این هشدارها را جدی بگیرید تا قربانی سارقان نشوید

شگردهای مجرمان نوروزی

در تعطیلات نوروز و روزهای پایانی سال نیز سارقان بیکار نمی‌نشینند و براحتی اقدام به سرقت می‌کنند. در ایام نوروز بیشترین جرایم را سرقت خودرو، منزل، لوازم باارزش داخل خودرو و مغازه‌ها تشکیل می‌دهد. بسیاری از سارقان نیز در نوروز فعال‌تر شده و در دوران مرخصی از زندان مرتکب جرم می‌شوند. با رعایت ساده‌ترین نکات ایمنی می‌توان از فعالیت سارقان خیابانی و شب‌رو جلوگیری کرد. در این گزارش شما را با روش سارقان نوروزی و راه‌های پیشگیری از آن آشنا می‌کنیم که توجه به این هشدار‌ها باعث می‌شود، نوروزی بدون حادثه‌ای تلخ را پشت سر بگذارید.
کد خبر: ۷۸۱۸۱۹

نکات مهم برای سارقان خانه

اگر قصد مسافرت دارید یا می‌خواهید با خیالی راحت به مهمانی و دید و بازدید بروید، توصیه می‌کنیم قبل از ترک خانه این توصیه‌ها را بخوانید تا پس از برگشت، متوجه دستبرد سارقان به خانه‌تان نشوید. همیشه توجه داشته باشید دزدان به خانه‌هایی دستبرد می‌زنند که ورود به آن راحت باشد و از حضور نداشتن مالباخته برای زمانی طولانی مطمئن باشند. کافی است هشدار‌ها را جدی بگیرید تا سارقان را ناکام بگذارید و با خیالی راحت خانه را ترک کنید.

1ـ مقابل تمام پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب کنید.

2ـ در راهرو و پشت‌بام را با حفاظ نرده‌ای ایمن کنید.

3ـ اگر کلید خانه یا یدک آن را گم کرده‌اید، سریع قفل‌های در را تعویض کنید. گاهی شما تصور می‌کنید دسته کلید را گم کرده‌اید، اما در دام دزدان جیب‌بر گرفتار شده‌اید و آنها با تعقیب شما، آدرس خانه را به دست آورده و به دنبال فرصتی برای سرقت هستند.

4ـ در صورت خروج از خانه، فقط به بستن در خروجی اکتفا نکرده و همه درهای داخل خانه را قفل کنید تا فرصت جستجو و راه نفوذ از سارقان گرفته شود.

5ـ کلید خانه خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید.

6ـ در صورتی که بیرون خانه شما روشنایی ندارد، با نصب لامپ در سردر خانه روشنایی محل را تامین کنید.

7ـ اگر خانه‌های اطراف شما خالی از سکنه است یا در مجاورت آنها مشغول ساختمان‌سازی هستند، لازم است که از خانه خود مراقبت بیشتری کنید.

8ـ از قرار دادن کلید در محل‌هایی مانند زیر جاکفشی و دیگر محل‌های قابل دسترسی خودداری کنید.

9ـ از نشان دادن محل نگهداری وجه نقد و طلا و جواهرات و اشیای باارزش و گرانبها به همسایگان و کسانی که مورد اعتماد نیستند و همچنین از نگهداری آنها به صورت یکجا خودداری کنید.

10ـ نردبان و چهارپایه را در کنار دیوار حیاط قرار ندهید تا راه ورود سارقان هموار نشود.

11ـ در مواقع خالی بودن خانه، چراغ یکی از اتاق‌ها را به مدت طولانی و مستمر روشن بگذارید و حتی‌المقدور از همسایه‌ها و آشنایان مورد اطمینان بخواهید که روشنایی داخل خانه را در هنگام شب تغییر دهند.

12ـ در صورت مسافرت، اشیای قیمتی خود را به اقوام مورد اطمینان خود بسپارید.

13ـ قبل از ترک خانه از بسته بودن در ورودی پشت‌بام مطمئن شوید و به قسمت‌های مختلف خانه سرکشی کرده و پنجره‌ها را بررسی کنید.

14ـ هنگامی که به مسافرت می‌روید، همسایه‌های مورد اطمینان را در جریان قرار دهید.

15ـ اگر از سیستم دزدگیر برقی استفاده می‌کنید، به طور مرتب آن را کنترل کرده، معایبش را برطرف کنید و هنگام خروج از خانه کلید آن را باز کنید.

16ـ برای جلوگیری از سرقت منزل خود به روش توپی‌زنی، توپی قفل را با بدنه در همسطح، در صورت عدم امکان لوله‌ای فلزی به دور آن جوش دهید.

17ـ به زنگ‌های بی‌وقت و بی‌مورد تلفن و منزل بی‌توجه نبوده و آنها را به عنوان زنگ خطر تلقی کنید و حتی‌الامکان منزل خود را برای گردش یا ملاقات دوستان و فامیل به صورت یکسان و یکنواخت ترک نکنید.

چادر بزن، اما نه هرجا

تعدادی از هموطنان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر، اقدام به چادر زدن در بوستان‌ها و اماکن تفریحی شهرهای توریستی می‌کنند که این موضوع در صورت کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند خسارت بزرگی به بار آورده و سارقان را در رسیدن به هدفشان یاری کند. در شهرهای توریستی معمولا شهرداری اماکن خاصی را برای چادر زدن انتخاب و معرفی می‌کند که در آن مناطق علاوه بر امکانات رفاهی، ماموران پلیس نیز حضور دارند، اما باز هم تعدادی از شهروندان اقدام به زدن چادر در حاشیه شهرها یا اماکن تاریک می‌کنند. افراد نباید انفرادی و در اماکن خلوت چادر برپا کنند. ضمن این‌که اگر پرسه‌زنی افراد را در اطراف چادر مشاهده کردند، موضوع را به پلیس اطلاع دهند. مسافرانی که از چادر استفاده می‌کنند، باید بدانند به هیچ وجه پول، مدارک و اشیای قیمتی را نباید داخل چادر یا در معرض دید قرار دهند.

بهتر است مسافران به جای حمل بسیار زیاد پول نقد از کارت‌های بانکی استفاده کنند و اگر با مامورانی که راه آنها را سد کرده‌اند روبه‌رو شدند، از آنها درخواست کارت شناسایی کنند.

موقع خرید و مهمانی مراقب موتورت باش

سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با سرقت خودرو، همچنین راحتی سارقان در اوراق‌ کردن و فروش قطعات آن از مهم‌ترین دلایلی است که مجرمان را به سرقت این وسیله ترغیب می‌کند.

آمار پلیس نشان می‌دهد، 80 درصد سرقت این وسایل به دلیل غفلت و سهل‌انگاری صاحبان آنها رخ می‌دهد، حال آن‌که براحتی می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. برخی از هموطنان در ایام نوروزی با موتورسیکلت به دید و بازدید می‌روند و موتور را مقابل خانه میزبان رها می‌کنند. از سوی دیگر برخی موتورسواران برای خرید‌های کوتاه خود موتور را بدون قفل و حتی همراه سوئیچ کنار خیابان یا جلوی مغازه پارک می‌کنند که یک لحظه غفلت آنها، دزدان را برای سرقت ترغیب می‌کند.

بهترین روش جلوگیری از سرقت موتورسیکلت، قفل و زنجیر کردن آن و توقف در پارکینگ‌های مخصوص و جلوگیری از پارک آن در مناطق حاشیه‌ای است. در برخی موارد موتورسیکلت از داخل حیاط خانه سرقت می‌شود که بهترین روش برای جلوگیری از آن، بستن موتور به شیء ثابت و محکم در داخل حیاط یا پارکینگ خانه است. در ایام نوروز نباید هنگام تردد در اماکن شلوغ و پررفت‌وآمد و مراکز تفریحی، موتورسیکلت را در اماکن خلوت رها کرد. بهتر است افرادی که می‌خواهند در روز طبیعت به حاشیه شهر بروند، در صورت نبودن پارکینگ مناسب، موتورسیکلت را مقابل دیدشان قرار دهند.

سارقان خودرو منتظر مسافران

اغلب هموطنان در طول نوروز با خودروی شخصی خود سفر می‌کنند. سارقان خودرو که همیشه در کمین هستند تا از کوچک‌ترین فرصت برای سرقت استفاده کنند در ایام نوروز نیز بیکار نیستند و در شهرهای بزرگ با بررسی پلاک خودروهای مسافران اقدام به سرقت از خودروهای غیربومی و مسافران می‌کنند.

در ایام عید نوروز گرچه جرایم خشن کاهش چشمگیری دارد، اما سرقت خودرو در این مدت افزایش می‌یابد که بازهم بی‌توجهی رانندگان و سوءاستفاده سارقان باعث بروز آن می‌شود.

در نوروز هموطنانی که به سفر می‌روند، باید در اطراف اماکن تفریحی و باستانی و جاذبه‌های طبیعی مانند کوه‌ها و آبشارها مراقب افراد مشکوک باشند، زیرا عده‌ای به عنوان گردشگر اقدام به شناسایی خودرو‌ها کرده و در فرصتی مناسب دست به سرقت می‌زنند. بیشتر سارقان خودرو در نوروز، لوازم خودرو و اشیای قیمتی داخل آن را سرقت می‌کنند، زیرا سرقت لوازم داخل خودرو وقت کمتری از دزدان می‌گیرد، البته در اماکن تفریحی حومه شهر سرقت خودرو بیشتر رخ می‌دهد.رانندگانی که قصد سفر به دیگر استان‌ها را دارند، باید از قرار دادن اسناد و مدارک و پول نقد در داخل خودرو خودداری کنند. گاهی سارقان برای سرقت کیف که درون خودرو است اقدام به شکستن شیشه یا آسیب زدن به در خودرو می‌کنند. باید توجه کنیم استفاده از دزدگیر، قفل پدال و قفل فرمان بهترین راهکار برای کاهش سرقت است.اگر در سفر مجبور هستید کلید را به مسئول پارکینگ بدهید، هرگز نام، تلفن و آدرس خانه را روی سوئیچ یادداشت نکنید. این کار می‌تواند مسیر سارقان را به سمت خانه شما آسان کند. در طول سفر از تعمیرگاه‌ها و افراد غیرمجاز برای تعمیر خودرو نباید استفاده کرد و به هیچ وجه نباید سوئیچ را در اختیار آنها قرار داد. برخی افراد با راه‌اندازی تعمیرگاه‌های موقت اقدام به سرقت خودرو می‌کنند. بسیاری از سارقان در نوروز به صورت باندی اقدام به سرقت می‌کنند. این تبهکاران با استفاده از روش تصادف صوری یا نزاع ساختگی در اطراف تفرجگاه‌ها، توجه رانندگان خودروها را جلب کرده و پس از این‌که آنها برای جدا کردن یا بررسی صحنه تصادف از خودرو پیاده شده و آن را رها می‌کنند، در کمترین زمان با کمک همدستانشان خودرو را سرقت می‌کنند. رانندگان اگر با تصادفات مشکوک یا نزاع روبه‌رو شدند، ابتدا خودرو را در کناری پارک کرده و پس از برداشتن سوئیچ و اطمینان از قفل بودن درها به موضوع رسیدگی کنند تا فرصت هرگونه سوءاستفاده را از سارقان بگیرند.

مجید غمخوار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها