ستاره های کشتی، ستاره پرور می‌شوند
گفت و گو با محمدرضا نعمتی، تهیه کننده برنامه استعدادیابی "همه فن حریف"

ستاره های کشتی، ستاره پرور می‌شوند

تغییر نسلی شیرین در کشتی

تیم طلایی اواخر دهه 90 و سال‌های بعد از آن یعنی ستارگانی چون برادران خادم، علیرضا دبیر، علیرضا حیدری، عباس جدیدی، غلامرضا محمدی، محمد طلایی، علیرضا رضایی، عباس حاج‌کناری و... یکی پس از دیگری به انتهای دنیای قهرمانی می‌رسیدند و به زحمت ستاره‌ای به درخشش می‌افتد که جایگزین سوسوی آن نسل طلایی شود.
کد خبر: ۷۹۱۱۶۹
تغییر نسلی شیرین در کشتی

رفته‌رفته همه به این باور می‌رسیدند که کشتی آزاد ایران رو به اضمحلال است، قوانین عجیب و غریب و البته در کنار دمدمی‌مزاج بودن فیلا نیز باعث شده بود مردم کم‌کم از کشتی دلسرد و حتی زده شوند. شرایط به گونه‌ای بود که قهرمانی‌های جوانانی چون مهدی تقوی، صادق گودرزی و رضا یزدانی خیلی هم به چشم نمی‌آمد. به هر حال با وجود تلاش‌های جسته و گریخته‌ای که می‌شد، حال کشتی آزاد اصلا خوب نبود. در این سال‌ها این کشتی فرنگی بود که کم‌کم ریشه‌هایش سر برآورده، ساقه شده و در المپیک لندن درختی تنومند با سه نشان طلا شد، اما باتوجه به تجربه‌ای که در کشتی آزاد وجود دارد دغدغه اول و آخر این روزها برای کشتی فرنگی پشتوانه‌سازی است تا نوار افتخارآفرینی کشتی فرنگی به این زودی‌ها پاره نشود.

باری، اینجا بیشتر مرادمان کشتی آزاد است. فدراسیون کشتی فارغ از انتقادهایی که متوجه آن است، در دو سال اخیر برای پشتوانه‌سازی در کشتی آزاد کمر همت بسته است و بتدریج حاصل این تلاش خود را در رویدادهای مختلف می‌بیند. جایی که یکی‌یکی از چهره‌های جدید رونمایی می‌شود تا دلمان قرص باشد کشتی رو به قهقرا نیست و می‌خواهد دوباره قد علم کند. همان‌طور که در جام جهانی 2014 جوان شایسته‌ای چون سیداحمد محمدی در وزن سوم خود را به‌عنوان پدیده مطرح کرد، در جهانی ازبکستان هم محمدحسین محمدیان در 84 کیلو رو شد و در جام جهانی 2015 نیز که در روزهای گذشته به پایان رسید، حسن یزدانی در 70 کیلو چهره شد و بهنام احسان‌پور نیز سرانجام توانمندی خود را بخوبی در یک میدان معتبر نشان داد تا خود را به‌عنوان یک چهره مطمئن در وزن دوم مطرح کند. از این مصادیق در دو سال گذشته و در رقابت‌های مختلف، کشتی آزاد کم نداشته است و کشتی فرنگی نیز بتدریج در همین مسیر می‌افتد. اینها همه از تغییر نسل در کشتی خبر می‌دهند، تغییر نسلی شیرین که به ما می‌گوید کشتی آزاد می‌تواند قدرت اول دنیا شود و کشتی فرنگی هم می‌تواند با ادامه کشف و پرورش استعدادها همچنان آقای دنیا باقی بماند.

امید توفیقی‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها