با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درباره یارانه، قطع رابطه با خانواده، فوت ضامن، مالیات، طلاق غیابی و ادامه تحصیل بعد از ازدواج به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین ستون بخوانند.
کد خبر: ۸۰۰۰۰۵

یارانه

من و همسرم با هم زندگی نمی‌کنیم اما هنوز طلاق نگرفته‌ایم. شوهرم یارانه مرا نمی‌دهد. می‌توانم از او شکایت کنم؟

خیر یارانه را به سرپرست خانواده می‌دهند و مرد مکلف به پرداخت نفقه است اگر نفقه ندهد می‌توان هم شکایت کیفری ترک انفاق و هم دادخواست مطالبه نفقه به دادگاه خانواده تقدیم کرد.

قطع رابطه با خانواده

دامادم بنا به‌دلایل غیرمنطقی دخترم را مجبور کرده ارتباطش را با ما قطع کند. 9 ماه است که از دخترم خبر نداریم. می‌توانیم این موضوع را قانونی پیگیری کنیم؟

شما می‌توانید تلفنی یا حضوری از دختر خود احوالپرسی کنید. حال که دختر شما این وضع را تحمل می‌کند بهتر است شما هم به‌خاطر حفظ زندگی دخترتان تحمل کنید. اگر احتمال خطر جانی برای دخترتان می‌دهید می‌توانید به دادسرا شکایت کنید.

فوت ضامن

سلام اگر ضامن فوت کند، تکلیف ضمانت چه‌می‌شود؟

ضمانت با فوت باطل نمی‌شود و تا میزان دارایی ضامن از اموال او و فردی که وام گرفته، قابل وصول است.

مالیات

من زن خانه‌داری هستم و مغازه‌ام را به یکی از موسسات مالی و اعتباری اجاره داده‌ام. هنگام گرفتن اجاره خود (مبلغ درج شده در قرارداد) از من مالیات کسر می‌کنند آیا به زنان خانه‌دار مالیات تعلق می‌گیرد؟

این مالیات مربوط به درآمد مستغلات و اجاره ملک بوده و شاغل یا خانه‌دار بودن مالک تاثیری در قضیه ندارد.

طلاق غیابی

زنی با ارائه اطلاعات نادرست مثل آدرس غلط محل زندگی همسرش توانسته حکم طلاق غیابی را از قاضی بگیرد. سوال این است که آیا این طلاق شرعی است ؟ و ازدواج با چنین زنی جایز است؟

اگر حکم طلاق غیابی صادر شده باشد محکومٌ علیه حق واخواهی به استناد ماده 305 و 306 قانون آیین دادرسی مدنی را دارد و می‌تواند خلاف شرع و قانون بودن حکم را برای دادگاه ثابت کرده، آن حکم و حتی طلاق را باطل کند.

ادامه تحصیل بعد از ازدواج

من در دوران عقد هستم و در دانشگاه درس می‌خوانم. می‌خواستم بدانم بعد از ازدواج همسرم می‌تواند مانع ادامه تحصیل من شود؟ آیا او می‌تواند مرا مجبور به انجام کارهای خانه مادرش کند؟

تحصیل علم در دین مبین اسلام پسندیده است و حق هر فرد است. مرد حق ندارد شما را از ادامه تحصیل منع کند بخصوص این‌که زمان عقد می‌دانست شما دانشجو هستید. با این توضیح اگر به دلیلی به اساس زندگی صدمه می‌زند مثلا محل زندگی مشترک با محل تحصیل فاصله زیاد داشته باشد (شهرهای دور) یا هزینه ادامه تحصیل را زوج نتواند تأمین کند مثل شهریه دانشگاه آزاد و... جای بررسی دارد . زن هیچ‌گونه تکلیف کار در منزل حتی برای شوهر خود ندارد چه برسد به کارهای مادرشوهر، اما از نظر اخلاقی برای دوام زندگی مشترک هرکاری انجام دهید، شایسته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها