داستان کسب‌وکار

پولدار شدن با مدادشمعی

نگاه کردن به شرکت‌های بزرگ جهان و گذراندن این فکر از سر که من هرگز نمی‌توانم کاری مانند این را آغاز کنم بسیار ساده‌است و شاید این فکر چندان غیرعقلانی نیز نباشد، زیرا بسیاری از این شرکت‌ها برای رسیدن به نقطه‌ای که امروز هستند، ده‌ها سال زمان سپری کرده‌اند. اما نکته اینجاست که این کارآفرینان از ابتدا به دنبال خلق شرکتی عظیم نبوده‌اند، بلکه از ایجاد تجارتی بسیار کوچک و محلی شروع کرده‌‌اند، هریک از این تجارت‌ها از گوشه‌ای کوچک از یک خانه، زیرزمین، گاراژ یا اتاق خوابگاه یک دانشگاه آغاز شده‌‌اند، زیرا مهم نیست از کجا آغاز کنید، مهم این است که نتیجه چه باشد.
کد خبر: ۷۹۳۴۴۸

گاراژ خانه‌ها شاید برای بسیاری از خانواده‌ها تنها تکه‌ زمینی تاریک و گاه آشفته باشد که از آن به عنوان سرپناهی برای خودروی عزیزشان استفاده می‌کنند یا وسایل اضافی و بی استفاده را در آن انبار می‌کنند، اما شاید دانستن این نکته که این بخش فراموش شده از خانه‌ها، سرچشمه تولد بسیاری از تجارت‌های بزرگ جهان بوده‌است، خالی از لطف نباشد.

قدم اول خلق یکی از نمونه‌های مشهور این تجارت‌ها که در آمریکا طرفداران زیادی دارد، در سال 1969 توسط نوجوانی شانزده ساله برداشته شد. مایکل کیتردج شانزده ساله در آن سال در گاراژ خانه مادری‌اش در هادلی جنوبی واقع در ایالت ماساچوست آمریکا با استفاده از مداد‌شمعی‌هایی که از مادرش هدیه گرفته بود، ایده آغاز تجارتی بزرگ را عملی کرد که اکنون با نام شرکت شمع‌سازی «یانکی» شناخته می‌شود، شرکتی آمریکایی که تولید و فروش شمع‌های معطر، شمعدان و لوازم جانبی شمع و خوشبو کننده‌های محیط را به عهده دارند. محصولات این شرکت در حال حاضر علاوه بر فروشگاه‌های آنلاین در بیش از 50 کشور جهان به فروش می‌رسد و 560 فروشگاه کوچک و بزرگ این شرکت را می‌توان در سراسر ایالت‌های آمریکا یافت.

انگیزه کیتردج از تولید اولین شمع‌های معطرش، نداشتن پول کافی برای خرید هدیه کریسمس برای مادرش بود. وی با ذوب کردن مداد‌شمعی‌هایی که از مادرش به عنوان هدیه کریسمس دریافت کرده بود؛ شمع‌هایی معطر ساخت تا از آنها، هدیه‌ای دیگر خلق کرده و به مادرش تقدیم کند.

همسایه‌ای این شمع‌ها را دید نسبت به این خلاقیت و نوآوری واکنش مثبت نشان داد و مایکل را راضی کرد شمع‌هایش را به او بفروشد. از پول فروش آن شمع‌های اولیه، مایکل بودجه لازم برای خریداری پارافین کافی برای تولید شمع‌های بیشتر را به دست آورد، یکی برای مادرش و دیگری برای فروش. به این شکل همسایه‌ها شروع به خریداری این شمع‌های معطر از مایکل نوجوان کردند. با دیدن استقبال از سوی اطرافیان، مایکل تولید انبوه شمع‌های معطر خود را آغاز کرد و شرکت شمع یانکی به این شکل متولد شد.

شرکت اصلی تولید‌کننده این شمع‌ها با کمک دو نفر از دوستان دبیرستان کیتردج به نام‌های دونالد مکیور و سوزان اوبرمسکی تاسیس شد. هزینه تاسیس این شرکت از درآمد کار نیمه‌وقت مکیور تامین شد. روند تولید شمع‌های معطر پس از آن‌که پدر اوبرمسکی گرمخانه‌ای را ابداع کرد که امکان حمل پارافین‌های مایع را از کارخانه اصلی در هولیوک فراهم می‌آورد، رشد چشمگیری پیدا کرد. اختراع چرخ مخروطی گردان توسط اوبرمسکی نیز زمینه دو برابرکردن میزان تولید را فراهم آورد و درعین حال نیاز به افزایش ساعات کاری را کاهش داد. اوبرمسکی در سال 1975 مدیریت اولین فروشگاه شمع یانکی را در روستای کامانز به عهده گرفت. شرکت یانکی بتدریج توسعه پیدا کرد و در سال 1983 به منطقه دیرفیلد جنوبی انتقال یافت. پس از یک دوره دست و پنجه نرم کردن با سرطان در سال 1993، کیتردج تصمیم گرفت شرکتش را به یکی از دوستانش و یکی از کارمندان شرکت بسپارد. وی در سال 1998 شرکت خود را به قیمت 500 میلیون دلار به شرکت فورستمن لیتل فروخت و فورستمن این شرکت را در سال 1999 به شرکت سهامی عام تبدیل کرد و توانست میزان فروش آن را به بالاترین حد ممکن برساند. کیتردج در این دوران به عنوان رئیس هیات مدیره فعالیت داشت.

طی تابستان سال 2006 شرکت شمع یانکی فروشگاه زنجیره‌ای ویژه فروش شمع‌های با کیفیت و تزئینات و دکور منزل به نام ایلومینیشنز را در کالیفرنیا خریداری کرد. اگرچه دو شرکت کاری مشابه انجام می‌دادند، اما نام آنها جدا از هم بود و در سال 2009 برند و فروشگاه آنلاین ایلومینیشنز راه‌اندازی شد.

فوریه 2007 شرکت یانکی به قیمت 6/1 میلیارد دلار به شرکتی خصوصی فروخته شد و پس از آن، مایکل کیتردج به همراه پسرش شرکت دیگری را به نام شمع کرینگل راه‌اندازی کرد. اکتبر 2012 شعبه اروپایی شرکت شمع یانکی راه‌اندازی شد و وب‌سایت این شرکت نیز به منظور فروش آنلاین انواع محصولات این شرکت در اختیار خریداران قرار گرفت. شرکت شمع یانکی در سال 2013 به قیمت یک میلیارد و 75 میلیون دلار در اختیار شرکت ژاردن قرار گرفت. شرکت شمع یانکی امروزه بزرگترین شرکت تولید‌کننده شمع‌های معطر در آمریکا به شمار می‌رود.

اصلی‌ترین فروشگاه این شرکت در سال 1989 در ماساچوست افتتاح شد و فروش تمام محصولات این شرکت را در کنار تجهیزات خانه و آشپزخانه آغاز کرد. در فروشگاه‌ خریداران می‌توانند شمع‌هایی به شکل‌های مورد نظر خود طراحی کرده و بسازند و حتی قالب دست‌های خود را گرفته و از آن شمع معطر ایجاد کنند یا شمع منحصربه‌فردی را مخصوص به خود ساخته و خریداری کنند. دومین فروشگاه اصلی شرکت یانکی سال 2005 در ویرجینیا تاسیس شد که مساحتی برابر 930 متر مربع دارد. این شرکت امروزه شمع‌هایی با بیش از 150 رایحه را تولید می‌کند و مالک کامل‌ترین مجموعه رایحه‌های خوشبوکننده به شمار می‌رود. بیشترین بخش این شمع‌ها توسط استادان شمع‌سازی و در کارخانه‌های پیشرفته شمع‌سازی در ماساچوست ساخته می‌شوند.

سمیرا مصطفی‌ن‍‍ژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها