هوش و استعداد جوانان ایرانی همیشه و همه جا زبانزد و شهره خاص و عام بوده است. گواه این ادعا هم افتخارات بسیاری است که آنها هر روزه در داخل کشور و در چرخه تولید علم و پیشرفت صنایع به دست می آورند
کد خبر: ۸۰۸۸۷
و هر ساله در مجامع علمی - بین المللی توانایی ایران و ایرانی را به همه گوشزد می کنند.
برای آن که این مساله را بخوبی لمس کنید، کافی است پا را از مرزهای کشور بیرون بگذارید و یا در مسابقات مختلف علمی این برتری را ببینید.
در هفته های گذشته در خبرها از حضور موفق جوانان مخترع ایرانی در نمایشگاه IENA 2005با خبر شدیم و درصدد برآمدیم تا جزییات بیشتری را از زبان برگزیدگان ایرانی این نمایشگاه بشنویم.
گرچه این سوال برای ما همچنان باقی است که آیا در صورت موفق نبودن این جوانان در محفل هایی خارج از کشور، باز هم اطلاع رسانی درباره ابداعات آنان صورت می گرفت؛!


پنجاه و هفتمین دوره نمایشگاه ایده ها، اختراعات و نوآوری های آلمان (IENA 2005) از 3تا 6نوامبر (12تا 15آبان) در شهر نورنبرگ آلمان برگزار شد.
در این نمایشگاه که 680مخترع از 30کشور جهان از جمله روسیه ، چین ، آلمان ، فرانسه ، کره ، تایوان و پرتغال شرکت داشتند مخترعان کشورمان موفق شدند با ارائه 22طرح و اختراع ، یک مدال طلا، 3نقره ، یک برنز و جایزه ویژه جوان ترین مخترع را کسب کنند.
نمایشگاه اختراعات و ابتکارات آلمان یکی از 3نمایشگاه که معتبر در زمینه اختراعات در دنیاست که همه ساله در کشور آلمان برگزار می شود در کنار نمایشگاه اختراعات ژنو و نمایشگاه سئول مورد حمایت فدراسیون بین المللی اختراعات است.

بیایید دردهای جهان را کاهش دهیم
حمید تاج روزیان تنها کسی از کاروان مخترعان ایرانی است که موفق به کسب مدال طلا در این نمایشگاه شده است. اختراع او که دستگاه استریل بگ یا دستگاه دیالیز سیار نام دارد، قادر است پری تونیت (عفونت سفاتی) در این نوع دیالیز را به صفر برساند، عفونت های بیمارستانی را به مقدار چشمگیری کاهش دهد و به این ترتیب تحولی بزرگی را در انجام دیالیز سفاتی و زندگی مبتلایان به نارسایی کلیوی ایجاد کند.
تاج روزیان در خصوص اختراع خود می گوید: یکی از دلایلی که بیماران همودیالیز از دیالیز سفاتی یعنی پریتونیال دیالیز استقبال نمی کنند، مشکلاتی است که این نوع دیالیز دارد که از جمله آنها می توان به عفونت های شایع اشاره کرد.
ضمن آن که فرد دیالیزی مجبور است 4تا 6نوبت در شبانه روز در مکانی مناسب و استریل دیالیز شود که این امر علاوه بر محدودیت مکانی باعث مشکلات بسیاری برای این افراد می شود.
آنها به ناچار برای هر بار دیالیز مجبور هستند محیط، دستگاه ها و دستان خود را با مواد استریل کننده ای همچون اتانول که البته برای سلامت بی زیان نیستند، ضدعفونی کنند.
اما دستگاه استریل بگ این محدودیت را از بین برده است و مبتلایان می توانند در فرآیندی دور از استرس در هر مکان و تحت هر شرایطی دیالیز شوند. کافی است این دستگاه در مسافرت ها، محل کار، اتوبوس ، خانه و... همراه بیمار باشد. حتی نابینایان هم با آموزش های لازم می توانند شخصا از آن استفاده کنند.
این دستگاه که بنا به تاییدات متخصصان داخلی و خارجی اولین ابداع برای کمک به بیماران کلیوی محسوب می شود، بسیار سبک و اندازه آن چیزی در حدود 35*25سانتی متر است و علاوه بر قابل حمل بودن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های جهانی که دولتها برای این بیماران خاص می پردازند، داشته باشد.

جوان ترین مخترع دنیا
پرگل کلانتری که جایزه ویژه جوان ترین مخترع نمایشگاه آلمان را کسب کرده ، 18ساله است. او ضمن اشاره به کسب مدال طلا در نمایشگاه ژنو سال گذشته می افزاید: در نمایشگاه نورنبرگ آلمان با 2اختراع حضور یافتم که به واسطه آنها 2مدال نقره به من اعطا شد.
یکی از اختراعاتم دستگاه کنترل علایم حیاتی بدن راننده ، خلبان و جعبه سیاه اتومبیل است که البته علاوه بر مدال نقره جایزه ویژه به این علت به من داده شد. اختراع بعدی هم دستگاه کمک آموزشی ردیاب نوری است.
کلانتری در ادامه درخصوص ویژگی های اختراع اولش می گوید: دستگاه کنترل علایم حیاتی راننده ، خلبان و جعبه سیاه اتومبیل در فرمان تعبیه می شود و هنگامی که راننده دستش را روی فرمان قرار می دهد، ضربان قلب ، دمای بدن و تمام علایم حیاتی او از طریق حسگرهایی که روی فرمان قرار دارند، اندازه گیری می شود و همزمان روی صفحه نمایشگری که در وسط فرمان جاسازی شده نمایش داده می شود.
این دستگاه در صورتی که علایم حیاتی بدن راننده از حالت طبیعی و نرمال خارج شود، به راننده هشدار می دهد و در صورت ادامه این شرایط، ضمن اعلام خطر به وسیله چراغها به اتومبیل های اطراف، باعث توقف اتومبیل می شود.
از سوی دیگر، دستگاه دارای حافظه ای است که دمای بدن ، ضربان قلب ، سرعت اتومبیل، بسته بودن کمربندها، خرابی چراغها و به طور کلی وضعیت اتومبیل و راننده هر 5دقیقه یک بار در آن ثبت می شود.
به این ترتیب ، اگر اتومبیل تصادف کند و یا سانحه ای برای آن پیش آید، پلیس می تواند با بررسی این به اصطلاح جعبه سیاه هم وضعیت راننده و هم وضعیت اتومبیل را قبل از سانحه دریابد.
کلانتری می افزاید: دستگاه کمک آموزشی ردیاب نوری کار رصدی و نجومی نیز انجام می دهد. با این دستگاه بدون استفاده از چشم مسلح یا نرم افزار کامپیوتری در عرض 5دقیقه می توان خسوف و کسوف را مشخص کرد. تاکنون چنین کاری در دنیا انجام نشده است.
این دستگاه دارای 2بخش ردیاب نوری و شبیه ساز خورشیدی است که با توجه به حداکثر انرژی خورشیدی ای که دریافت می کند، وضعیت آرایش و نحوه قرار گرفتن ماه ، زمین و خورشید که در بخش دوم شبیه سازی می کند.
بنابراین با توجه به این مساله خسوف و کسوف براحتی قابل تشخیص است. این دستگاه می تواند برای مدارس و افرادی که کارهای نجومی انجام می دهند، کاربرد زیادی داشته باشد.
کلانتری در ادامه می گوید: دستگاه کنترل علایم حیاتی راننده و جعبه سیاه مورد استقبال بسیاری از کارخانجات اتومبیل بخصوص کارخانجات آلمان قرار گرفت. آنها باور نمی کردند که با امکانات محدود بتوان چنین چیزهایی را ساخت.

مقاوم ترین فولاد دنیا
دیگر مخترع ایرانی که در نمایشگاه نورنبرگ موفق به کسب مدال نقره شده است مهندس مجید صافی است. صافی درخصوص طرح خود می گوید: طرح من در زمینه متالوژی و استحکام فولادهای فوق مستحکم است.
این ابداع حاصل 7سال کار مستمر بر فولاد و افزایش استحکام فولادهای فوق مستحکم به همراه بالا بردن مقاومت ضربه ای آنهاست و برای اولین بار در دنیا طرحی در زمینه عملیات حرارتی فولادها ارائه کرده ام.
این نوع فولادها در صنایع خودروسازی ، هواپیماسازی و صنایع دیگر کاربرد وسیعی دارند، یعنی در هر جایی که بخواهیم فولادی با تحمل نیروی زیاد استفاده کنیم ، می توان از آنها استفاده کرد. به این ترتیب، انقلاب بزرگی در استحکام و سبک سازی صنایع برداشته ام.
باید توجه داشت که هر چه استحکام فولاد افزایش یابد، شکنندگی آن هم افزوده می شود و این مساله نقطه ضعف فولادهای فوق مستحکم است ولی من توانستم برای اولین بار در دنیا استحکام 1550مگاپاسکال از فولاد را به دست آورم ، ضمن آن که مقاومت به شکنندگی آن نیز تا 14درصد افزایش یافت.
صافی استفاده از فولادهای فوق مستحکم را جزو مباحث مطرح روز دنیا می داند که به کمک آنها می توان سازه های سبک تری تولید کرد که ضمن قطر کمتر، استحکام و فناوری ، راندمان بالاتری دارند و برای تولید آنها سوخت و انرژی کمتری مصرف می شود.
صافی درخصوص سطح علمی نمایشگاه می گوید: سطح مسابقات بالا بود و ما با تمام بضاعتی که داشتیم ، در آن شرکت کردیم. مهم این است که ما با دست خالی از نظر کمکها و حمایت های دولتی ، توانستیم در نمایشگاهی شرکت کنیم که اکثر شرکت کنندگان از حمایت های مالی بالایی برخوردار بودند و حتی فضای غرفه ای که داشتند، 20تا 50متر فضای غرفه های ما بود؛ ولی ما در عین حال توانستیم در رقابت شدیدی که آنها با ما داشتند موفق بیرون آییم.

زنگ زدن ممنوع!
علی کریمی زارچی نیز با 2اختراع در پنجاه و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی آلمان موفق به کسب یک مدال برنز شده است.
کریمی درباره اختراعاتش می گوید: اختراع اول من ، سیستم افزایش دهنده عکس العمل راننده هنگام ترمزهای ناگهانی و طرح دوم نیز برچسب ضد زنگ زدگی است.
وی در توضیح اختراع اولش می گوید: در کلیه خودروها چه آنهایی که ترمز معمولی دارند و چه آنهایی که دارای سیستم ABS هستند، راننده هنگامی که با مانعی مواجه می شود، مدت زمانی طول می کشد تا پایش را از روی گاز بردارد و روی ترمز بگذارد.
این زمان حدود 4/0 ثانیه است که با سرعت 120کیلومتر در ساعت به ازای هر 1/0 ثانیه تاخیر، خودرو 330سانتی متر جلوتر می رود.
اما من سیستمی را روی خودرو پیاده کرده ام که این مدت زمان و زمان عکس العمل راننده را تا نصف کاهش می دهد که این مساله علاوه بر این که توقف سریع تر خودرو را امکان پذیر می کند، نقش چشمگیری در کاهش سوانح رانندگی دارد.
این مخترع جوان درباره برچسب ضد زنگ زدگی نیز می گوید: در حال حاضر، یکی از مشکلاتی که تمامی ما با آن مواجه هستیم ، بحث زنگ زدگی سازه های فلزی است. هم اکنون برای جلوگیری از این معضل تنها در صنایع کشتی سازی و سازه های دریایی و پتروشیمی از روش حفاظت کاتدی استفاده می شود ولی این برچسب قابلیت کاربرد در تمامی مناطق را دارد.
یعنی علاوه بر این که می توانیم از آن در کشتی ها و سازه های پتروشیمی و دریایی استفاده کنیم ، در منازل و ادارات هم قابل استفاده است. این برچسب می تواند کل وسیله یا سازه را از خطر زنگ زدگی محافظت کند.
کریمی که در مسابقات سال گذشته ژنو نیز برای این اختراعات موفق به کسب یک مدال طلا و 2نقره شده است ، معتقد است تمام بچه هایی که در ژنو مدال گرفتند نیز می توانستند در این جایگاه هم حضور داشته باشند؛ ولی شاید به دلیل نبود توانایی مالی و نبود پشتیبانی لازم ، از شرکت در این نمایشگاه بازماندند.
وی که مانند دیگر مخترعان مورد استقبال خارجی بسیاری قرار گرفته ، با وجود نبود استقبال چندان در ایران ترجیح می دهد تا طرح خود را در کشور خود به تولید انبوه برساند.


بهاره صفوی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها