جامجم آنلاین: تحقیقات نشان می دهند چاقی برای همه افراد اعم از زنان ، مردان و کودکان مضر است و سلامت قلب را به خطر می اندازد.
کد خبر: ۷۹۹۱۲

به گزارش هلث دی ، طبق نتایج آخرین مطالعات انجام شده زنانی که اندام سیبی شکل دارند بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی هستند و مردان چاق حتی اگر به لحاظ آئروبیک تناسب داشته باشند در معرض افزایش خطربیماری قلبی قرار دارند.
چاقی در سراسر جهان بصورت یک اپیدمی در آمده است و به گفته محققان انجمن قلب آمریکا با افزایش بیماری های عروق کرونر ارتباط دارد.
افراد چاق بیشتر احتمال دارد به اختلالات قلبی عروقی شامل افزایش فشار خون (هایپر تنشن) ، لخته های عروقی ، و نارسایی عملکرد قلب دچار شوند.
متخصصان می گویند اساس حفظ وزن مناسب از کودکی پایه ریزی می شود. شیوع کودکان و نوجوانان مبتلا به اضافه وزن تقریبا چهار برابر شده و از کمتر از 5 درصد در دهه 50 به حدود 16 درصد در دهه 80 رسیده است که البته بسته به جوامع مختلف این میزان نیز متفاوت است.
بهر حال اقدامات پیشگیرانه باید هرچه زودتر حتی شاید بلافاصله پس از تولد صورت گیرد چرا که تغذیه کودک با شیر مادر طی این دوران می تواند از احتمال چاق شدن کودک در آینده بکاهد.
پیام بهداشتی مربوط به چاقی این است که پیشگیری باید هر چه زودتر در دوران کودکی آغاز شود و لازم است مراکز مختلف از جمله مدارس و صنایع غذایی به آن بپردازند. همچنین کودکان نیازمند تشویق اند تا به فعالیت های ورزشی بپردازند.
یک مطالعه دیگر نشان می دهد تقریبا دو سوم نوجوانانی که هم اضافه وزن و هم مقاومت انسولینی داشتند ریسک فاکتورهای بیشتری را برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی داشتند.مقاومت انسولینی زمینه ابتلا به دیابت است.
البته برخی نوجوانانی هم که لاغر هستند ممکن است مقاومت انسولینی داشته باشند همانطور که برخی از نوجوانان چاق مقاومت انسولینی ندارند و الزاما چاقی و دیابت همواره همراه هم نیستند.
بر این اساس نوجوانان لاغر دارای حساسیت انسولینی سالم ترین وضعیت و نوجوانان چاق با مقاومت انسولینی بدترین وضعیت را دارند.
طبیق یک مطالعه دیگر شکل خاص بدن زنان را در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.
در میان زنان یائسه آنها که سایز دور کمرشان بیشتر و سطوح چربی یا تری گلیسیرید خونشان بیشتر باشد پنج برابر سایر زنان در معر ض بیماری های قلبی عروقی کشنده قراردارند.
اندازه دور کمر و سطوح بالای تری گلیسیرید دو مورد از پنج ویژگی هستند که در سندرم متابولیک در نظر گرفته می شوند و افراد را در معرض خطر مشکلات قلبی قرار می دهند.
بر این اساس تناسب آئروبیک به تنهایی کافی نیست ، افراد چاق باید وزن کم کنند.
ورزش نباید بعنوان یک فعالیت تفننی و یا راه دیگری برای تعدیل وزن در نظر گرفته شود بلکه لازم است با آن همراه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها