دستور رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مسئول:

قیمت میوه را کنترل کنید

قیمت میوه درشب عید نوروز 94 آن‌قدر افزایش چشمگیری داشت که باعث اعتراض تند رئیس‌جمهور به مسئولان شد و دولت را برآن داشت تا به طرحی جدید برای ساماندهی بازار میوه بیندیشد.
کد خبر: ۷۹۹۷۱۴

به گزارش خبرنگارجام‌جم، اواخر سال گذشته قانون انتزاع وظایف وزارت جهاد کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد که به‌طور خلاصه در پی این بود تنظیم بازار محصولات کشاورزی و باغی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کند. به‌دنبال این ابلاغ، شرکت پشتیبانی اموردام که مسئول تنظیم بازار نهاده‌های دامی وزراعی بود نیز به وزارت‌جهادکشاورزی منتقل شد.

با این حال کارشناسان و مقامات ارشد وزارت صنعت هشدارداده بودند که چون وزارت جهاد کشاورزی تجربه لازم در بخش اقتصادی تنظیم بازار را ندارد ممکن است گرانی هایی از محل بی تجربگی این وزارتخانه بروز کند. اکنون رشد قابل توجه قیمت میوه صدای رئیس‌جمهور را هم درآورده و باعث نگارش‌ نامه اعتراضی به معاون اول شده است. غافل از آن که رشد قیمت مرغ در اوایل سال‌جاری نیز ناشی از همان بی‌تدبیری یا بی‌تجربگی بوده است.

در این باره خبرگزاری تسنیم باانتشار تصاویری از پی‌نوشت تند رئیس‌جمهور در ذیل گزارش بانک مرکزی درباره تغییر قیمت انواع میوه‌ها در اسفند 93 و اعتراض به بی‌تدبیری برخی دستگاه‌ها خبر داد.

در این پی نوشت آمده است: جهت عید سال 1395 برای میوه‌های تازه برنامه‌ریزی شود. همانطور که در جدول دیده می‌شود برخی از میوه‌ها 70 درصد و برخی تا 164 درصد افزایش یافته است. شیوه خرید وزارت جهاد کشاورزی غیرقابل قبول بوده. طرحی برای امسال از هم‌اکنون مهیا شود.

به‌دنبال این پی نوشت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم طی نامه‌ای به رضا ویسه، معاون هماهنگی و نظارت خود از وی خواست از هم‌اکنون با برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت صنعت و جهادکشاورزی تا شهریور ماه برای تامین و توزیع میوه در نوروز سال ۹۵ چاره‌اندیشی کند.

در این نامه آمده است: جناب آقای ویسه؛ لطفا از هم‌اکنون جلساتی با مسئولان وزارت جهاد و کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل آسیب‌ها و اشکالات شیوه فعلی تامین و عرضه میوه آخر سال و شب عید مشخص و دستورالعمل شفاف و دقیقی حداکثر تا شهریور ماه برای تامین و عرضه میوه شب عید سال جاری تهیه شود.

گرانی میوه در روزهای پایانی سال ۹۳ و روزهای آغازین سال ۹۴ در بازار تهران به شکلی بود که قیمت پرتقال به طور میانگین در نقاط مختلف تهران به ۷۰۰۰ تومان رسید. گزارش‌ها از بعضی نقاط تهران نشان می‌داد مردم در بعضی از نقاط پرتقال نوروزی را به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان هم خریده‌اند.

بازار سیب هم در آستانه سال جدید متشنج بود به شکلی که قیمت سیب در برخی از نقاط تهران ۵۵۰۰ تومان و در برخی دیگر از نقاط ۶۸۰۰ تومان به دست مردم می‌رسید. خیار و کیوی هم از میوه‌های گران نوروز ۹۴ بود به شکلی که کیوی به‌طور میانگین در تهران بین ۴۸۰۰ تا ۵۴۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد .

احتمال پس گرفتن مسئولیت تنظیم بازار از وزارت جهاد کشاورزی

در همین حال، قائم‌مقام سازمان تعاون روستایی با اعلام این‌که احتمال پس‌گرفتن مسئولیت تنظیم بازار میوه از این سازمان وجود دارد، گفت: این سازمان میوه مورد نیاز مردم را تأمین و توزیع کرد اما مسئولیت قیمت‌گذاری برعهده ستاد تنظیم بازار با مسئولیت و دبیری آقای حسن یونس‌سینکی است.

سیدمهدی کلاته‌رحمانی در گفت‌و‌گو با تسنیم در واکنش به نامه رئیس‌جمهور درباره نحوه تنظیم بازار و توزیع میوه شب عید و گلایه وی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی افزود: «هیچ‌گونه عکس‌العملی نداریم برای این‌که ما سیستم اجرایی هستیم و رئیس‌جمهور رئیس ما است»، در جای دیگری تصمیم گرفته ‌می‌شود و ما تنها اجرا می‌کنیم.وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قانون انتزاع، مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده آیا در این ارتباط تغییری ایجاد شده است که نیاز به ابلاغ دوباره دولت وجود دارد، تصریح کرد: در دولت در این باره تصمیم‌گیری می‌شود که مسئولیت تنظیم بازار کماکان برعهده چه بخشی باشد، در این ارتباط وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی دارای مسئولیت است.

کلاته رحمانی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی مسئول کل بازار محصولات کشاورزی است، خاطرنشان کرد: به ما اعلام شده بود که میزان مشخصی از میوه را تأمین و در بازار توزیع کنیم، بر این اساس با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و استانداری‌ها این میوه در کشور توزیع شد. وی مدعی شد: در شب عید سال گذشته سازمان تعاون روستایی توزیع مویرگی مناسبی در کل کشور داشت و میوه مورد نیاز مردم را از طریق استانداری‌ها میان مردم توزیع کرد.

بخش خصوصی: هشدارداده بودیم

در همین حال رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم از رئیس‌جمهور باید یک تشکر ویژه کرد که شخصا این مسائل را دنبال می‌کند اما دراین راستا اتفاقاتی که در بازار میوه شب عید افتاد باعث شد تا مردم آسیب ببینند و انگشت اتهام قطعا به سمت وزارت جهاد و کشاورزی نشانه می‌رود.

وی افزود: ما در تاریخ 30 مرداد ماه و اول شهریور سال گذشته به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و معاونت بازرگانی بین الملل وزارت جهاد و کشاورزی نامه‌ای نوشتیم. در این نامه ذکر شد که بر اساس پیش بینی‌های به عمل آمده، غرب مازندران امسال فاقد مرکبات است و شرق مازندران نیز 40 درصد کاهش تولید مرکبات دارد، از سوی دیگر 5/3 میلیون تن سیب درختی تولید می‌شود که 5/1 میلیون تن آن مازاد است. همچنین کیوی 300 هزار تن تولید می‌شود که 100 هزار تن آن مازاد مصرف است. لطفا تدبیری اتخاذ کنید که مازاد محصولات داخلی صادر و بخش مورد نیاز میوه وارد شود. یعنی بازارمیوه از طریق تجاری تنظیم گردد.

نورانی اضافه کرد: حتی این موضوع با وزیر جهاد و کشاورزی در اتاق بازرگانی مطرح شد اما این پاسخ شنیده شد که به هیچ وجه واردات میوه انجام نخواهد شد.

همه این صحبت‌ها نشنیده ماند تا زمانی که وزارتخانه مربوطه شروع به ذخیره‌سازی میوه کرد و در آن زمان متوجه شدند که پرتقال‌ها بسیار بزرگ است و نسبت به نیاز بازار کم است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران تصریح کرد: در همین حال مشاهده کردیم محصولات خارجی به‌صورت قاچاق روانه بازار میوه شدند و در بیشتر مغازه‌ها پرتقال‌های مصری، پاکستانی و ترکیه‌ای جا خوش کرده است. در حالی که این میوه‌های قاچاق ناقل بیماری‌های نباتی هستند و از کیفیت کافی برخوردار نیستند.

وی گفت: اما اگر بموقع تنظیم تجاری بازار میوه انجام و همزمان اجازه واردات و صادرات داده می‌شد می‌توانستیم پرتقال را با قیمت 2500 تومان به دست مردم برسانیم. در حالی که مخالفت در امر تنظیم بازار باعث شد تا هم پرتقال قاچاق وارد بازار شود و سود به قاچاقچیان برسد و هم قیمت این میوه به مرز 10 هزار تومان نیز برسد. باید اعتراف کنم که این قیمت برای کشوری که خود تولیدکننده میوه است، تاسف‌بار است.

نورانی افزود: اکنون نیز انبه‌های خارجی با بسته‌بندی بسیار نازل در بازار عرضه می‌شود که هشدار می‌دهم مردم از این انبه‌ها استفاده نکنند به این دلیل که این میوه‌ها ناقل بیماری هستند و از فیلترهای لازم برای کیفیت استاندارد نگذشته است.

محمد حسین علی‌اکبری/ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها