سریال «در حاشیه» در ترازوی نقد

منتقدان چه نمره‌ای به مهران مدیری می‌دهند؟

مهران مدیری بعد از سال ها دوری از تلویزیون سال گذشته ساخت جدیدترین سریال خود با نام «در حاشیه» را آغاز کرد؛ سریالی که از آغاز پخشش تا کنون با انتقاد شدیدی از سوی جامعه پزشکان رو به رو شده است. در این گزارش با برخی از منتقدان خوب و مطرح کشور درباره «درحاشیه» حرف زدیم و از آن ها پرسیدیم که از یک تا 20 چه نمره ای به مدیری می دهند.
کد خبر: ۷۹۱۸۵۲
منتقدان چه نمره‌ای به مهران مدیری می‌دهند؟
بهزاد عشقی

به نظرم مهران مدیری با بعضی از سریال های خودش نظیر «شب های برره» و «مرد هزار چهره» اوج آفرید و سپس از آن اوج خیلی فراتر نرفت. من ازجمله افرادی هستم که نگاه مثبتی نسبت به کارهای مهران مدیری دارم. معتقدم او بازیگری را به قبل و بعد از خودش در ایران تقسیم کرد یعنی بعد از «ساعت خوش» جنس تازه ای از بازیگری را آورد که بازیگران می توانند تپق بزنند و به گونه ای بازی کنند که گویی در لحظه بازی می کنند و خیلی تابع متن از پیش تعیین شده نباشند. «در حاشیه» نسبت به دیگر ساخته های مدیری یک پیروزی نیست بلکه یک شکست محسوب می شود .من نمره 10 به مدیری می دهم.

شاپور عظیمی

من نمره 20 می دهم چون سریال را دوست دارم. «درحاشیه» در همان روال آثار طنز مدیری ساخته شده و خوب است.

امیرحسین علم الهدی

«در حاشیه» نسبت به دیگر سریال های مدیری بدعت جدیدی ندارد و یک افت محسوب می شود بنابراین به آن نمره 10 می دهم . اما این مسئله ربطی به حاشیه سازی پزشکان محترم ندارد و انتقاد آن ها بلا وجه است. پزشکان اجازه دهند تلویزیون در حوزه سرگرمی کار خود را انجام دهد. این سریال ارتباطی به صنف پزشکی ندارد و با وجود این که شخصیت های طنز سریال پزشک هستند ولی ارتباطی با فضای واقعی کسب و کار پزشکان ندارد. اگر دیگر سریال های مدیری را تماشا کرده باشید، بدعت در مضمون و ساخت داشتند مانند شب های برره و دیگر سریال هایش اما طنز «درحاشیه» به کاراکترها و رفتارهای هر شخصیت بر می گردد. شاید باید اندکی صبر کرد تا در قسمت های بعدی بهتر شود.

رضا درستکار

من از نمره 20 به سریال مدیری 15 می دهم. البته 15 در تلویزیون ایران نمره هزار محسوب می شود و این 15 نمره جهانی است. «در حاشیه» مانند کارهای همیشگی مدیری است و تفاوت چندانی با کارهای قبلی اش ندارد. در اجرا شتاب وجود دارد و متن هم پختگی لازم را ندارد.

هوشنگ گلمکانی

من همه قسمت های سریال را ندیده ام اما معتقدم ضعیف ترین سریال مدیری است. او از سطح استانداردهای تلویزیونی خود را پایین آورده است.

کیوان کثیریان

من به سریال «درحاشیه» نمره 6 می دهم! مهران مدیری از طنز پردازان با سابقه ماست اما چند نکته درباره اش وجود دارد. هر هنرمندی افت دارد و مدیری دوران افت خود را طی می کند. نکته بعدی این است که هنرمند باید خود را به لحاظ کیفیت به روز نگه دارد چون مخاطبانش روز به روز سخت گیر تر و مطلع تر می شوند و کارهای روز دنیا را دنبال می کنند در نتیجه انتظار شان بالاتر می رود. «در حاشیه» 10 دقیقه پشت صحنه اش را به بد ترین شکل نشان می دهد. خودشان در پشت صحنه به صورت هم نگاه می کنند و می خندند و توقع دارند تا مخاطبان هم لذت ببرند، این نشان می دهد یا مدیری اعتماد به نفسش زیاد شده است و یا شناخت کافی از مخاطب ندارد.

آقای مدیری شاید احساس می کند نگاه کردن به خنده یا قیافه اش برای مخاطب ممکن است جذاب و خنده دار باشد در حالی که باید ملات داستانی، لحظات طنز و کیفیت اثر برای مخاطب جذاب باشد. «درحاشیه» فیلم نامه خیلی ضعیفی دارد و خیلی اثر سرپایی نیست. البته این را هم بگویم که انتقاد من ربطی به اعتراض های پزشکان ندارد. شما زمانی نتوانید چند لحظه طنز مناسب از آب در بیاورید، لحظات تبدیل به این می شود که شائبه ای از مسخره کردن را در آن به وجود می آورد. شوخی تان بی مزه می شود و طرفی که با آن شوخی شده احساس می کند او را مسخره می‌کنید و این یکی از نکاتی است که شاید این اعتراضات را تشدید کرده است.

طهماسب صلح جو

نمی دانم چه نمره ای بدهم چون اثر ضعیفی است. «درحاشیه» کمدی سردرگمی است و چیزی برای گفتن ندارد ضمن این که با مسخره بازی و لوس بازی می خواهند مخاطب را به زور بخندانند. علاوه بر آن وقتی پشت صحنه ها را نشان می دهند خودشان بیشتر می خندند، حکایت خودگویی و خودخندی شده است.

آرش خوش خو

این سریال بعضی موقعیت های درخشان کمدی دارد، مهران مدیری هم بازی درخشانی دارد و بازگشت آن شخصیت کلاسیکش عالی است. همان شخصیت قدیمی اش برگشته و خیلی شیرین است و روی شخصیت مهران مدیری نشسته است. متن یکدست نیست. دیالوگ هایی که مربوط به بازی مهران مدیری است خیلی خوب نوشته شده ولی دیالوگ های مربوط به بعضی از بازیگران همچون سیامک انصاری و خانم فرشادجو خوب نوشته نشده است یا دیالوگ های مهران غفوریان خیلی معمولی نوشته شده است. من نمره 14 به سریال«در حاشیه» می دهم.

محمد تقی فهیم

با وجود این که مهران غفوریان و جواد رضویان نمک اصلی سریال هستند اما سریال دارای ضعف هایی است و نمره متوسط یعنی 10 می دهم چون «درحاشیه» اثر ضعیفی است و تنها امتیازش حضور تعدادی طنزپرداز است و متن قوی و موثری به لحاظ کلامی ندارد و به وجود آوردن موقعیت است. به همین دلیل تایم پشت صحنه های سریال از خود سریال بیشتر می شود چون خودشان هم تشخیص می دهند که متن چیزی برای گفتن ندارد. (مریم ضیغمی/ خراسان شمالی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
United States
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
۰
۰
مهران مدیری بیست است وبیست باقی خواهد ماند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها