گالری‌گردی؛ نسخه‌ای برای تلطیف روح

برای این هفته نیز بازدید از چند نمایشگاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در حالی که بیشترین توجه‌ها به نمایشگاه‌های فرهنگسرای نیاوران و همین‌طور نمایشگاه موزه هنرهای معاصر است، گالری‌های دیگر هم نمایشگاه‌های جالب توجهی برپا کرده‌اند که بازدید از آنها، خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۸۰۸۸۲۳
گالری‌گردی؛ نسخه‌ای برای تلطیف روح

موزه هنرهای معاصر و هنرمندان مهاجر

نمایشگاه آثار حجمی، تابلو نقاشی و چیدمان بیژن بصیری با عنوان «مطلق» و آثار تابلوهای نقاشی مهرداد صدری با عنوان «در بودن با خویشتن و جهان» در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است.

بیژن بصیری متولد 1333 تهران و فارغالتحصیل از آکادمی هنرهای زیبای رم است. او سال 1354 برای تحصیل عازم ایتالیا شد و تاکنون در آنجا زندگی میکند. آثار بصیری در نمایشگاههای انفرادی و گروهی بسیاری در کشورهای مختلف جهان بهنمایش درآمده است. آثار بصیری با چیدمانی خاص و سنجیده و با ترکیبی از تکنیکهای مختلف و با استفاده از رنگدانهها با بهرهگیری از مواد گوناگونی مانند خمیر کاغذ، فولاد، برنز، عناصر گدازهای و پردازش تصویر تولید شده است.

مهرداد صدری متولد 1323 تهران و فارغالتحصیل رشته هنرهای تزئینی و نساجی از دانشگاه هنرهای کاربردی وین است. در آثار مهرداد صدری جزئیات انسان و اشیا از بافتشان بیرون آمده و با ایجاد تغییراتی در ابعاد آنها بهگونهای متفاوت با یکدیگر مرتبط شدهاند. چنین روندی قالب فرم را از میان برداشته و همزمان مسیری را برای هنرمند میگشاید تا بتواند آنچه را در ذهن خود دارد تعبیر کند که در آن پیشینه هنر ایرانی با تاریخچه کهن و فرهنگ غنی پنهان نیست و آثار خود را با نقاشی شعر لطیف و خلاقیت با رنگهایی تلفیقی و زنده بهوجود میآورد. در این نمایشگاه 50 اثر نقاشی از مهرداد صدری و 15 مجموعه آثار چیدمان نقاشی و حجمی از بیژن بصیری به نمایش درآمده است.

شاگردان هانیبال الخاص در یک نمایشگاه

نمایشگاه آثار شاگردان هانیبال الخاص در سالگشت 85 سالگی تولدش در نگارخانه لاله برپا شده است. این نمایشگاه با همکاری فرزند او، بونا الخاص، انجمن نقاشان ایران و نشر نظر برگزار شده و هدف از آن زنده نگه داشتن یاد این هنرمند و تقدیر از زحمات و کوششهای فرهنگی هنریاش، بویژه در امر آموزش هنر است. الخاص علاوه بر فعالیت مستمر در حوزه نقاشی تا آخرین روزهای حیاتش در حوزه ادبیات و نقد نیز فعال بود.

این، اولین نمایشگاه گروهی پس از درگذشت الخاص است که طیف گوناگونی از شاگردانش را در برمیگیرد؛ شاگردان و دوستانی که نهتنها امروز خود هنرمندان برجستهای هستند، بلکه سهم بسزایی در آموزش طراحی و نقاشی ایران دارند. در این رویداد، آثار بیش از 60 هنرمند ارائه شده است.

برخی هنرمندان شرکتکننده در این رویداد عبارتند از: رضا بانگیز، بهرام دبیری، رزیتا شرفجهان، ترانه صادقیان، نیلوفر قادرینژاد، احمد وکیلی، علی ندایی، ناصر محمدی، مسعود سعدالدین، کتایون مقدم، هادی ضیاءالدینی و حامد صحیحی.

هانیبال الخاص از نقاشان نامدار ایرانی است که بیشتر او را با نقاشی دیواری لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا) میشناسیم.این نمایشگاه تا پایان خرداد در نگارخانه لاله همه روزه جز روزهای تعطیل برپاست.

لوازم پزشکی در قالب هنر

مجموعه چیدمان لیلی عامری با عنوان «شفاف رؤیتناپذیر» تا سوم تیر در گالری شیرین به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه ۱۲ لایت باکس همراه یک اینستالیشن به نمایش گذاشته شده است. در این مجموعه لایتباکس، ۱۰ کار در ابعاد ۴۰ در ۵۰ و دو کار در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ هستند و چیدمان نیز یک اتاق جداگانه را به خود اختصاص داده است.

این مجموعه از یکسری نقاشی شکل گرفته است؛ نقاشیهایی که به مرور محو شدند و درون جعبهها قرار گرفتند یا پوشیده شدند و در واقع کمکم با پنهان شدن به آثار دیگری که امروز در نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است، تبدیل شدند. در چیدمان عامری نیز از یکسری لوازم پزشکی و شیشههای آمپول و ظرفهای آزمایشگاه استفاده شده است که درون آنها عروسکهایی قرار داده شدهاند.

پردهخوانی سیمرغ

پنج نقاشی و یک ویدئو آرت محمد اسکندری در گالری آران در نمایشگاهی با نام «پردهخوانی سیمرغ» به نمایش گذاشته شده است. نقاشیهای او روی بومهایی با ابعاد بزرگ 130 در 220 سانتیمتر و بزرگتر کشیده شده است. در همه این نقاشیها پسزمینه یک فضای گسترده را در افقشان نشان میدهد. در پیشزمینه تمام آنها یک ردیف از گلهای لاله یا شقایق سرخ کشیده شده است و میان این دو پلان چند فیگور کلاژ شده قرار گرفتهاست. منظور از کلاژ در اینجا قرار دادن تصاویر بریدهشده به معنای تکنیکی و چسباندن‌‌ روی بوم نیست، بلکه قرار دادنِ فیگورهای بدون تناسب با فضای نقاشی است. فیگورها انگار از عکسهای با کنتراست خیلی بالا و سیاه و سفید در روزنامههای قدیمی بریدهشده و در کار قرار گرفته باشند. آنها تصاویری از افراد جوانی هستند که سرخوش و خوشحال به نظر میآیند.

پسزمینه بعضی از این نقاشیها نمادهایی ملی را در خود جای دادهاند: دماوند، مسجد تاریخانه دامغان و سردر دانشگاه تهران. در کنار اینها شیوه بازنمایی فیگورها و تصویر گلهای لاله یادآور دوران دفاع مقدس هستند. این اتفاقات نمادین در نقاشیها مخاطب ایرانی را به حال و هوای گذشته ملیاش هدایت میکنند. اما جوانی و سرمستی فیگورهای جوان، میتوانند اشاره به زمان حال باشند. ویدئوی اسکندری هم که در یکی از اتاقهای گالری روی دیوار پخش میشود خود اسکندری را نشان میدهد که سوار بر دوچرخهای قدیمی در حیاط یک خانه قدیمی دور حوض میچرخد.

نمایشگاه ایتالیاییها و ایرانیها

آثار پنج هنرمند ایتالیایی و یک هنرمند ایرانی هم در نگارستان آن به نمایش گذاشته شده است. هنرمندانی که در این نمایشگاه شاهد آثارشان خواهید بود از فارغالتحصیلان آکادمی فلورانس هستند. گلنار دشتی، هنرمند ایرانی حاضر در نمایشگاه که این رویداد با پیشنهاد او شکل گرفته نیز در این آکادمی تحصیل کرده است و از آنجا که دو شهر فلورانس و اصفهان خواهرخوانده هم هستند و فضایی شبیه هم دارند تصمیم گرفته این نمایشگاه را برپا کند.

کویر، روستاها و معماری شهر اصفهان از جمله موضوعاتی است که اعضای گروه به آنها پرداختهاند. در نمایشگاه «پروژه انار» آثاری از ویتوریا بانیولی، میریم پوجالی، گلنار دشتی، لوکا کورتی، استفانو گالی و امانوئله گرکو به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا سوم تیرماه برگزار میشود.

نمایشگاه پوستر دانشجویان گرافیک

مدرسه ایده، از تاریخ 22 تا 28 خرداد میزبان نمایشگاه گروهی طراحی پوستر ـ کاتالوگ و بروشور دانشجویان گرافیک دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

در این رویداد آثاری از 31 نفر از دانشجویان گرافیک دانشگاه جامع علمی کاربردی در شاخههای طراحی پوستر ـ کاتالوگ و بروشور به نمایش درآمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها