ضرورت کسب توافق در ژنو

روز دوشنبه (25 خرداد) نخستین نشست طرف‌های درگیر داخلی در یمن با میانجیگری سازمان ملل در ژنو آغاز شد.
کد خبر: ۸۰۸۴۸۰
ضرورت کسب توافق در ژنو

در این نشست سه هیات یمنی حضور دارند. دو هیات یمنی یکی به نمایندگی از کمیته‌های انقلابی به رهبری انصارالله و دیگری به نمایندگی از حزب کنگره ملی به ریاست علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق این کشور از صنعا پایتخت یمن عازم ژنو شدند و یک هیات به نمایندگی از عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن نیز از ریاض عازم ژنو شد که در اصل نمایندگی هیات سعودی را در پوشش یمنی در مذاکرات ژنو بر عهده دارد. هر یک از این سه هیات خواسته‌ها و مطالبات متفاوتی را در نشست ژنو پیگیری می‌کنند که همین امر بر پیچیدگی‌های این نشست و امکان کسب نتیجه از آن می‌افزاید.

در ضمن خواسته‌های هر یک از هیات‌ها تابعی از موقعیت و وضعیت خاصی است که در تحولات سیاسی و نظامی یمن از آن برخوردارند. هیات کمیته‌های انقلابی به رهبری انصارالله (به لحاظ مسئولیتی که در صیانت از انقلاب نیمه تمام یمن احساس می‌کند یا به لحاظ محبوبیتی که در روند انقلاب و در دفع تهدیدهای القاعده یا درپاسخ به تجاوزات هوایی عربستان کسب کرده) در تلاش است از نشست ژنو به عنوان فرصتی برای تبدیل برتری و پیروزی نظامی به دستاوردهای سیاسی و همچنین به عنوان تریبونی برای افشای جنایات عربستان در یمن استفاده کند و از این طریق صدای ملت یمن را به گوش جهانیان برساند.

در مقابل هیات عبدربه منصور هادی که در اصل خواسته‌ها و مطالبات عربستان را در نشست ژنو نمایندگی و پیگیری می‌کند با توجه به شکست برنامه‌های سیاسی و نظامی عربستان در یمن در تلاش است از نشست ژنو به عنوان فرصتی برای حفظ حداقل جایگاه خود در یمن و خروج آبرومندانه از باتلاق این کشور استفاده کند .

دراین میان هیات حزب کنگره ملی یمن به عنوان نیروی سوم تلقی می‌شود که هر چند به لحاظ میدانی و بخصوص در برابر تهاجم عربستان خود را هم سنگر کمیته‌های انقلابی قلمداد می‌کند اما به نظر می‌رسد ورود دیرهنگام آن به صحنه سیاسی و نظامی یمن بر اساس یک طرح و نقشه حساب شده و به مثابه اهرم تعادل در توزیع قدرت و جلوگیری از انحصار آن در دست کمیته‌های انقلابی به رهبری انصارالله صورت گرفته است . ب

ا این‌که نقاط اشتراک چندانی در خواسته‌ها و مطالبات هیات‌های شرکت کننده در ژنو دیده نمی‌شود و از این لحاظ ماهیت گفت‌وگوهای نشست ژنو به بازی حاصل جمع جبری صفر شباهت دارد وامکان دستیابی به توافق را در شرایط عادی غیرمحتمل نشان می‌دهد، اما در این میان فجایع انسانی ناشی از تجاوزات هوایی عربستان به یمن ازیک سو و فرارسیدن ماه مبارک رمضان ازدیگر سو ضرورت‌های جدیدی پدید آورده که دستیابی به توافق در نشست ژنو را به منظور جلوگیری از تشدید فجایع انسانی اجتناب‌ناپذیرکرده است.

آمارهای منتشر شده به‌روشنی گویای این ضرورت است. طبق این آمارها در طول حملات هوایی 80 روزه عربستان به یمن بیش از 10 هزار نفر از مردم این کشور که اغلب آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند کشته و زخمی شده‌اند و حدود 20 هزار منزل مسکونی ویران شده یا آسیب‌دیده که بیش از یک میلیون آواره بر جای گذاشته است و در عین حال 80 درصد مردم این کشور یعنی قریب به 20 میلیون نفر به کمک‌های غذایی فوری نیاز پیدا کرده‌اند و در چنین شرایطی حتی اگر توافق سیاسی جامع حاصل نشود، دست‌کم توقف حملات هوایی یکجانبه عربستان به یمن ضروری است و تحقق این امر مستلزم اعمال فشار بر دولت متجاوز سعودی و طرح پیگرد قضایی جنایات جنگی عربستان است که به نظر می‌رسد به صورت یک درخواست و مطالبه جدی از سوی هیات کمیته‌های انقلابی به رهبری انصارالله در نشست ژنو مطرح خواهد شد.

احمد کاظم‌زاده

کارشناس خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها