jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۸۰۱۰۳۸   ۰۳ خرداد ۱۳۹۴  |  ۰۹:۵۵

آخرین اظهارنظرهای مسئولان دولتی درخصوص وضع سهمیه بنزین خودروهای شخصی نشان می‌دهد که این سهمیه تقریبا به آخر خط خود رسیده است. مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت دیروز تلویحا این خبر را تائید و عدم واریز سهمیه جدید بنزین برای خودروهای شخصی را محتمل دانسته است.

تصمیم به موقع

با فرض صحت این گمانه‌زنی‌ها، تصمیم دولت برای توقف پرداخت بنزین سهمیه‌ای به خودروهای شخصی را باید تصمیمی منطقی و بهنگام دانست.

کاهش قیمت نفت در چند ماه گذشته گرچه درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت را بشدت کاهش دهد، حداقل این مزیت را داشت که یارانه پنهان یا هزینه فرصت عرضه انواع فرآورده‌های نفتی در داخل کشور را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

اکنون قیمت بنزین در بازارهای منطقه‌ای و جهانی تقریبا در پایین‌ترین سطح خود طی هفت سال اخیر قرار دارد و همین امر مابه‌التفاوت قیمت‌های داخلی و خارجی را به کمترین میزان رسانده است بنابراین بهترین فرصت فراهم شده بود تا با حذف بنزین یارانه‌ای خودروهای شخصی، قیمت‌های داخلی و خارجی این حامل مهم انرژی باز هم به یکدیگر نزدیک شده و مفاسد بنزین دو نرخی چه در داخل کشور و چه در فراسوی مرزهای ایران از بین رود.

در واقع باید گفت با توجه به شرایط اخیر بازارهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی و نیز حجم و قیمت بنزین سهمیه‌ای خودروهای شخصی (60 لیتر در ماه با قیمت 700 تومان) تصمیم به حذف بنزین خودروهای شخصی اجتناب‌ناپذیر بود.

این تصمیم در عین حال که فشار چندانی به صاحبان خودروهای شخصی وارد نخواهد کرد، بار نسبتا بزرگی را به لحاظ مالی از روی دوش دولت برخواهد داشت البته طبیعی است که با توجه به عدم اعلام قبلی برنامه حذف بنزین یارانه‌ای خودروهای شخصی، در روزهای نخست اجرای تصمیم مشکلاتی برای این طیف و حتی جایگاه داران بنزین ایجاد شود اما این مشکلات به مرور زمان از بین خواهد رفت.

اکنون که فرصت بزرگ بنزین تک نرخی فراهم آمده است، لازم است این اتفاق با یک تصمیم دیگر دولت تکمیل شود و آن شناورسازی قیمت متناسب با قیمت‌های جهانی است چراکه قیمت‌های نفت خام و به تبع آن فرآورده‌های نفتی بسیار نوسان‌پذیر بوده و در صورت افزایش قیمت در بازارهای خارجی، بدون آن که قیمت‌های داخلی تغییر کند، بار دیگر شرایط فسادانگیز گذشته تکرار خواهد شد.

حمید اسدی - جام‌جم

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
اقای اسدی یه مطلب و مقایسه در مورد حقوق كارمند و كارگر هم با كشورهای همسایه تو سایت بذارین
۰
۰

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

گفت‌وگو با مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره سرنوشت مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن

تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

پیشنهاد سردبیر بیشتر