جام جم سرا:‌ عید نوروز مملو از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که اشتهای هر کسی را تحریک می‌کند. در این میان آجیل تقریبا پای ثابت بسیاری از مهمانی‌های عید است و با توجه به فوایدی که دارد، یکی از سودمندترین خوراکی‌های عیدانه به شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۸۱۶۹۹
خواص ۶ خوراکی در میان آجیل‌های عید بر سلامت انسان

مطالعات متعدد حاکی است افرادی که آجیل و این قبیل دانه‌های خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند از سلامت بیشتری برخوردارند و تناسب اندام بهتری نسبت به دیگران دارند و اندازه دور کمرشان کمتر است. در اینجا نگاهی داریم به خواص برخی از دانه‌های آجیل.

بادام

یکی از مفیدترین دانه‌های خوراکی که علاوه بر مفید بودن برای سلامت قلب و عروق، از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به دیابت و آلزایمر را کاهش می‌دهد، بادام است. این دانه منبعی غنی از ویتامین E، مس، منیزیم و پروتئین‌های بالاست. علاوه بر این، اسیدهای چرب غیراشباع بالا در کنار فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان از دیگر خواص بادام است که از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف بادام، کلسترول خون و خطر ایجاد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.

مصرف بادام میزان ویتامین E را در پلاسما و سلول‌های خونی افزایش می‌دهد که به کاهش کلسترول خون منجر می‌شود. به دلیل وجود نوعی ترکیب لیپیدی در بادام، مصرف آن خطر بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مصرف بادام طول عمر را بالا می‌برد. کلسیم، ریبوفلاوین و نیاسین بالای موجود در بادام در کنار پروتئین‌ها و فیبر کاهش وزن را در پی دارد.

گردو

در میان دانه‌های خوراکی، گردو به شاه معروف است و مطالعات صورت‌ گرفته نشان می‌دهد که با توجه به خواص آن، از جنبه‌های مختلف برای حفظ سلامت بدن و درمان بیماری‌ها مفید است. یک چهارم فنجان گردو بخش اعظمی از نیاز روزانه بدن را به مس، منیزیم و بیوتین برطرف می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گردو خاصیت ضدسرطانی آن است؛ به طوری که خطر بروز سرطان‌های پروستات را در مردان بین 30 تا 40 درصد و سرطان سینه را در زنان تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

اسیدآمینه‌های موجود در گردو احتمال بروز مشکلات قلبی و عروقی را در افراد در معرض خطر، کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب امگا3 در گردو خاصیت ضدالتهابی دارد و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند. در واقع، حملات و سکته‌های قلبی کشنده در افرادی که خوردن گردو را در رژیم روزانه قرار می‌دهند، تا 50 درصد کاهش می‌یابد. همچنین گردو میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. گنجاندن گردو در رژیم غذایی به حفظ وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف گردو با بالا بردن کیفیت اسپرم‌ها قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

پسته

پسته از جمله دانه‌های خوراکی مغذی است که باعث کاهش کلسترول بد خون LDL می‌شود و از سوی دیگر، کلسترول خوب یا HDL را افزایش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که در پسته وجود دارد از قبیل ویتامین A وE خاصیت ضدالتهابی دارند و با محافظت از عروق خونی مانع ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. همچنین آنتی‌اکسیدان لوتئین موجود در پسته مقدار LDL را در خون کاهش می‌دهد. خوردن پسته خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. پسته سرشار از ویتامین‌B6 است. این ویتامین برای ساخت هموگلوبین ضروری است و روی دستگاه عصبی اثر می‌گذارد و نقش مؤثری در شکل‌گیری پوشش میلین رشته‌های عصبی دارد. علاوه بر این، ویتامین B6موجود در پسته دستگاه ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند و فعالیت مغزی را در مبارزه با عفونت‌ها بهبود می‌بخشد.

پسته حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است که به عنوان آنتی‌اکسیدان حفاظتی عمل می‌کند و از آسیب‌های بافتی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. ویتامین B6به تشکیل سلول‌های خونی کمک می‌کند و در حفظ سلامت غدد لنفاوی مؤثر است. پسته سرشار از ویتامین E است و با آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی‌ای که دارد به حفظ غشاهای سلولی و داشتن پوست سالم و زیبا کمک می‌کند. ویتامین E در محافظت از آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش مؤثر است.

بادام هندی

بادام هندی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در عملکردهای بدن نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کنند. فلاوونوئیدهای موجود در بادام هندی با توقف تقسیم سلول‌های سرطانی مانع گسترش و رشد تومورها می‌شوند. مقدار مس بالای موجود در این ماده با سلول‌های سرطانی مبارزه و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند. بادام هندی در مقایسه با دیگر دانه‌های خوراکی، چربی کمتری دارد و با توجه به اسید اولئیک و آنتی‌اکسیدان بالایش و نیز به دلیل نداشتن کلسترول برای سلامت قلب مفید است و منیزیم موجود در این ماده فشار خون را کاهش می‌دهد. مسی که در بادام زمینی وجود دارد باعث برگشت رنگ مو می‌شود؛ بنابراین خوردن این دانه خوراکی در افرادی که از سفیدی موهای خود ناراضی هستند و برگشتن رنگ طبیعی موهایشان موثر است. کلسیم و منیزیم آن نیز برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید است و سلامت دندان‌ها و استحکام بافت لثه را به دنبال دارد. مصرف روزانه بادام هندی احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا را تا 25 درصد کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، چربی‌های موجود در این ماده مغذی چربی مفید است و مصرف دو بار در هفته آن به کاهش وزن کمک می‌کند. بادام هندی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی چون سلینوم، مس و منیزیم و ویتامین‌هایی مانند ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، تیامین و نیاسین است.

بادام زمینی

این دانه خوراکی لذیذ سرشار از انرژی است؛ به طوری که در هر صد گرم 567 کالری انرژی دارد و با توجه به مواد مغذی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد برای سلامت بدن بسیار مفید است. اسیدهای چرب موجود در آن، به ویژه اسید اولئیک، به کاهش کلسترول بد LDL و بالا رفتن کلسترول خوب HDL کمک می‌کند و از این رو، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های بادام زمینی نیز با جلوگیری از تشکیل برخی ترکیبات سرطانی در معده، خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های متعدد نیز در برابر ابتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی حاد، آلزایمر و عفونت‌های ویروسی و قارچی نقش محافظتی ایفا می‌کنند. بادام زمینی سرشار از ویتامین E است که یکی از آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی به شمار می‌رود و به حفظ استحکام غشاهای سلولی و پوست کمک می‌کند.

فندق

فندق سرشار از کالری است و در هر 28 گرم حدود 178 کالری انرژی، چهار گرم پروتئین و پنج گرم کربوهیدرات وجود دارد. این دانه خوراکی حاوی مواد شیمیایی نوری از قبیل فلاوونوئید است که سلامت مغز و بهبود گردش خون را به دنبال دارد و علائم مرتبط با حساسیت را در فرد کم می‌کند. چربی‌های مفیدی که در آن وجود دارد سلامت قلب را تضمین می‌کند. همچنین منبع اسید اولئیکش نیز کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب HDL را افزایش می‌دهد. در فندق مقادیر بالایی از ویتامین‌های خانواده B شامل فولات وجود دارد و ویتامین E آن‌نیز در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن‌ها مفید است. فندق سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم است و مواد معدنی مختلف موجود در آن فشار خون فرد را در حد تعادل نگه می‌دارد. (جام جم سرا/ منابع: medicalnewstoday.com+articles.mercola.com/ سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
اای
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
۰
۰
بااین گرونی یكی ازاین 6تاتوخونه
هیچ كس پیدانمیشه
نرم افزار موبایل
-
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
۰
۰
صددرصد
ALIREZA
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
۰
۰
هزینه ای كه بابت این 6 خوراكی میدیم رو میتونیم بدیم یه پراید بگیریم
ناب
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۰
الهی شكر

نیازمندی ها