شهربانو. م هستم از تهران پیامک می‌زنم. (09120000738) 52 سال دارم. مدتی است که یائسه شده‌ام. این مساله باعث شده تا خیلی اذیت شوم. گرگرفتگی و عوارض دیگرش باعث شده تا زندگی‌ام دچار مشکل شود. این مساله بویژه شب‌ها تشدید شده و در اثر گرگرفتگی و کم کردن ناگهانی لباس‌هایم دچار سرماخوردگی‌های مکرر می‌شوم. می‌خواستم بدانم برای رفع نشانه‌ها بویژه گرگرفتگی باید چه کار کنم؟ بخصوص این‌که وزنم کمی زیاد است و گرمای هوا هم بیشتر اذیتم می‌کند. علاوه بر این‌که می‌خواستم بدانم انتخاب نوع لباس هم روی کنترل این شرایط اثر دارد یا نه؟
کد خبر: ۷۹۷۳۷۸

دکتر کتایون برجیس‌

متخصص زنان، زایمان و نازایی

گرگرفتگی یکی از عوارض طبیعی یائسگی است و دلیل آن نیز تغییر در میزان ترشح هورمون‌ها و قطع عادت ماهیانه است. در توضیح اشاره نکرده‌اید که بعد از یائسگی، تحت عمل جراحی قرار گرفته و رحم‌تان را درآورده‌اید یانه؟ به این دلیل که در صورت نیاز به هورمون‌درمانی باید متخصص از این مساله آگاه باشد. چون زنانی که رحم‌شان را با عمل جراحی خارج کرده‌اند، نباید بعضی از داروها را مصرف کنند. بسیاری از متخصصان نخستین راه کنترل این حالت را هورمون‌درمانی می‌دانند. اگرچه این روش هم می‌تواند روش موثری باشد و با مصرف داروی مناسب، عوارض را کم و کنترل کند، اما برای مصرف دارو، باید حتما به متخصص مراجعه کرده و متناسب با شرایط شما، دارو تجویز شود. بعضی افراد مصرف بعضی داروها مانند داروهای ضدافسردگی را، راهی برای کنترل این حالت می‌دانند اما نباید به‌هیچ عنوان به این‌گونه تجویزها توجه کنید؛ مگر این‌که متخصص یعنی روانپزشک یا متخصص زنان مصرف این داروها را برای شما تجویز کند. اشاره کردید که به دلیل احساس گرمای شدید چند بار به طور ناگهانی لباس‌هایتان را کم کردید و این باعث شده دچار بیماری شوید. یکی از راه‌های کنترل گرگرفتگی، پوشیدن لباس‌های نخی است. علاوه بر این‌که باید در هر فصل کمی سبک‌تر لباس بپوشید تا لباس اضافی باعث تشدید حالت گرگرفتگی نشود. در فصل سرما یا گرما طوری لباس بپوشید که اگر گرمتان شد با کم کردن یک لباس دمای بدن کنترل شود. از پوشیدن لباس‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی پرهیز کنید. این الیاف با بدن سازگار نبوده و باعث ایجاد گرما و بوی نامطلوب بدن هم می‌شوند. به دمای اتاقی که می‌خوابید دقت کنید. دمای اتاق نباید طوری باشد که گرما و کلافگی را تشدید کند. در زمان احساس گرگرفتگی‌ نوشیدنی خنکی بنوشید.

در فصل تابستان بهترین نوشیدنی شربت آبلیموی خنک و کم‌شیرین است. در سوال اشاره کردید که دچار اضافه‌وزن هستید. این مساله عاملی برای تشدید گرگرفتگی است. بنابراین سعی کنید هرچه زودتر تحت نظر متخصص تغذیه وزنتان را کاهش دهید. نوع غذایی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. غذاهای تند و ادویه‌دار، غذاهای چرب و شور، نوشیدنی‌های محرک و کافئین‌دار یا نوشیدنی‌های داغ می‌توانند مساله گرگرفتگی را تشدید کنند. در صورتی که دچار استرس و اضطراب هستید حتما نسبت به کنترل شرایطتان اقدام کنید.

سعی کنید تا حد ممکن از اضطراب و استرس دور باشید. به این دلیل که هیجان و استرس از عوامل تشدید حالت گرگرفتگی است. خواب و استراحت کافی از دیگر راهکارهای کنترل گرگرفتگی است. بنابراین سعی کنید روزانه حداقل بین 7 تا 8 ساعت خواب آرام داشته باشید. اما از آنجا که معمولا گرگرفتگی به دلیل حالتی که در فرد ایجاد می‌کند، اختلال خواب را به همراه دارد، بنابراین بهتر است در صورت عدم کنترل شرایط و اختلال خواب مکرر، با روانپزشک مشورت کنید.

انجام ورزش‌های آرام‌تنی که به طور همزمان باعث آرامش جسم و ذهن می‌شود، از دیگر راهکارهای کنترل گرگرفتگی، خواب آرام، کنترل وزن و بهبود کیفیت زندگی است. مصرف بعضی از مکمل‌های گیاهی برای کنترل حالت گرگرفتگی مناسب است، اما پیش از استفاده از این مکمل‌ها باید با متخصص مشورت کنید. ‌یکی از منابع مهم دریافت استروژن گیاهی، سویاست. بنابراین بهتر است این گیاه مفید را جایگزین مصرف گوشت قرمز کنید. به این ترتیب هم پروتئین مورد نیاز را از منابع گیاهی دریافت کرده و هم این‌که هورمون‌های آن باعث تامین نیاز بدن به استروژن و کنترل عارضه گرگرفتگی می‌شود.

محدثه. الف هستم، از تهران پیامک می‌زنم. (09190000922) مدتی پیش برای درمان مشکل عفونت قارچی به متخصص زنان مراجعه کردم. پس از معاینه و تجویز داروی مناسب توصیه کردند که علاوه بر مصرف داروهای تجویز شده، بهداشت فردی را بیشتر رعایت کنم. در مطلبی خواندم که استفاده از دستمال کاغذی عاملی برای بروز مشکلات مختلف است. این گفته چقدر درست است و استفاده از دستمال کاغذی مشکل‌ساز است یا نه؟

دکتر مریم طباطبایی‌یزدی

متخصص پوست، مو و زیبایی

این نکته که رطوبت نامناسب دستگاه تناسلی بویژه در خانم‌ها باعث بروز مشکلاتی مانند ایجاد مشکلات قارچی می‌شود، درست است. اما استفاده از دستمال کاغذی باید درست و مناسب باشد تا خود عاملی برای ایجاد عفونت قارچی و اضافه شدن مشکلی بر مشکلات دیگر نشود. بعضی از انواع دستمال کاغذی معمولا الیاف نرمی ندارند. به همین دلیل تماس این نوع دستمال‌ها با بدن می‌تواند زمینه ایجاد حساسیت پوستی شود. این نکته زمانی بیشتر مشکل‌ساز است که بعضی افراد برای از بین بردن رطوبت ناشی از طهارت از دستمال بدرستی استفاده نکرده و سطح تماس دستمال را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر بعضی از این دستمال‌ها معطر هستند، مواد معطری که در مراحل تولید این دستمال‌ها به آنها اضافه می‌شود، دلیل دیگری برای ایجاد حساسیت است. این مساله در افرادی که دارای زمینه حساسیت پوستی یا قارچی هستند، خطرناک‌تر بوده و زمینه‌ساز تشدید یا ایجاد بیماری است. گاهی نیز ممکن است باقی ماندن ذرات جدا شده از این دستمال‌ها باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. بنابراین در صورت استفاده از دستمال کاغذی به این نکته‌ها دقت کنید؛ دستمال بسیار لطیف بوده و نقش و ساختار خاصی روی آن نباشد. انواع بدون رنگ و طرح آن را انتخاب کنید. رنگ استفاده شده در دستمال‌های طرح‌دار دلیل دیگری برای ایجاد حساسیت پوستی است. انواع معطر نیز مناسب نیستند. پیش از خارج کردن دستمال از نایلون و قرار دادن آن در سرویس بهداشتی، از تمیز بودن محل قرار دادن رول دستمال مطمئن باشید. یکی از راه‌های انتقال آلودگی، تمیز نبودن محفظه قرار دادن دستمال کاغذی است. اگر بعد از مدت یک تا دو هفته دستمال تمام نشد، آن را از محل خود خارج کرده و با برداشتن یک لایه از دستمال آن را برای مصارف دیگر استفاده کنید. از دستمال‌های موجود در سرویس‌های بهداشتی عمومی استفاده نکنید. به این دلیل که از بهداشتی بودن محیط و مدتی که دستمال کاغذی در سرویس بهداشتی مانده ، آگاه نیستید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها