ورق فتنه های اختلاف انگیز در عراق پس از آن که دیروز دبیرکل اتحادیه عرب با آیت الله العظمی سیستانی ملاقات کرد ، برگشت.
کد خبر: ۷۸۲۸۲

عمروموسی ، دبیرکل اتحادیه عرب هنگامی که 3 روز پیش با طرح آشتی ملی وارد عراق شد و در جلسات دیدار با مقامات رسمی دولت موقت عراق شرکت کرد ، چندان به آب شدن یخ اختلافات در عراق به دلیل عدم استقبال گرم رئیس جمهور ، نخست وزیر و سایر مقامات عراقی از طرح وی ، امیدوار نبود اما از دیروز ورق برگشت . خبرگزاری ها دیروز به نقل از عمروموسی خبر دادند که آیت الله سیستانی حمایتش را از طرح وی اعلام کرده است. در هنگامه فتنه های اخیر که با حملات تروریستی بیرحمانه علیه شیعیان شکل می گرفت آیت الله سیستانی و سایر بزرگان شیعی در عراق همواره شیعیان را به خویشتنداری توصیه کردند و اینک که اتحادیه عرب برای حل اختلافات وارد میدان شده است ، حمایت آیت الله سیستانی از طرح آشتی ملی عمروموسی ، بارقه هایی از امید را در دلهای نگران سنی و شیعه روشن کرده است.

حمایت و استقبال

عمروموسی ، دیروز بلافاصله پس از دیدار با آیت الله سیستانی در یک نشست مطبوعاتی شرکت کرد. وی گفت که در این دیدار شاهد حمایت و استقبال آیت الله سیستانی از تلاش اتحادیه عرب در قبال آینده عراق بوده است. او از دیدار با این مرجع بزرگ شیعیان عراق ابراز خرسندی و رضایت کرد.

کاهش تشنج

عمروموسی دیروز بغداد را به مقصد نجف اشرف برای دیدار با آیت الله سیستانی ترک کرد. خبرگزاری فرانسه هدف از این دیدار را تلاش برای ارتقای گفتگوها در سطح ملی و کاهش تشنج فرقه ای اعلام کرد. دبیرکل اتحادیه عرب ، ریاست هیات بزرگی را در سفر به نجف برعهده داشت که بلافاصله پس از ورود به این شهر از سوی آیت الله سیستانی پذیرفته شد. شرط حکیم عمروموسی همچنین در بغداد با رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق دیدار کرد. عبدالعزیز حکیم در این دیدار موافقت خود را با برگزاری کنگره آشتی ملی در عراق مشروط بر حذف عناصر حزب بعث و گروههای مسلح کشورش ، اعلام کرد.

انتقاد از عمروموسی

حکیم ، اتحادیه عرب را به خاطر سکوت در قبال ناامنی ها و اعمال تروریستی در کشورش به باد انتقاد گرفت و گفت : متاسفانه اتحادیه عرب در قبال اعمال خشونت داخل عراق فقط به انتقاد بسنده کرده است . پیش از این ، سایر مقامات عراق نیز از عمروموسی خواسته بودند به جای برقراری آشتی ملی در عراق به ایجاد آشتی ملی در اتحادیه عرب بپردازد.

شروط دیگر

یکی از مسوولان هیات علمای مسلمین و شورای موسسان عراق اظهار کرد: دو گروه برای برگزاری هرگونه کنفرانس آشتی ملی شرطهایی را به عمروموسی ، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کردند که ازجمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- تعیین جدول زمانبندی تضمینی بین المللی برای عقب نشینی نیروهای اشغالگر (که مشکل اصلی به این بند برمی گردد)
2- مقاومت گروههای عراقی حق مشروع است و تروریسم به هر شکلی مردود است.
3- بازسازی ارتش عراق پس از خارج کردن عناصر نامطلوب که این موضوع براساس سازوکاری است که بعدا روی آن توافق خواهد شد.
4- انحلال شبه نظامیان مسلح بویژه شبه نظامیانی که قومگرایی سیاسی شعار آنها به شمار می رود.
5- حل و فصل مشکلات ناشی از حضور اشغالگران بویژه مسائل بازداشت شدگانی که به ناحق در زندان های اشغالگران و دولت عراق به سر می برند.
6- تشکیل کمیته های بی طرف تحقیقاتی درخصوص جنایاتی که عناصر سازمان امنیتی عراق و دیگر افراد مرتکب شده اند.

تا ماه آینده

صالح المطلق ، سخنگوی رسمی شورای گفتمان ملی عراق (اهل سنت) با اشاره به طرح اتحادیه عرب گفت : قرار است مقدمات آشتی ملی اواسط ماه آینده در مقر اتحادیه عرب در قاهره و بعد از آن کنفرانس اصلی در بغداد تشکیل شود. در صورت بی نتیجه ماندن کنفرانس مقدماتی در قاهره ، کنفرانس دیگری در یکی از کشورهای عربی برگزار می شود. وی ادامه داد: باید در این کنفرانس نمایندگان تمامی طیفهای ملت عراق از جمله مقاومت ، بعثی ها و حتی نیروهای پلیس که از سوی نیروهای اشغالگر آزاد شده اند ، شرکت کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها