جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

اردوغان روی لبه تیغ

امروز یکشنبه روز سرنوشت رجب طیب اردوغان و حزب او «عدالت و توسعه» است و انتخابات پارلمانی این دوره نیز مشخصه هایی متفاوت از هر زمان دیگری دارد؛ مختصاتی که می تواند نقشه سیاسی آینده ترکیه را تغییر و به 12 سال تسلط بی چون و چرای حزب عدالت و توسعه در این کشور پایان دهد.
کد خبر: ۸۰۵۴۴۹
اردوغان روی لبه تیغ

به گزارش جام جم آنلاین اردوغان تلاش دارد خود را از همیشه با روحیه تر نشان دهد، اگرچه رفتارهای منفعلانه اش چنین امری را واقعی نمی‌نمایاند. او روز شنبه در تجمع انتخاباتی طرفدارانش در استان «آرداهان» شمال ترکیه این سخنان را بیان کرد: می گویند اگر اردوغان روز یکشنبه به آنچه می خواهد دست یابد، دیگر کسی جلودارش نخواهد بود.

اردوغان حرف و حدیث ها درباره خودش را به کل ترکیه تعمیم و ادامه داد: منظور آنها این است که کسی نمی تواند ترکیه را متوقف کند.

اما ظاهراً چند مؤلفه مهم قرار است انتخابات این دوره را از همه دوره های پیش متفاوت کند؛ انتخاباتی که اگر به شکست آقای اردوغان منجر نشود، عدالت و توسعه را ناچار خواهد کرد که به رأی شکننده‌ای اکتفا کند.

با ادامه مداخله های اردوغان در روند این انتخابات تحت عنوان رییس جمهور، شرایط رأی گیری و روند آن بسیار حساس تر و پیچیده تر از گذشته است.

جاه طلبی اردوغان ضربه های اولیه ضد تبلیغی را به او وارد کرده است. احساسات ضد اردوغانی در رای چند روز پیش دادگاه عالی ترکیه علیه وی کاملا مشخص بود؛ روزی که دادگاه رای به تعلیق ساخت و ساز کاخ مجلل اردوغان داد. در این حکم آمده است که بنای قصر اردوغان از ابتدا غیرقانونی بود و به موجب حکم دادگاه همه احکام اردوغانی درباره ساخت و ساز قصر ملغی می شود.

افزایش اختیارات ریاست جمهوری به سود اردوغان نیز، هم افکار عمومی ترکیه را حساس کرده و هم مخالفان او را برای توقف این موضوع مصمم تر از همیشه کرده است.

یک مولفه تعیین کننده دیگر به انتخابات این دوره افزوده شده است که شروع جدی آن با یک انفجار خونبار آغاز شد؛ انفجار روز جمعه در کمپین انتخاباتی کردهای ترکیه (حزب دموکرات خلق‌) در شهر «دیاربکر» که دو کشته و حدود 100 زخمی بر جای گذاشت. این انفجار دو روز پیش از انتخابات پارلمانی ترکیه به وقوع پیوست.

اکنون حزب دموکرات کرد ترکیه برای اولین بار در تاریخ این کشور وارد رقابت های انتخاباتی می شود تا بیش از 10 درصد آرای رای دهندگان را درو کند. این، هدفی دشوار است اما غیرممکن نیست. به ویژه اینکه حالا کردها بیش از پیش جرات به چالش طلبی رقبا را در خود می بینند.

این انتخابات برای یک حزب مخالف دیگر در ترکیه نیز تعیین کننده است؛ «حزب جمهوری خلق» که در انتخابات گذشته متحمل خسارت های شدیدی شد و حالا دستاویزهای ضد اردوغانی را برای به ضعف کشاندن رقیب (عدالت و توسعه) به کار می گیرد.

همزمان با نظرسنجی ها و پیش بینی هایی درباره کاهش محبوبیت عدالت و توسعه، اردوغان تلاش می کند برای جامعه دینی ترکیه گفتمانی اسلامی و ملی را در پیش گیرد.

همین چند روز پیش، اردوغان در سالروز فتح استانبول به دست ترکان عثمانی با استناد به آیات قرآنی احادیث نبوی گفت که حزبش در برابر «آنانی که می خواهند شعله سرکش فتح استانبول به دست عثمانی ها در سال 1453 را خاموش کنند»، عقب نشینی نمی کند.

اما با نزدیک شدن به موعد انتخابات پارلمانی ترکیه، رسانه ها نیز در کشوری که گفته می شود بزرگترین زندان جهان برای خبرنگاران است فعال تر از همیشه شدند؛ به ویژه بعد از آنکه رسانه های مخالفی مانند روزنامه «جمهوریت» ارگان حزب جمهوری خلق از محموله های سلاح ارسالی دولت ترکیه برای گروه تروریستی داعش در سوریه در پوشش کمک های دارویی و همچنین اعزام سازماندهی شده تروریست های داعش به خاک کشور همسایه به دست دستگاه اطلاعاتی ترکیه افشاگری و ضربات شدیدی را در افکار عمومی به حزب حاکم به رهبری اردوغان وارد کردند.

گزارش های روزنامه حریت همراه با پخش تصاویری بود که اقدامات غیرمشروع دولت حزب حاکم را مستند می کرد. این موضوع به ورطه و چالشی تخریبی برای اردوغان تبدیل شد؛ اردوغانی که تلاش می کند نظام حکومتی را از پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر دهد.

قدر مسلم این است که آقای رییس جمهور این روزها باید با انرژی تر از هر زمان دیگری برای رقابت‌های انتخاباتی خیز بردارد اما دورخیز رقبا نیز برایش دل و دماغی نگذاشته است. برای نتیجه این رقابت اما چند ساعتی تحمل لازم است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها