نشست کمپ دیوید، بدون امضای پیمان امنیتی

اوباما:روابط نظامی خود را با کشورهای عربی تقویت می‌کنیم

گرچه کنفرانس کمپ دیوید گذشته (1978) با محور صلح اعراب و اسرائیل مدتی طول کشید تا به یک رسوایی تاریخی تبدیل شود،اما به نظر می‌رسد کمپ دیوید جدید با محوریت «ایران‌هراسی» می‌رود تا از هم اکنون و حتی پیش از برگزاری به همین سرنوشت دچار گردد.
کد خبر: ۷۹۷۰۵۰
کنفرانسی که از پیش شکست خورده است

شرکت‌کنندگان نیز نومید از نتایج مثبت برای چنین نشستی ترجیح می‌دهند در سطوحی نازل در آن شرکت کرده و یا به آن چندان دل نبندند. فردا و پس‌فردا دولت باراک اوباما تصمیم دارد سران کشورهای خلیج‌فارس را در کمپ دیوید گرد هم آورد تا به اصطلاح دربرابر «خطر ایران» به آنها اطمینان خاطر بدهد. این درحالی است که تاکنون 4 نفر از سران کشورهای شورای همکاری هریک به بهانه‌ای گفته‌اند به این نشست نخواهند رفت.

به گزارش ایرنا، رهبران عربستان، بحرین، عمان و امارات در نشست کمپ‌دیوید که قرار است در مریلند آمریکا برگزار شود، شرکت نمی‌کنند. عربستان و بحرین گفته‌اند ولیعهدان خود را برای شرکت در این نشست روانه واشنگتن خواهند کرد. روز یکشنبه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان با اعلام این‌که محمد بن نایف، ولیعهد عربستان به جای پادشاه روانه مریلند خواهد شد دلیل این اقدام را همزمانی نشست کمپ دیوید با آتش‌بس 5روزه در یمن اعلام کرده و گفت: از آنجایی که امدادرسانی به یمن برای پادشاه بسیار اهمیت دارد، او شخصاً این عملیات را رهبری می‌کند و راهی واشنگتن نمی‌شود. این درحالی است که یک منبع اینترنتی به نام «مجتهد» که منبعی ناشناس بوده و بیشتر خبرهای مربوط به تحولات درون کاخ پادشاهی عربستان را افشا می‌کند می‌گوید: امیر کویت به سلمان توصیه کرده بود به دلیل وضعیت جسمانی خاصش، از رفتن به آمریکا خودداری کند. مجتهد خاطرنشان می‌کند: از آنجا که امیر کویت دوست شخصی ملک سلمان است این توصیه را برای حفظ آبروی او کرده است زیرا پادشاه سعودی از بیماری زوال عقل رنج می‌برد. قرار است محمد بن سلمان پسر پادشاه نیز ولیعهد را دراین سفر همراهی کند. با این حال یک مقام سعودی دیگر به شرط فاش نشدن نامش به روزنامه نیویورک تایمز گفت پادشاه عربستان احتمالا برای نشان دادن نارضایتی‌اش از دولت آمریکا سفرش را لغو کرده است.

رسانه‌های غربی نیز از جمله خبرگزاری بلومبرگ و روزنامه‌های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال با پرداختن به نشست پیش روی کمپ دیوید، تصمیم ملک سلمان پادشاه عربستان برای شرکت نکردن در این نشست را اقدامی اعتراضی توصیف کرده و نوشتند: براساس این گزارش‌ها به نظر می‌رسد اقدام پادشاه عربستان به اتخاذ تصمیم مشابهی توسط سران برخی از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که به کمپ دیوید دعوت شده اند منجر شده و در نهایت از 6 کشور تنها امیران کویت و قطر در سطح سران در این نشست شرکت می‌کنند و بقیه با مقاماتی پایین رتبه تر ( ولیعهد) در نشست حاضر خواهند بود. براساس گزارش‌ها ی موجود، هیات سلطان‌نشین عمان را در غیاب سلطان قابوس که از مدت‌ها قبل در بستر بیماری است، سید فهد بن محمد آل‌سعید، معاون نخست‌وزیری در این نشست رهبری می‌کند و هیات امارات متحده عربی نیز به ریاست شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد امیرنشین ابوظبی راهی کمپ دیوید خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته پس از امضای تفاهمنامه لوزان میان ایران و قدرت‌ها، سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را به استراحتگاه ریاست جمهوری در مریلند (کمپ‌دیوید) دعوت کرد تا نگرانی‌های آنها را نسبت به گفته آنها «خطر ایران» برطرف کند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند سران کشورهای عرب خلیج‌فارس برای امضای یک پیمان دفاعی بر آمریکا فشار می‌آوردند تا در صورت حمله خارجی مورد حمایت آمریکا قرار گیرند، اما گفته می‌شود امضای چنین پیمانی برای آمریکا دشوار خواهد بود.

دستور کار کمپ دیوید جدید

نشریه «فایننشال تایمز» در گزارشی با پرداختن به نشست کمپ دیوید نوشت: اعراب در این نشست تلاش می‌کنند تا واشنگتن را به دادن تضمین مکتوب امنیتی و موافقت با فروش تسلیحات نسل جدید، متقاعد کنند. این نشریه همچنین با اشاره به توافق اولیه ایران و گروه 1+5 بر سر مساله هسته‌ای و نگرانی اعراب از افزایش نفوذ تهران پس از توافق هسته‌ای، نوشت اوباما تلاش می‌کند تا «به متحدان خود اطمینان دهد که آنها را نفروخته است.» کشورهای عربی از مدت‌ها قبل به دنبال بستن یک پیمان امنیتی رسمی با آمریکا بوده‌اند، اما به نوشته فایننشال‌تایمز آمریکا از بیم به خطر افتادن امنیت اسرائیل تاکنون با این امر مخالفت کرده است. در ادامه این گزارش آمده است: «به جای آن (پیمان امنیتی)، کشورهای خلیج (فارس) به دنبال تعهدی ضعیف‌تر هستند که می‌تواند شامل سندی مکتوب باشد که به روشنی تشریح کند ایالات متحده در صورت رویارویی متحدانش با تهران، چه زمان و چطور مداخله می‌کند.»

علاوه بر ضمانتنامه مکتوب، کشورهای عربی در این دیدار تلاش خواهند کرد تا حجم واردات تسلیحاتی خود از ایالات متحده را نیز افزایش دهند. دراین میان برخی ارتش‌های شورای همکاری می‌خواهند جنگنده اف-35 خریداری کنند، نسل تازه جنگنده‌های آمریکایی که تا الان واشنگتن تنها با فروش آنها به ترکیه و اسرائیل موافقت کرده است. امارات نیز امیدوار است بتواند موافقت خرید پهپادهای نظارتی «پریدیتور» را دریافت کند.

همچنین حاضران در نشست کمپ دیوید تلاش خواهند کرد دولت اوباما را به افزایش نقش و یا دخالت دربحران سوریه متقاعد کنند.

فضای بی‌اعتمادی

بعضی کشورهای عربی می‌گویند امیدوارند شورای همکاری خلیج‌فارس بتواند توافق دفاعی با واشنگتن امضا کند که شبیه توافق دفاعی کره‌جنوبی یا ژاپن باشد. در این صورت آمریکا وظیفه دفاع از این کشورها را در برابر تهدیدهای خارجی برعهده خواهد داشت. اما این درحالی است که از یک سو احتمال زیادی وجود دارد که کنگره آمریکا با انعقاد چنین توافق‌هایی مخالفت کند زیرا مورد رضایت اسرائیل نیست و از سوی دیگر آمریکا به کلی هنوز برخی از این کشورهای عرب از جمله قطر را متحد واقعی خود نمی‌داند و بنابراین اعتماد لازم را نسبت به آنها ندارد.

دربین کشورهای عرب نیز فضایی از بی‌اعتمادی وجود دارد و رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی از چند روز گذشته این انتقاد را مطرح می‌کنند که ممکن است کنفرانس کمپ دیوید جدید به جای این‌که درحمایت از اعراب برگزار شود در جهت ترغیب به همکاری با ایران برگزار شود و آمریکا بخواهد کشورهای عرب را متقاعد کندکه در شرایط کنونی هیچ چاره‌ای جز همکاری با ایران ندارند. درهمین رابطه مصطفی العانی تحلیلگر موسسه تحقیقات خلیج فارس در ژنو می‌گوید: بعد از شش سال وعده و وعید، تردید و دودلی، انفعال و بی توجهی به بحران‌های منطقه توسط دولت اوباما اعتماد به دولت او میان سران کشورهای عربی بسیار کم شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها