با تصویب یک طرح انجام می‌شود

تولید 250 سریال «الف» طی 5 سال در تلویزیون

تردیدی نیست که امروزه تلویزیون در بسیاری از شئونات زندگی بشر نقشی اساسی را ایفا می‌کند و نمی‌توان کارکردش را در تربیت، آموزش، رفتارسازی، مناسک‌سازی و تبیین سبک زندگی نادیده گرفت. تلویزیون در میان رسانه‌ها همچنان جایگاه ویژه خود را حفظ کرده و هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارد. این رسانه فراگیر در بطن زندگی مردم است و نه حاشیه آن.
کد خبر: ۸۰۹۸۱۸
تلویزیون در بطن زندگی مردم است

مردم کشور ما با رادیو و تلویزیون زندگی می‌کنند بنابراین این باور مهمی است که مسئولیت بخشیدن به جامعه در برابر تهاجم فرهنگی رسانه‌های غربی و ایجاد تعمیق در اعتقادات و باورهای عمومی جامعه را از کارکردهای‌شان بدانیم.

نقش تلویزیون با وجود تعدد رسانه‌های به خصوص اجتماعی در چند سال اخیر همچنان بی‌بدیل است و کارکردهای منحصر به فرد خودش را دارد.

باید کارکردهای این رسانه را در همه شئونات زندگی مورد توجه قرار داد. جامعه‌شناسان معتقدند که بار اصلی آموزش و تربیت عمومی با وجودی که متولیان دیگری هم دارد همچنان بر دوش تلویزیون است.

این رسانه همچنان از شان بالایی در جامعه برخوردار است؛ پس باید نهایت استفاده و بهره‌وری را از آن برد. مهم‌ترین کارکرد تلویزیون استفاده از داشته‌ها و سرمایه‌های بالقوه و بالفعل خود مخاطبان است.

تلویزیون باید داشته‌های مردم را به آنها یادآور شود و به هیچ عنوان لحن دستوری و حتی متذکرانه به خود نگیرد.

به طور مثال، در مقوله آداب و رسوم لزومی ندارد که تلویزیون یک شیوه جدید را ابداع کند، چرا که در لایه‌های مختلف فرهنگ ملی و بویژه فرهنگ اسلامی‌مان همه چیز نهفته است.

مشکل اینجاست که ما از داشته‌های خودمان فاصله گرفته‌ایم. هر‌گونه آگاهی بخشی و یادآوری اگر در قالب سرمایه‌ها و داشته‌های دینی، اعتقادی و ملی خودمان باشد کفایت می‌کند.

کارکرد تلویزیون آن گاه می‌تواند تاثیرگذار باشد که این رسانه در میان مردم بایستد و به آنها یادآور شود که چه داشته‌اند و چقدر از داشته‌هایشان فاصله گرفته‌اند.

در زمینه آموزش فرهنگ شهروندی اگر به صورت نسبی در نظر بگیریم کارکرد تلویزیون تا حدودی رضایتبخش است اما به صورت مطلق، نه.

این رسانه هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خودش را در این زمینه پیدا کند. مخاطب انتظار دارد که همه نیازهایش را در تمام مقاطع زندگی از طریق رسانه ملی تامین کند و تلویزیون باید بتواند به این نیاز پاسخ مثبت و مناسب بدهد و اصولا به همه شئونات زندگی بپردازد.

مقام معظم رهبری یک تعبیر زیبا دارند که «تلویزیون یک مدرسه عمومی است». از جمله ایشان این‌گونه می‌توان استنباط کرد که یک مدرسه خوب همیشه باید شاگردان ممتازی را تحویل اجتماع دهد و نه فقط به جنبه درسی که به همه ابعاد و نیازهای زندگی آنها توجه داشته باشد.

تلویزیون کارکردهای فراوانی دارد که برخی از آنها هنوز نادیده گرفته شده است؛ از جمله نقش و سهمش در آشنا کردن مردم با فرهنگ شهروندی و وظایف و البته حق و حقوقی که در این زمینه دارند.

حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌ مقدم - معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها