دانشگاه دولتی میلان ایتالیا به عنوان بخشی از پروژه «دانته 750» ـ که به مناسبت هفتصد و پنجاهمین سالگرد تولد دانته آلگیه ری برگزار می‌شود ـ هولوگرامی از این پدر زبان ایتالیایی ساخته که قادر است به پرسش‌های بازدیدکنندگان اکسپو 2015 میلان پاسخ دهد.
کد خبر: ۸۰۲۴۷۷

دانته آلیگه ری، خالق سه گانه «کمدی الهی» سال 1265 میلادی در شهر فلورانس به دنیا آمد. تاریخ دقیق ولادت این شاعر به درستی مشخص نیست، اما گفته می‌شود بین 22 می‌ و 13 ژوئن متولد شده است. به همین علت، امسال برنامه‌های بزرگداشت تولد 750 سالگی دانته از اول ماه می‌با عنوان «دانته 750» همزمان با افتتاحیه اکسپو 2015 میلان آغاز شد. از جمله برنامه‌های این پروژه، حضور هولوگرام دانته میان تماشاگران اکسپو و پاسخ به پرسش‌های آنهاست. به اعتقاد سازندگان این هولوگرام، هرچند دانته به عنوان سرشناس‌ترین شاعر ایتالیایی در دنیا شناخته می‌شود؛ اما از زوایای انسانی شخصیت این هنرمند اطلاع دقیقی در دست نیست. اکنون با توسعه این هولوگرام، فرصتی فراهم آمده تا مردم به پاسخ این پرسش‌ها برسند. در حقیقت قرار است این دانته مجازی از 19 ژوئن تا 31 اکتبر 2015 (29 خرداد تا 9 آبان 94، روز اختتامیه اکسپو) در قلعه اسفورتزای شهر میلان حضور یابد و به این پرسش‌ها پاسخ دهد. جولیانا نوولی، استاد ادبیات ایتالیایی و مسئول دانته 750 ضمن تاکید بر این نکته که این پروژه علاوه بر تاثیرات فناورانه از جنبه خردمندی و آموزشی نیز بسیار پرقدرت عمل می‌کند، گفت: دانته مجازی بیشتر مکانیسمی برای پرسش و پاسخ است. این هولوگرام، مرد جوانی است که ارزش‌های اخلاقی محکمی دارد. شخصیتی است که درس می‌دهد، مباحثه می‌کند، گوش می‌دهد و همواره در دل تاریخ جا دارد. جورجو مانفردی از شرکت اوکامبی، متخصص در توسعه ارتباط میان انسان و ماشین، هولوگرام دانته را طراحی کرد و به این محصول مجازی اجازه داد در هفته نخست ماه‌می، به‌عنوان نقش اول نمایش دانته در دانشگاه مطالعات میلان بازی کند.

ساخت مدل

این هولوگرام، تصویری سه‌بعدی و مجازی است که برای ایجاد آن از ماشین ویژه‌ای به نام هولوباکس یا جعبه هولوگرافیک استفاده می‌شود. این دستگاه قادر است مدلی را که از قبل ساخته شده به صورت سه‌بعدی پخش کند. مشکل اصلی در فرآیند توسعه این مدل، طراحی چهره دانته بود که باید او را در 30 سالگی نشان می‌داد. به همین منظور توسعه‌دهندگان این طرح، از همکاری یک استاد مرمت مجازی آثار هنری بهره گرفتند تا به چهره باورپذیر و دقیقی از دانته 30 ساله دست پیدا کنند.

حرکت و تعامل

این مدل به کمک یک برنامه عادی بازی‌های ویدئویی حرکت می‌کند. این برنامه که Unity نام دارد مدل را بر پایه حرکاتی که از قبل با تکنیک MotionCapture به وجود آمده، متحرک می‌کند. همچنین با استفاده از برنامه تشخیص صدا و حرکت Kinect، دانته حرکات را درک می‌کند و صحبت‌های مخاطب را می‌فهمد. در پایان به کمک یک موتور A.I. (هوش مصنوعی) که توسط شرکت اوکامبی طراحی شده است به این تحریکات پاسخ می‌دهد و از آنها برای شکل دادن و مدیریت حرکات، احساسات و دیگر تحریکات محیطی استفاده می‌کند.

گفت‌وگو با دانته مجازی

به این ترتیب، دانته موفق می‌شود با انسان گفت‌وگو کند و به پرسش‌های تماشاگران پاسخ گوید. حال در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که یک هولوگرام مجازی، اطلاعات را از کجا به دست می‌آورد؟ مسئولان طرح در پاسخ چنین توضیح دادند: این اطلاعات از آثار دانته و بافت تاریخی که در آن می‌زیسته است، جمع آوری شده و سپس توسط گوینده خوانده و در حافظه شخصیت مجازی ذخیره شده است. چون اکسپوی امسال موضوع «تغذیه کره زمین و انرژی برای حیات» را برای کار انتخاب کرده است، این طرح نیز «غذا و ضیافت در عصر دانته» نام دارد؛ بنابراین هولوگرام از عادات غذایی خود و غذاهایی که در کمدی الهی و در سده‌های میانی وجود داشته‌اند، صحبت می‌کند. طبیعی است حجم این اطلاعات بسیار بالاست و گردآوری و تکمیل آنها، کمک عموم مردم را می‌طلبد. به همین علت، سازندگان این هولوگرام در سایت dante750.com این امکان را فراهم کرده اند که کاربران پاسخ پرسش‌های خود را با موضوع غذا در سده‌های میانی به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی از دانته بخواهند.

منابع: corriere و dante750.com

هدا عربشاهی‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها