شاید تا به حال واژه کترینگ را شنیده باشید. شاید حالا هم که این کلمه را می‌خوانید یک لفظ بیگانه و بی‌معنی به نظرتان برسد، اما اگر از آن دسته افرادی باشید که زیاد با هواپیما به سفر می‌روید یا به دفعات در هتل‌های مدرن اقامت داشته‌اید یا در خانه و محیط کار غذاهای رستورانی و رژیمی سفارش می‌دهید حتما با واژه کترینگ آشنا شده‌اید. در هر حال چون ما قصد آزار شما را نداریم و نمی‌خواهیم زیاد به ذهن تان فشار آورید، خیلی سریع شما را با معنی و مفهوم کترینگ آشنا می‌کنیم.
کد خبر: ۷۸۹۱۷۳

کترینگ یک کلمه انگلیسی است و به تهیه و توزیع غذا و نوشیدنی در یک محل و سرو آن‌ در مکان دیگر برای پذیرایی گفته می‌شود. کترینگ هواپیمایی، کترینگ قطار، کترینگ بیمارستانی، کترینگ هتلی و کترینگ رستورانی و انواع رژیمی آن که زیر نظر متخصصان علوم غذایی تهیه و توزیع می‌شود از این جمله است. در واقع آن غذاهایی که به همراه دورچین‌های متنوع یا بر اساس نوع سفارش غذایی به همراه ترشی، ماست، سالاد، دسرمیوه‌ای، ژله و یک نوع نوشیدنی هر کدام درون ظروف مخصوص و همگی در یک بسته برای مشتری ارسال می‌شود ماحصل کترینگ است.

به زبان ساده‌ می‌توان گفت امروزه از صنعت کترینگ برای ارائه خدمات بهترغذایی و پذیرایی به مهمانان و مشتریان و ایجاد رقابت سالم در مسیر ارائه خدمات باکیفیت و متنوع استفاده می‌شود که البته باید این سرویس‌دهی بخصوص در مورد انواع کترینگ غذاهای رژیمی که برخی رستوران‌ها برای افراد چاق و لاغر و دیابتیک و دارای چربی و فشار خون بالا و... ارائه می‌دهند، تحت نظر متخصصان علوم غذایی و تائید شده از سوی وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد.

تفاوت کترینگ غذاهای هوایی و زمینی

معمولا کترینگ غذاهای هوایی شرایط ویژه‌تری نسبت به سایر کترینگ‌ها دارند. بیشتر غذاهای هواپیمایی از نوع نیمه آماده، کنسروی و کم حجم است و شرایط هوایی و ارتفاعی که روی ذائقه مسافران تاثیر می‌گذارد باید در این کترینگ‌ها در نظر گرفته شود. کترینگ غذایی در پرواز‌های صبحگاهی، میانه روز، ظهرگاهی، عصر و شبانه مطابق با فصول سال متغیر است. معمولا در پرواز‌های صبحگاهی مواد با در صد شیرینی بالاتر به جهت تامین انرژی بیشتر، در پروازهای ظهر از غذاهای ترکیبی از قند‌ها و پروتئین‌ها و هنگام شب مواد فیبری و کم‌حجم و سهل‌الهضم پروتئینی مورد توجه قرار می‌گیرد. البته در پروازهای بیش از 120 دقیقه از خورش‌ها هم استفاده می‌شود. معمولا در مسیرهای خروجی از مبدا، به غذاهای گرم و در مسیرهای بعدی از غذاهای سرد استفاده می‌شود و در تهیه غذاها از حداقل چربی و ادویه‌جات استفاده می‌کنند و در ارتفاعات زیاد هوایی، غذاها ویژه‌تر می‌شود.

اما در کترینگ‌های هتلی و قطاری تنوع غذاها بیشتر و از انواع چلوها، خورش‌ها، کباب‌ها و حتی غذاهای سنتی‌تر همچون آبگوشت و آش به همراه ادویه‌جات مختلف با میزان چربی و نمک متفاوت استفاده می‌شود. در مورد کترینگ‌های بیمارستانی و رژیمی شرایط کمی متفاوت‌تر بوده و بر اساس نوع بیماری، غذا باید از مواد اولیه اورگانیک و سالم با کیفیت بالا تهیه و انرژی حاصل از آن محاسبه شود.

فاخره بهبهانی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها