گزارشی از پشت صحنه سریال جدید شبکه 3

زندگی دوگانه «آقا و خانم سنگی»

برای تهیه گزارش از مجموعه تلویزیونی «آقا و خانم سنگی» به تهیه‌کنندگی فرید شب‌خیز و کارگردانی شاهد احمدلو که این روزها در مناطق مختلف تهران در حال تصویربرداری هستند عازم یکی از لوکیشن‌های اصلی این سریال می‌شویم.
کد خبر: ۸۰۰۷۴۶

ساعت حدود 12 ظهر است که به لوکیشن‌ اصلی یعنی خانه مرحوم آقا مصطفی که رضا رویگری نقش آن را ایفا می‌کند، می‌رسیم. به طبقه دوم، اتاق کارگردانی می‌رویم، اتاقی به رنگ نارنجی و قرمز که رنگ‌ آن فضای خاصی به اتاق بخشیده است. گروه برای صرف ناهار رفته‌اند و برای همین در این اتاق رنگی منتظر می‌مانیم. بعد از پایان وقت ناهار به طبقه پایین راهنمایی می‌شویم تا تصویربرداری بخش‌هایی از کار را از نزدیک ببینیم.

وارد یک اتاق مستطیل شکل می‌شویم و روی یک صندلی، درست پشت سر شاهد احمدلو (کارگردان)‌ و شهره فهیمی (منشی صحنه)‌ می‌نشینیم. یک میز غذاخوری هشت نفره، یک بوفه، ظروف دکوری و یک دست مبل وسایل داخل اتاق را تشکیل می‌دهند. شراره دولت‌آبادی بازیگر نقش مهری خانم در گلخانه کوچک خانه مشغول آب دادن به گل‌هاست و حدیثه تهرانی دخترش، پشت به دوربین با او صحبت می‌کند. در این سکانس، تهرانی که یک آشپز ماهر است، ‌دنبال کار می‌گردد. در این حین که با مادرش صحبت می‌کند تلفنش زنگ می‌خورد و فرد پشت خط که برنامه آشپزی او را در تلویزیون دیده می‌خواهد که او در رستورانش کار کند. این سکانس در چند برداشت و با دوربین روی ریل حسین ناظریان گرفته می‌شود. بعد از یکی دو برداشت این سکانس سرانجام با رضایت کارگردان ضبط می‌شود و بلافاصله عوامل مشغول تغییر دکور و تنظیم نور و دوربین می‌شوند تا در همین اتاق از زاویه‌ای دیگر تصویربرداری را ادامه دهند.

تجربه‌ای شیرین در کنار اعتماد

محل ضبط را ترک می‌کنیم و به اتاق کارگردانی برمی‌گردیم تا با سوسن پرور، از بازیگران این سریال گفت‌وگو کنیم. او نقش ساناز، دختر بزرگ مهری خانم را بازی می‌کند. پرور درباره همکاری با احمدلو می‌گوید: تاکنون با شاهد احمدلو تجربه همکاری نداشته‌ام، ولی با این حال تا اینجای کار این سریال، تجربه شیرینی بوده است. احمدلو به بازیگر کاملا اعتماد می‌کند به طوری که هر سکانس که جلوی دوربین می‌رود حاصل همفکری همه ماست و این اتفاق کمتر در پروژه‌های دیگر رخ می‌دهد.

از او درباره نوع تصویربرداری سوال می‌‌کنیم که در پاسخ می‌گوید: خوشبختانه همه موارد در زمان تصویربرداری رعایت می‌شود. گروه همیشه تا قبل از آغاز هر پلان تمرین‌های متعددی انجام می‌دهند که همین به بهتر شدن سکانس کمک شایانی می‌کند. ضمن این‌که البته تا قبل از آغاز تصویربرداری و در زمان پیش‌تولید با حضور تمام بازیگران جلسات دورخوانی داشتیم.

خدا را شکر تا همین الان که با شما صحبت می‌کنم به هیچ وجه هنگام تصویربرداری تحت فشار قرار نگرفته‌ام و همه چیز طبق برنامه پیش رفته است. البته به هر حال هر کاری سختی‌های خاص خود را دارد و ما نیز گاهی اوقات خسته می‌شویم، ولی وقتی سعی گروه بر این باشد که اثری در خور سلیقه مخاطب تولید کنند این انرژی ناخودآگاه به من بازیگر نیز منتقل می‌شود.

عاشق ارتباط با بیننده هستم

بعد از پایان صحبت با پرور فرصتی دست می‌دهد تا با کارگردان مجموعه نیز صحبت کنیم؛ احمدلو می‌گوید: حدود 80 روز است همراه با گروه مشغول تصویربرداری هستند و تا 50 روز آینده نیز تولید ادامه دارد. او درباره روند کار می‌گوید: لطف و مهر خدا شامل حال من شده که در این مجموعه از گروه تهیه و تولید ـ که در پشت دوربین زحمات بسیاری می‌کشند و کمتر در تصویر تلاش‌های بی‌وقفه‌شان به نمایش درمی‌آید ـ و بازیگران که هر کدام هر روز با انرژی فراوان در مقابل دوربین ظاهر می‌شوند همگی در این پروژه گرد هم جمع شده‌ایم تا مجموعه‌ای را تولید کنیم که مخاطب از تماشای آن رضایت کامل داشته باشد.

او اضافه می‌کند: روحی در این کار دمیده شده که همه در زیر سایه دوستی در کنار هم قرار گرفتیم تا بتوانیم کار خوبی را رقم بزنیم. این لطف خداست که شامل حال ما شده تا احساس این را داشته باشیم که در جایی کار می‌کنیم که اگر یک روز یکدیگر را نبینیم دل‌هایمان برای یکدیگر تنگ می‌شود. من عاشق سینما، تلویزیون و ارتباط با بیننده و هر چه باعث می‌شود فاصله من با مردم سرزمینم کمتر و کمتر شود هستم، اما علاقه شخصی‌ام همان‌طور که از پرونده کاری من پیداست کارگردانی است، اما اگر فرصت خوبی برای بازیگری دست بدهد حتما از آن استقبال می‌کنم.

پس از پایان این گفت‌وگوی کوتاه با عباس جمشیدی نیز گپ می‌زنیم. او در این مجموعه نقش کمال، دوست سعید (دیرباز) را بازی می‌کند. او نیز درباره همکاری‌اش با احمدلو بیان می‌کند: ژانر کمدی را دوست دارم تا حدی هم با آن آشنایی دارم، اما حقیقت این است که شروع کار من در تلویزیون با یک کار طنز بود، اما زمانی که در تئاتر بازی می‌کردم بیشتر نقش‌هایم جدی بود. از سال 85 با «روزگار خوش حبیب‌آقا» کار سعید آقاخانی و مهدی مظلومی وارد تلویزیون شدم. از سال 78 هم تئاتر را شروع کردم.

خنده را به هر قیمتی بر لب مخاطب آوردن...

یاسمینا باهر نیز یکی دیگر از بازیگران اصلی این سریال است که در «آقا و خانم سنگی» نقش سحر، دختر کوچک‌تر مهری خانم را بازی می‌کند. با پایان صحبت‌های جمشیدی به سراغ او می‌رویم، باهر با اشاره به این که بازی در آثار طنز را دوست دارد، می‌گوید: به نظرم آثاری که می‌خواهند به هر قیمتی خنده را به لبان مخاطب بیاورند برای هر سنی مناسب نیستند. به‌طور کل طنز موقعیت و‌ آثاری را که به زندگی واقعی مردم نزدیک‌تر باشند بیشتر دوست دارم.

این بازیگر درباره سختی‌های کار یک مجموعه تلویزیونی نیز می‌گوید: سریال سختی‌های خاص خودش را دارد، به طوری که معمولا تولید یک فیلم تلویزیونی 15 تا 20 روز زمان می‌برد، ولی سریال به دلیل زمان زیادی که صرف آن می‌شود کمی خسته‌کننده است. از طرفی افرادی که با آنها کار می‌کنیم اگر خوب نباشند یا راحت نتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، کار سخت‌تر می‌شود؛ ولی خدا را شکر در این مجموعه آنقدر همه گروه با هم خوب هستند که وقتی کار چند روز تعطیل می‌شود همه دلشان برای هم تنگ می‌شود. از نظر حرفه‌ای نیز چون سریال در یک بازه زمانی طولانی پخش می‌شود ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار می‌کند، اما تله‌فیلم خیلی زود فراموش می‌شود.

زمانی گفت‌وگوی ما با باهر به پایان می‌رسد که آفتاب غروب کرده است. خستگی را می‌توان در چهره تک‌تک گروه مشاهده کرد و با تمام این تفاسیر افراد تا آخرین ساعات تصویربرداری پابه‌پای یکدیگر در تلاش هستند تا کار به سرانجام برسد. فرید شب‌خیز، تهیه‌کننده پروژه نیز در پشت دوربین با غلامرضا هاشم‌زاده مدیر تولید مشغول صحبت است که به دعوتم برای گفت‌وگوی پایانی این گزارش جواب مثبت می‌دهد.

او درباره شرایط تولید این پروژه می‌گوید: «آقا و خانم سنگی» از اولین روز تولید تاکنون لوکیشن‌های متعددی داشته و همین، شرایط تولید را کمی سخت کرده است. با این حال با همکاری گروه پشت دوربین و البته غلامرضا هاشم‌زاده که مدیریت تولید را بر عهده دارد همه چیز خوشبختانه طبق برنامه از قبل تعیین شده پیش رفته و امیدوارم نتیجه کار نیز رضایت‌بخش باشد.

او درباره داستان این مجموعه نیز توضیح می‌دهد: فیلمنامه این مجموعه از سوی علیرضا مسعودی و سیدامین حسینیون به نگارش درآمده است. مجموعه داستان زندگی سعید سنگی را روایت می‌کند که باغچه‌ای که پدرش به نیت هزینه ازدواج 3‌ خواهرش باقی گذاشته را فروخته و مزرعه شترمرغ راه انداخته است، غافل از این که نوه عموی جوانشان احسان سنگی، عاشق خواهر کوچک‌ترش سحر شده است! نیت احسان برای ازدواج با سحر مصادف می‌شود با از دست رفتن مزرعه در یک ماجرای کلاهبرداری! سعید شرط‌هایی برای ازدواج می‌گذارد که هر بیدی را می‌لرزاند، اما این آغاز ماجراهای سریال آقا و خانم سنگی است.

عوامل اصلی این سریال که در 30 قسمت 40 دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه 3 سیما تولید می‌شود. عبارتند از: تهیه‌کننده: فرید شب‌خیز، کارگردان: شاهد احمدلو، نویسندگان: علیرضا مسعودی و سیدامین حسینیون، مدیر تولید: غلامرضا هاشم‌زاده، مدیر تصویربرداری: حسین ناظریان، مدیر صدابرداری: احمد پولی بابایی، طراح چهره‌پردازی: آرمین اسماعیلی، طراح صحنه و لباس: پیام حسین سوری، تصویربردار دوربین دوم: مهدی مقدم، برنامه‌ریز: ایمان غیرتمند، دستیار اول کارگردان: مهرداد یزدانی، منشی صحنه: شهره فهیمی، تدوین: علی شب‌خیز، صداگذاری و میکس: حبیب ده‌بزرگی، عکاس: سمیرا بختیاری، بازیگران: کامبیز دیرباز، علیرضا جعفری، شراره دولت‌آبادی، سوسن پرور، عباس جمشیدی فر، رضا نیک‌خواه، هومن حاجی عبدالهی، حسین سلیمانی، حدیثه تهرانی، یاسمینا باهر، رضا رویگری، حسین عابدینی، مجید شهریاری، یاسین ولکام زهی، مرضیه صدرایی، فرج‌الله گل‌سفیدی، گیتی معینی، بیژن پیشدادی، ساقی زینتی، ماهان عبدی، بهزاد رحیم‌خانی، میلاد و معین وثوق، شهرام قائدی و هومن برق‌نورد.

شبنم قدمی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها