رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی :

آمریکاییها می خواهند باب جدیدی را در رابطه با ایران باز کنند

گام‌های واشنگتن برای تضعیف قدرت ایران

اظهارات اخیر باراک اوباما در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در رابطه با نقش ایران در خاورمیانه و اتهاماتی با مضمون بی‌ثبات‌سازی منطقه که متوجه سیاست‌های کشورمان کرد، بیش از آن‌که فرافکنی رئیس‌جمهور آمریکا در قبال واقعیت‌های موجود باشد، نشان‌دهنده اهداف اصلی واشنگتن در مواجهه با تهران است؛ اهدافی که نشانه‌های آن از قبل نیز به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۷۹۷۹۸۷
گام‌های واشنگتن برای تضعیف قدرت ایران

در کشور ما، برخی این برداشت را از مذاکرات هسته‌ای دارند که هدف آمریکا از این گفت‌وگوها، تعامل با ایران است که به نظر نمی‌رسد برداشت صحیحی از مواضع واشنگتن باشد.

در مقابل، واقعیت این است که آمریکا می‌خواهد اهرم‌های قدرت را یک به یک از دست ایران خارج و در نهایت تضعیف کشورمان و سقوط نظام جمهوری اسلامی را دنبال ‌کند. اولین مولفه قدرت ایران که آمریکا برای محدودسازی و از بین بردن آن تلاش می‌کند، قدرت هسته‌ای صلح آمیز است.

این‌که در خبرها می‌آید ایپک، لابی حامی صهیونیسم در آمریکا از سناتورهای آمریکایی می‌خواهد در روند مصوبه سنا و توافق هسته‌ای با ایران اخلال ایجاد نکنند، نشان می‌دهد که لابی حامی رژیم صهیونیستی و اعراب از توافقی که کلیات آن مشخص شده، خشنود هستند.

در کنار این، باید توجه کرد که واشنگتن می‌خواهد پس از گرفتن قدرت هسته‌ای ایران، در گام دوم، قدرت منطقه‌ای کشورمان را محدود کند و در همین راستا در اجلاس کمپ‌دیوید، باراک اوباما به ‌دنبال منسجم کردن متحدان خود در کشورهای عربی و دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس است تا زمینه برای محدود کردن قدرت منطقه‌ای کشورمان ایجاد شود.

رئیس‌جمهور آمریکا بخوبی می‌داند که سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده در خاورمیانه موفق نبوده و رقبای سیاسی دولت، چه در حزب جمهوریخواه و چه حزب دموکرات، نقدهایی به سیاست‌های اوباما دارند.

در همین راستا اوباما به‌منظور کاهش انتقادات موجود، برای تقویت اتحاد با اعراب تلاش می‌کند، بنابراین نشست کمپ‌ دیوید و مواضع اوباما علیه کشورمان در گفت‌وگوی اخیرش با الشرق الاوسط را باید در چارچوب کلی طرح تضعیف قدرت تهران مورد ارزیابی قرار داد.

دکتر فواد ایزدی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها