حتما نام سرطان پروستات را بارها شنیده‌اید، سرطانی که از آن به عنوان قاتل مردان مسن یاد می‌شود. چراکه این سرطان بعد از سرطان پوست جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان، بویژه مردان بالای 50 سال است. سرطان پروستات در بیشتر مواقع خیلی آرام و بدون علامت خاصی شکل می‌گیرد، بنابراین آگاهی از نشانه‌ها و زنگ خطرهای این بیماری می‌تواند به پیشگیری زودهنگام و در نتیجه درمان‌های مؤثر منجر شود.سرطان پروستات معمولا در مراحل اولیه علامتی از خود نشان نمی‌دهد، ولی در ادامه ممکن است با نشانه‌هایی مثل تکرر ادرار بویژه شب‌ها، دشواری در شروع و خاتمه دفع ادرار، دفع ادرار به طور منقطع، احساس درد یا سوزش در زمان دفع ادرار و وجود خون در ادرار یا ترشحات دستگاه تناسلی ظاهر شود.
کد خبر: ۸۰۸۷۵۱

غده پروستات به اندازه یک گردو است و در قسمت تحتانی مثانه قرار گرفته و وظیفه تولید ترشحات دستگاه تناسلی مردانه را بهعهده دارد. با افزایش سن، اندازه این غده هم بیشتر میشود و گاهی بر مثانه یا مجاری ادراری فشار میآورد و باعث بروز نشانههایی مشابه سرطان پروستات میشود. پزشکان غده پروستاتی را که بزرگ شده باشد، سرطان خوشخیمی میدانند که قابل درمان است.

از طرف دیگر، التهاب پروستات هم میتواند علائمی در ناحیه مجاری ادراری ایجاد کند که باعث التهاب، عفونت و تب شود که بیشتر به درمانهای دارویی پاسخ میدهد. همانطور که اشاره شد، افزایش سن بویژه سن بالای 50 سال یکی از عوامل پرخطری است که مردان را در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار میدهد. علاوه بر این، سابقه خانوادگی و وراثت هم از دلایل بروز این سرطان در مردان محسوب میشود. مردانی که پدر یا برادر آنها مبتلا به سرطان پروستات بودهاند، دو برابر بیش از دیگران و سیاهان آمریکایی بیشتر از سایر نژادهای دنیا در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

گذشته از عوامل خطرسازی که خارج از کنترل انسان است و مردان را مستعد ابتلا به سرطان پروستات میکند، این سرطان هم مثل بقیه سرطانها تا حدود زیادی قابل کنترل و پیشگیری است. بررسیها نشان میدهد سرطان پروستات در کشورهایی که گوشت قرمز و لبنیات پرچرب مصرف میکنند، آمار بیشتری را به خود اختصاص داده است. دلیل اصلی این موضوع بدرستی مشخص نشده، اما بررسیها نشان میدهد، چربیهای لبنی بویژه چربیهای حیوانی گرفته شده از گوشت قرمز میزان هورمونهای مردانه را تقویت میکند که با افزایش رشد سلولهای سرطانی پروستات همراه است. در واقع، مصرف رژیم غذایی فاقد میوهها و سبزیجات، نقش مؤثری در افزایش خطر ابتلا به این سرطان دارد. ولی از طرف دیگر، محققان معتقدند برخلاف تصور بعضیها، برقراری روابط جنسی مکرر و وازکتومی جزو دلایل بروز این بیماری نیست.

پزشکان همواره توصیه میکنند مردان بالای 50 سال به دلیل بالا بودن خطر ابتلا به سرطان پروستات باید هر سال تحت نظر پزشک و بررسیهای تکمیلی قرار بگیرند. از طرف دیگر، مردان 40 سال به بالایی که بیش از یک نفر از اقوام درجه یک آنها مبتلا به سرطان پروستات باشد هم باید به صورت مرتب مورد معاینه قرار بگیرند. به طور کلی، سرطان پروستات در چهار مرحله بروز میکند.

در مرحله اول، سرطان خفیف است و فقط در ناحیه غده پروستات دیده میشود.

در مرحله دوم، سرطان پیشرفت کرده ولی همچنان به غده پروستات محدود میشود.

در مرحله سوم، سلولهای سرطانی به خارج از بافت پروستات و کیسه تولید ترشحات دستگاه تناسلی گسترش پیدا میکنند.

در مرحله پایانی و چهارم، سرطان به غدد لنفاوی نزدیک اندامها یا بافتهایی مثل مثانه یا مقعد، استخوانها یا ریه گسترش مییابد.

سرطان پروستات معمولا آهسته رشد میکند و از هر 10 مبتلا حداقل 9 نفر در مرحله اول شناسایی میشوند. متوسط زمانی که مبتلایان به این سرطان میتوانند عمر کنند در حدود پنج سال است ولی بسیاری از آنها بیشتر از این زمان زندگی میکنند.

محققان دریافتهاند ورزش و فعالیت بدنی منظم در کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات موثر است. از طرف دیگر، مصرف پنج وعده یا بیشتر از میوهها و سبزیجات در طول روز، غلات سبوسدار به جای گندم سفید یا برنج سفید و محدود کردن مصرف گوشتهای پرچرب به بیماران کمک میکند تا زودتر بهبود پیدا کنند.

منبع: وب ام دی

مترجم: ندا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها