شصت و پنجمین کنگره فیفا در حالی آغاز شد که این کنگره تحت تاثیر اتفاقاتی قرار داشت که دو روز قبل از آن و در پی دستگیری برخی از اعضای این نهاد به وجود آمده بود. در عین حال می‌شد حدس زد پچ پچ حاضران در این مراسم در مورد همین اتفاقات باشد یا شاید گمانه‌زنی‌ها در مورد ادامه ریاست بلاتر.
کد خبر: ۸۰۴۶۸۲

با این حال دستگیری برخی مقامات ارشد فیفا تنها خبری نبود که مانند بمب منفجر شود؛ خبر تهدید عده‌ای به بمبگذاری در محل برگزاری کنگره، دیگر مساله نگران‌کننده‌ای بود که خبرش خیلی زود میان حاضران پیچید. جروم واکه، دبیرکل فیفا با تائید این خبر به رویترز گفته بود، پلیس و ماموران امنیتی فیفا تمام اتاق‌های محل برگزاری کنگره را بازرسی کردند، اما چیزی نیافتند. فیفا تهدید بزرگی دریافت کرد، اما خوشبختانه مشکلی پیش نیامد. انتشار این خبر باعث شد پلیس حدود یک ساعت محل برگزاری کنگره را تخلیه کند. پس از آن که ثابت شد شایعه بمبگذاری فقط در حد یک تهدید بوده است، مراسم طبق برنامه اجرا شد تا به آغاز رای‌گیری ریاست فیفا نزدیک شویم و ببینیم آیا باوجود تحقیقات و بازرسی‌هایی که همچنان در آمریکا در مورد فساد فیفا و دستگیری چند عضو کمیته اجرایی این نهاد انجام می‌شود، آیا بلاتر می‌تواند برای پنجمین‌بار روی صندلی ریاست بنشیند یا نه؟

آغاز رای‌گیری

با وجود همه جنجال‌هایی که صورت گرفت، سپ بلاتر مانند دیگر نامزدها صحبت‌هایش را به آرامی آغاز کرد. صحبت‌های او آن‌قدر گیرایی داشت که بتواند تعداد زیادی از نمایندگان فیفا را برای رای دادن به این مرد 79 ساله سوئیسی مجاب کند. بلاتر در حالی برای پنجمین بار به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد که در دور اول رای‌گیری، مقابل 73 رای علی بن حسین اردنی 133 رای به دست آورده بود تا به این ترتیب در دور دوم تکلیف ریاست فیفا مشخص شود. البته با کناره گیری شاهزاده علی 39 ساله، بلاتر آن قدر از تداوم ریاست خود مطمئن شده بود که دست‌هایش را به نشانه پیروزی بالا گرفت. با این حال طی ادوار گذشته این اولین بار بود که انتخابات بلاتر به دور دوم کشیده می‌شد و این موضوع می‌تواند زنگ‌های خطر را برایش به صدا درآورد. بلاتر پس از انتخابش گفت در چهار سال آینده متعهد هستم قایقی به نام فیفا را به ساحلی امن برسانم. مشکل سن و سال ندارم زیرا ممکن است شما افرادی را ببینید که 50 سال دارند، اما پیر هستند. در حالی که در آمریکا هنوز تحقیقات و بازرسی‌ها درباره فساد فیفا ادامه دارد، یوفا همچنان خواستار تغییرات گسترده در فیفاست. هفته آینده جلسه یوفا در برلین پیش از برگزاری دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا برگزار می‌شود؛ جایی که اکنون پس از پیروزی بلاتر بر حریف اردنی‌اش، اوضاع چندان رو به راه نیست؛ زیرا تمام 53 عضو این نهاد حامی شاهزاده علی بودند و از نظر میشل پلاتینی حمایت کردند. گرگ دیک رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس می‌گوید اگر دیگر کشورهای اروپایی هم چنین تصمیمی بگیرند، انگلیس با تحریم جام‌جهانی موافق است. به ایده بلاتر برای تغییرات در فیفا بدگمان هستم. بعید است پس از دوسال او سر کار خودش باشد.

مقاومت در فیفا

یکی از بحث‌های جدی این کنگره موضوعی بود که نماینده فدراسیون فوتبال فلسطین در مورد کنار گذاشتن رژیم اشغالگر قدس از دنیای فوتبال مطرح کرد. جبرئیل رجوب فلسطینی برای عملی کردن پیشنهادش از چند هفته قبل با رئیس فیفا و دیگر مقامات سیاسی مذاکره کرده بود. او می‌گوید اینجا هستم تا فوتبال بازی کنم نه سیاست. من نمی‌خواهم گلی به ثمر برسانم، بلکه می‌کوشم از رنج ملتم کم کنم. فلسطینی‌ها می‌خواهند رفتارهایی که اسرائیل علیه بازیکنان این کشور در غزه و کرانه باختری انجام می‌دهند به پایان برسد و آنها بتوانند برای بازی براحتی به کشورهای دیگر سفر کنند. برای من این موضوعی احساسی نیست بلکه مساله مرگ و زندگی است. نماینده فلسطین در حالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کرد که به گفته نماینده رژیم اشغالگر، نگرانی‌های امنیتی دولت نتانیاهو از کنترل وی خارج است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها