سرپرست تیم ملی والیبال از برنامه‌های این تیم در سال 94 می‌گوید

رقابت جوانان با بزرگان والیبال

سال 1394 برای والیبال ایران سالی سرنوشت‌ساز است. والیبال با تمامی موفقیت‌هایی که طی دو سال گذشته به دست آورده است، در شش ماه اول سال جاری بازی‌های دشواری دارد از این رو طرفداران والیبال انتظار دارند، تیم ملی از آزمون‌های سخت آینده سربلند بیرون بیاید.
کد خبر: ۷۸۴۱۷۰
رقابت جوانان با بزرگان والیبال

رویداد لیگ جهانی و سپس انتخابی المپیک از محورهای اصلی بحث والیبال در محافل مختلف این ورزش است. حتی رسانه‌ها نیز با توجه به اهمیت موضوع، مباحث مختلفی‌را در همین حوزه‌ها ‌مطرح می‌کنند و پای صحبت‌های مسئولان والیبال می‌نشینند تا نقطه نظرهای آنها را برای یک سال رقابت‌های مهم بین‌المللی جویا شوند. روزنامه جام‌جم نیز از این قاعده مستثنا نیست و در روزهای آغازین انتشار روزنامه در سال 94، پای حرف‌های امیر خوش‌خبر نشست تا سرپرست تیم ملی والیبال برنامه‌های این تیم را بازگو کند. خوش‌خبر نگرانی‌هایی را نیز برای سال 94 والیبال دارد که نمی‌تواند از آنها در لابه‌لای حرف‌هایش چشم بپوشد.

اردوی تیم ملی والیبال را با چند نفر شروع کرده‌اید؟

38 نفر. چهارشنبه آخر سال وقتی لیگ برتر والیبال به پایان رسید، نام‌های دعوت‌شدگان را اعلام کردیم. حتی از آنجا که ممکن بود اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نشود، تاریخ برگزاری اردو را به هر نفر اطلاع دادیم.

چرا این تعداد؟

نظر کواچ سرمربی تیم ملی بود که تعداد بیشتری از بازیکن دعوت شوند. او بازی‌های لیگ برتر را بخوبی رصد کرد و تصمیم گرفت نفرات را برای دو تیم الف و ب دعوت کند. بازیکنان جوان و مستعدی در لیگ برتر خودنمایی کردند و کواچ نتوانست از کنار نام آنها بسادگی عبور کند.

آیا می‌شود گفت با این تعداد نفرات تا حدودی رقابت در اردوها سخت می‌شود؛ به طوری که ستاره‌های تیم ملی حاشیه امنیت نداشته باشند؟

قطعا همین گونه است.جوانان بر اساس رقابتی که انجام می‌دهند می‌توانند جای ستاره‌ها را در تیم ملی بگیرند. تیم ملی جای کسانی است که بیشتر تلاش می‌کنند و نام‌ها برای تیم ملی کافی نیست. به اعتقاد من کواچ با این کار نشان داده است خطر برای برخی بزرگان وجود دارد و جایگاه آنها از سوی این جوانان تهدید می‌شود.

با این تعداد نفرات معلوم شده کواچ از لیگ برتر راضی است.

بله کواچ فیلم بازی‌های لیگ برتر را دیده و در چند بازی حذفی نیز حضور پیدا کرده است. او از قبل شناخت خوبی روی والیبال ایران دارد و بازی‌های امسال به گونه دیگری به سرمربی تیم ملی کمک کرده است تا شایسته‌ها را به اردو دعوت کند.

در صحبت‌هایتان اشاره‌ای داشتید به تیم ب. آیا این تیم زیر نظر کواچ است؟

در سال‌های اخیر تلاش فدراسیون والیبال بر مبنای یکسان‌سازی و وحدت رویه آموزش در سطح تیم‌های ملی بوده است. پس از ولاسکو که تجربه موفقی در این زمینه بود، کواچ هم در راستای این اصول حرکت می‌کند. کواچ روی تیم ملی تمرکز دارد، اما روی برنامه‌های تیم ب نظارت می‌کند. همکاران سرمربی تیم ملی از مربیان خوب والیبال ایران هستند که در این راه کواچ را یاری می‌کنند. والیبال ایران نیاز به پشتوانه دارد و این کار در آینده جواب می‌دهد.

در برنامه‌هایتان برگزاری اردوی داخلی را از پانزدهم فروردین تا بیستم اردیبهشت اعلام کرده‌اید. بعد از این تاریخ برنامه‌های تیم ملی چیست؟

ما به مدت پنج روز به فنلاند می‌رویم و از آنجا راهی جمهوری چک می‌شویم...

چرا؟ آیا این تیم‌ها در سطح قدرت‌های والیبال جهان که تیم ملی با آنها بازی دارد، هستند؟

ما باید شرایط‌مان را در نظر بگیریم با این حال فکر نمی‌کنم فنلاند و جمهوری چک، تیم‌های خوبی نباشند. هر دو تیم در گروه‌های پایین‌تر لیگ جهانی حاضر هستند. سال قبل با فنلاند بازی کردیم، تیم بسیار قدرتمندی است و والیبال روز دنیا را به نمایش می‌گذارد. کواچ شناخت خوبی از والیبال این دو کشور دارد و می‌گوید بازی با آنها که نه ضعیف هستند و نه آن قدر قوی درسطح تیم‌های طراز اول دنیا برای ما که یک دوره تمرینات سخت را تا آن موقع پشت سر می‌گذاریم، مناسب است.

آیا تیم ملی در ادامه این دو سفر به آمریکا می‌رود؟

بله ما در نخستین بازی در لیگ جهانی به دیدار آمریکا می‌رویم. بعد از دومین بازی در خاک آمریکا به لهستان سفر می‌کنیم و سفر به روسیه هم برای برگزاری سومین مسابقه لیگ جهانی در ادامه مسافرت‌ها انجام می‌شود.

این مسافرت‌ها برای تیمی که بخواهد یکی از دو تیم صعود کننده باشد سخت است.

باید نگاهمان به یک رویداد حرفه‌ای کاملا حرفه‌ای باشد. شاید تا دو سال پیش برای بچه‌های تیم ملی سخت بود که از این کشور به آن کشور بروند و به فاصله چند روز بازی کنند، اما اینک شرایط را در لیگ جهانی پذیرفته‌اند و دوران پیش از مسافرت‌ها را به قدری سخت تمرین می‌کنند که دچار آسیب نشوند. این نکته فقط جنبه جسمانی ندارد بلکه آنها هماهنگی ذهن و جسم را با هم پشت سر می‌گذارند.

به هر ترتیب کار تیم ملی هم برای صعود از گروه سخت است.

‌ دقیقا. امسال برزیل میزبان مرحله پایانی لیگ جهانی است و از گروه دوم سه تیم سهمیه حضور در بازی‌های پایانی را می‌گیرند، در شرایطی که از بین چهار تیم ایران، آمریکا، لهستان و روسیه، دو تیم صعود می‌کند. کار ما برای صعود به بازی‌های برزیل سخت است و باید از نخستین بازی به فکر امتیازگرفتن از مدعیان والیبال دنیا باشیم.

والیبال ایران علاوه بر لیگ جهانی، رویدادهای دیگری هم دارد.اهداف فدراسیون برای بازی‌های غیر از لیگ جهانی چیست؟

ما برنامه‌های‌مان را از یک سال قبل اولویت‌بندی کردیم. لیگ جهانی و انتخابی المپیک 2016 ریودوژانیرو برای ما خیلی اهمیت دارد. در رقابت‌های امسال جام واگنر را پیش رو داریم که از تورنمنت‌های معتبر اروپاست. کاپ ژاپن، نخستین مرحله انتخابی المپیک است. همچنین جام ملت‌های آسیا که در آن علاوه بر نکات فنی، بحث برگزاری این رقابت‌ها مطرح است، برنامه‌های دیگر فدراسیون در سال 94 را تشکیل می‌دهد. ما میزبان جام ملت‌ها هستیم و باید به شایستگی از تیم‌ها میزبانی کنیم.

چرا فدراسیون جهانی میزبانی مرحله پایانی لیگ جهانی را به ایران نداد؟

فدراسیون جهانی والیبال جنبه‌های مختلفی را برای واگذاری امتیاز میزبانی به یک کشور در نظر می‌گیرد. طول مسافت کشور درخواست‌کننده برای تیم‌های دیگر ارزیابی می‌شود. سپس حضور تماشاگران و وضع هتل‌ها. مسائل سیاسی نیز در ارزیابی‌ها دخیل است. پیش از این‌که بحث برزیل قطعی شود ما درخواست خود را ارسال کرده بودیم؛ اما بررسی شرایط میزبانی ایران زمان برد. آنها از ما ضمانت حضور خانم‌ها را در بازی‌ها می‌خواستند همین طور بحث پوشش تلویزیونی که نباید بدهی داشته باشیم.

آیا این موضوع روی میزبانی‌های دیگر ایران تاثیر می‌گذارد؟

ما با مقدار پولی که نزد فدراسیون جهانی داشتیم، توانستیم آنها را مجاب کنیم که میزبانی بگیریم. اگر همین پس‌اندازمان تمام شود و پولی از پوشش تلویزیونی دستمان را در بازی‌ها نگیرد، قطعا به مشکل می‌خوریم. اگر مشکلات پابرجا بود شاید مانع از حضور ایران در لیگ جهانی 2015 می‌شدند. در مونیخ قراردادی را مسئولان صداوسیما امضا کردند و اکنون باید به آن پایبند باشند. ما در حالت عادی مشکلات زیادی داریم و خوب نیست که خودمان هم برای خودمان مشکل ایجاد کنیم.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها