مرگ ریاضیدان فیلم «ذهن زیبا»

بسیاری از ما، فیلم مشهور ذهن زیبا (Beautiful Mind) را به کارگردانی ران هاوارد در سال 2001 دیده‌ایم. در این فیلم راسل کرو در نقش جان نش، داستان ریاضیدان مبتلا به اسکیزوفرنی را روایت می‌کند که در طول زندگی‌اش در عین نبوغ، با مشکلات ناشی از بیماری‌اش روبه‌رو می‌شود.
کد خبر: ۸۰۱۸۶۵
مرگ ریاضیدان فیلم «ذهن زیبا»

او در مسیر غلبه بر بیماری و رسیدن به موفقیت از همراهی همسرش بهره فراوان می‌برد و سرانجام جایزه نوبل را از آن خود می‌کند. داستان فیلم از روی زندگی واقعی جان فوربز نَش، ریاضیدان برجسته و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1994 نوشته شده بود.

حالا خبر رسیده که وی در تصادف تاکسی در ایالات نیوجرسی همراه همسرش کشته شده است. او استاد ریاضی دانشگاه پرینستون بود و در حالی که در آستانه ۸۷ سالگی قرار داشت، همراه با آلیسیا، همسر ۸۲ ساله‌اش در رویدادی تلخ از دار دنیا رفت؛ آن هم یک هفته پس از این که همراه با لوییس نیرنبرگ ـ که سال‌ها با هم کار کرده بودند ـ به نروژ سفر کرده بود تا جایزه ریاضی آبل را از هارالد پنجم، پادشاه نروژ دریافت کند.

او و همسرش هنگام بازگشت از نروژ در مسیر فرودگاه به سوی خانه بودند که تاکسی آنها تصادف کرد. پلیس نیوجرسی اعلام کرده راننده تاکسی حامل آنها در حال سبقت گرفتن از خودروی دیگری بوده که ناگهان کنترل خودرو از دستش خارج می‌شود و با نرده‌های محافظ بزرگراه برخورد می‌کند که براثر این تصادف، جان نش و همسرش ـ که کمربند ایمنی‌شان را نبسته بودند ـ از خودرو به بیرون پرت می‌شوند و فوت می‌کنند.

راننده تاکسی و سرنشین یک خودروی دیگر هم مجروح شده‌اند. جان نش در زمینه نظریه بازی‌ها، هندسه دیفرانسیل و معادلات دیفرانسیل با مشتقات پاره‌ای مطالعات گسترده‌ای کرده بود و به درک تازه‌ای از عواملی که بر شانس تاثیر می‌گذارند و اثر اتفاقات در پیچیدگی زندگی روزمره رسیده بود. اهمیت کارهای او را در تکمیل نظریه بازی‌ها و تاثیر آن بر نظریه‌های اقتصادی با کشف ساختار دی‌ان‌اِی در زیست‌شناسی مقایسه کرده‌اند.

راسل کرو در واکنش به خبر درگذشت جان نش در شبکه اجتماعی خود نوشت: «بهت‌زده‌ام... دلم با جان و آلیسیا و خانواده‌شان است. یک همراهی شگفت‌انگیز؛ ذهن‌های زیبا، دل‌‎های زیبا.»

کاظم کوکرم - دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها