا زمان بهبود کامل، صابون، حوله و لیف شخصی‌تان را از دیگران جدا کرده و در مکان دیگری قرار دهید.

دکتر مریم طباطبایی یزدی‌/‌ متخصص پوست، مو و زیبایی

مینا. الف هستم. از شیراز پیامک می‌زنم (184....0917). پدرم 68 سال دارد. از نظر بدنی ظاهرا سالم است. چاق نیست، لاغر هم نیست و وضعیت بدنی او به شکلی نیست که نگران‌کننده باشد. دچار چربی خون بالا، قند و... هم نیست. به‌طور مرتب هم به متخصص مراجعه و وضعیت بدنی‌اش را کنترل می‌کند، اما یک هفته پیش، کبودی روی ساق پای او ایجاد شد که باعث نگرانی‌شده است. تاکید دارد که پایش به جایی برخورد نکرده است. می‌خواستم بدانم کبودی می‌تواند نشانه بیماری خاصی باشد یا نه و در این شرایط باید چه کار کرد؟

اشاره کردید که پدر شما متناسب با سن‌شان سالم هستند. بنابراین می‌توان با توجه به شرایطی که از پدر گفتید، کبودی بدن را مشکل جدی‌ای ندانست، اما به دلیل سن‌شان باید به تغییرات حساس بود. بنابراین به بعضی از علت‌های کبودی اشاره می‌کنم. با بالارفتن سن، رگ‌ها شکننده‌تر و لایه‌های پوست هم نازک‌تر می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود کبودی‌هایی در اثر آسیب خودبه‌خودی رگ‌ها دیده شود. درواقع زمانی که کبود‌ی واقعا بدون آسیب و ضربه اتفاق بیفتد، باید به متخصص مراجعه کرد، به این دلیل که می‌تواند نشانه وجود مشکلی در رگ‌ها و خون باشد. درباره دیگر نشانه‌هایی که به دنبال کبودی ساق پای پدرتان اتفاق افتاده، توضیحی نداده‌اید، اما اگر این کبودی با تب، از دست دادن تمرکز، گیجی و خونریزی از بینی یا احتمالا لثه‌ها همراه باشد، نشانه خوبی نیست. در این شرایط باید به متخصص مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم برای بررسی شرایط بیمار انجام شود. برای مثال بعضی بیماری‌های کبدی به دلیل اختلالی که در بدن ایجاد می‌کنند، زمینه‌ساز ایجاد کبودی هستند. اگرچه می‌توان مصرف بعضی داروها را پیشنهاد کرد، اما بهتر است قبل از هر اقدامی به متخصص مراجعه کنید، اما ‌استفاده از بعضی داروها درصورتی که علت کبودی بالا بودن غلظت خون باشد، می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. در توضیح اشاره نکرده‌اید که پدر سیگار می‌کشند یا نه؟ اما اگر حتی به صورت تفننی از آن استفاده می‌کنند، باید مصرفش را متوقف کنند. مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل میوه‌های حاوی ویتامین C، توت‌فرنگی، پرتقال، لیموشیرین، گوجه‌سبز، لیموترش و... می‌تواند به بهبود عملکرد رگ‌ها کمک کرده و مانع از بروز مشکلاتی مثل شکنندگی یا گرفتگی رگ‌ها و ایجاد لخته شود. اشاره کردید که پدر از نظر بدنی فردی سالم است و دچار چربی خون بالا و قند نیست‌، اما با این حال توصیه می‌شود مصرف خوراکی‌های چرب، شور و شیرین را متوقف کرده و برای اطمینان بیشتر یک‌بار دیگر آزمایش‌های لازم را برای بررسی شرایط‌شان‌ انجام دهند. کمپرس آب سرد هم از دیگر راهکارهای کمک به درمان کبودی بدن است.

دکتر ایرج خسرونیا‌ /‌ متخصص داخلی ـ گوارش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها