استقلال برای بازگشت به کورس می‌جنگد، ذوب‌آهن برای سهمیه آسیا

روز سخت آبی‌ها در آزادی

انگار در همه روزهای سخت استقلال در این فصل باید ردپایی از ذوب‌آهن باید باشد. هفته بیست و پنجم لیگ برتر فردا با برگزاری دو بازی آغاز می‌شود و در یکی از حساس ترین مصاف‌ها استقلال در تهران میزبان ذوب‌آهن است.
کد خبر: ۷۸۵۹۵۶

این سومین باری است که آبی‌های تهران در این فصل به مصاف سبزهای اصفهان می‌روند. سه رویارویی با یک وجه اشتراک؛ بازی با ذوب آهن در بحرانی ترین روزهای استقلال.

فلش بک اول؛ جمعه 4 مهر 93

تا قبل از هفته دهم، استقلال با 18 امتیاز صدرنشین لیگ بود اما دو شکست متوالی مقابل نفت و فولاد در تهران باعث شد حساب و کتاب‌های امیر قلعه‌نویی به هم بخورد. تنها دلخوشی آبی‌ها وضع نه‌چندان خوب ذوب‌آهن بود. شاگردان یحیی گل محمدی در آن مقطع از 9 بازی اول خود فقط یک بازی را برده و با 7 امتیاز یکی از تیم های قعرنشین بودند. به نوعی در هفته دهم با وجود آن‌که اوضاع استقلال بعد از دو باخت متوالی، اوضاع خوبی نبود، اما به نوعی شیشه عمر یحیی دست قلعه‌نویی بود. ذوب آهن اگر به استقلال می‌باخت هیچ معلوم نبود یحیی در سمت خود ابقا شود اما در نهایت آن بازی با نتیجه 2 بر یک به سود ذوبی‌ها به پایان رسید تا استقلال برای سومین بازی متوالی بازنده از زمین خارج شود.

فلش بک دوم؛ پنجشنبه 6 آذر 93

تمرین استقلال برای بازی با ذوب آهن پشت درهای بسته برگزار می‌شود. فضای تمرین هم البته فضای سنگینی بود. کسی حوصله حرف زدن نداشت. خندیدن هم جرم محسوب می‌شود. استقلال چهار روز قبل از بازی با ذوب‌آهن در یک‌چهارم نهایی جام حذفی مغلوب پرسپولیس شده بود. باختن در شهرآورد آن هم در شرایطی که آبی‌ها یک بر صفر پیش بودند و در 10 دقیقه پایانی هم حریف ده نفره شده بود، نه برای بازیکنان این تیم قابل هضم بود و نه برای هواداران. اما از همه اینها بدتر این بود که استقلال در فاصله کوتاهی از آن بازی دراماتیک باید به مصاف ذوب‌آهنی می‌رفت که روند رو به رشد خود را با گل‌محمدی آغاز کرده بود. این‌بار تهران میزبان مصاف این دو تیم بود اما تیمی‌که در پایان ضیافت پنالتی‌ها جشن صعود گرفت ذوب‌آهن بود.

... و حالا رویارویی سوم

فردا و از ساعت 19، استقلال و ذوب‌آهن برای سومین‌بار در این فصل به مصاف هم می‌روند. سیری که این دو تیم در این شش ماه و نیم گذشته طی کرده‌اند در ظاهر معکوس بوده است. ذوب‌آهن، تیمی‌که تا قبل از هفته دهم یکی از قعرنشینان بود، حالا با 38 امتیاز یکی از شش تیم برتر است و در جام حذفی هم با عبور از استقلال و پرسپولیس به فینال رسیده است. در آن‌سو استقلالی که در کورس قهرمانی بود و امید داشت دوگانه لیگ و جام حذفی را در این فصل به دست بیاورد حالا نه تنها از جام حذفی کنار رفته که تا حدوی شانس‌های خود را برای قهرمانی در لیگ هم کمرنگ می‌بیند.

استقلال تا هفته سیزدهم بیش از 10 امتیاز از ذوب آهن جلو بود؛ فاصله‌ای که در هفته هفتم لیگ به 14 امتیاز هم رسیده بود. اما حالا برتری امتیازی استقلال در مقابل ذوب‌آهن فقط به اندازه 3 امتیاز بازی فرداست. یعنی اگر ذوب‌آهن، استقلال را ببرد به‌واسطه تفاضل گل بهتر بالاتر از استقلال قرار می‌گیرد که در این صورت حتی امکان کسب سهمیه آسیا هم برای استقلالی‌ها به مخاطره می‌افتد.

نکته جالب این‌که شاگردان امیر قلعه‌نویی همچون دور رفت در شرایطی باید به مصاف ذوب آهن بروند که از دو بازی قبلی خود مقابل نفت و فولاد حتی یک امتیاز هم نگرفته‌اند. البته بازگشت جاسم کرار عراقی به ترکیب آبی‌ها نقطه امید این تیم است. تاثیرگذاری کرار در روند بازی‌های استقلال به‌گونه‌ای بوده که کارشناسان، استقلال این فصل را به دو تیم متفاوت تشبیه کرده‌اند؛ استقلال بدون کرار و استقلال با کرار .

حالا باید دید بعد از اتمام محرومیت سه جلسه ای این مهاجم عراقی آیا استقلال هم به روزهای اوج باز خواهد گشت یا ذوب‌آهنی که در 14 بازی گذشته خود در لیگ و جام حذفی فقط یک بار شکست خورده، همچنان به روند صعودی‌اش ادامه می‌دهد.

در حالی که نشست خبری امیر قلعه‌نویی و یحیی گل‌محمدی امروز برگزار می‌شود، جواد زرینچه، مربی استقلال درباره آخرین وضع تیمش پیش از دیدار با ذوب‌آهن به ایسنا گفت: ما شش بازی پیش‌رو داریم و برای بازگشت به شرایط خوبمان در جدول و کسب حداقل سهمیه آسیایی محکوم به پیروزی در شش بازی پیش‌رو هستیم. همه بازیکنان استقلال برای شادی دل هواداران می‌خواهند با پیروزی برابر ذوب‌آهن یک شروع جدید برای بازی‌های باقیمانده رقم بزنند. متاسفانه ما امتیازات مهمی‌را در دو بازی قبلی از دست دادیم و حالا جای اشتباه مجدد نیست و باید پیروزی را به دست آوریم.

وی درباره شانس قهرمانی تیمش عنوان کرد: قبول دارم که شانس قهرمانی استقلال پایین آمده اما تلاش ما این است که فقط شش بازی پیش‌رو را ببریم. ما تلاشمان را می‌کنیم و باقی مسائل دست خداست و باید دید بقیه تیم‌ها چه می‌کنند. الان شرایط ما کمی ‌سخت است و فقط امیدوار هستیم تا رقبا امتیاز از دست دهند.

قاسم حدادی‌فر، کاپیتان ذوب‌آهن هم در آستانه بازی با استقلال گفت: بازی بسیار سختی داریم ولی برای برد به تهران می‌آییم تا شرایط مان را در جدول بهتر کنیم. فکر می‌کنم مساوی نه به در ما بخورد نه به درد استقلال. از طرفی آنها به خاطر این‌که دو بار مقابل ما شکست خوردند انگیزه بسیاز زیادی دارند.

حدادی‌فر ،که با سایت فوتبال ایران صحبت می‌کرد در پاسخ به این سوال که کدام تیم قهرمان لیگ برتر خواهد شد نیز گفت: من دوست دارم سپاهان قهرمان شود ولی متاسفانه کار این تیم سخت شد. چیزی قابل پیش‌بینی نیست ولی الان شانس تراکتور و نفت تهران از بقیه مدعیان بیشتر است.

جنگ بقا در ورزشگاه خالی

در دیگر بازی فردا که آن هم از حساسیت بالایی در انتهای جدول برخوردار است نفت مسجد سلیمان که از همراهی تماشاگرانش محروم است در ورزشگاه خالی شهید بهنام محمودی باید به مصاف راه‌آهن، دیگر قعرنشین جدول برود.

پیروز این میدان یک قدم از خطر سقوط جدا می‌شود و بازنده در آستانه رفتن به دسته پایین‌تر قرار می‌گیرد. نفتی‌ها هفته گذشته برابر هم‌نام تهرانی‌شان با وجود بازی خوب، تن به شکست دادند و راه‌آهنی‌ها هم در حالی که مستحق پیروزی برابر پرسپولیس بودند، در آخرین دقایق برد را با تساوی عوض کردند. اکنون نفتی‌ها با 20 امتیاز و تفاضل گل منفی 14 در رده پانزدهم هستند و راه‌آهن هم با 20 امتیاز و تفاضل گل منفی 21 در رده شانزدهم قرار دارد.

برنامه هفته 25

جمعه 21 فروردین

نفت‌ مسجد سلیمان ـ راه‌آهن (17 و 30 دقیقه)، استقلال ـ ذوب‌آهن (19)

شنبه 22 فروردین

سایپا ـ صبا، گسترش فولاد ـ ملوان، پیکان ـ پدیده (17 و 30 دقیقه)

یکشنبه 23 فروردین

نفت ـ فولاد، سپاهان ـ تراکتورسازی (17 و 30 دقیقه)، استقلال صنعتی ـ پرسپولیس (19)

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها